گروه حوادث: مردی در دسیسه‌ای جدید به بهانه جذب معلم برای تدریس در آموزشگاه‌های کنکور پول‌های بادآورده را به جیب زد.

این مرد چند سال پیش بخاطر فروش سوالات کنکور دستگیر شده و به زندان افتاده بود. 

دسیسه‌ای عجیب

روز بیست و پنجم دیماه امسال بازپرس شعبه هشتم دادسرای ناحیه 6 تهران برای ردیابی یک شیاد به تیمی از پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ماموریت داد. کارآگاهان در گام نخست با گروهی از فریب خوردگانی مواجه شدند که در دام مشابهی افتاده بودند و همگی از مدیرعامل یک مؤسسه به نام «منشور ادبیان»  رکب خورده بودند.  یک زن تحصیلکرده به تیم تحقیق پلیس آگاهی تهران گفت : از طریق فضای مجازی بویژه در سایت دیوار و همچنین آگهی تبلیغاتی یکی از روزنامه‌ها ، به مؤسسه‌ای به نام «منشور ادبیان» در خیابان جمالزاده مراجعه کردم که مدیر آن ادعا می‌کرد برای تدریس در آموزشگاه های مختلف بویژه کنکوری استاد جذب می‌کند.  وی افزود: وقتی به آنجا رفتم هیچ چیز مشکوکی نبود و در زمان تنظیم قرارداد از من 600 هزار تومان گرفتند تا ضمانت کار و اجرای وعده و تعهدمان باشد. این زن ادامه داد:هر چه منتظر ماندم دیدم هیچ خبری نشد با گذشت زمان مشخص شد هیچگونه فعالیتی در زمینه تدریس و معرفی ما به آموزشگاه ها یا سایر مؤسسات علمی به عنوان معلم از سوی این مؤسسه صورت نگرفته است . 

شرکت کاغذی

کارآگاهان که با ادعاهای مشابهی روبرو شده بودند در بررسی سوابق و اسناد به دست آمده از مؤسسه منشور ادبیان اطلاع پیدا کردند که این مؤسسه یک مؤسسه کاغذی و فاقد هرگونه مجوز قانونی در زمینه جذب معلم است و دفتر مؤسسه نیز یک مکان استیجاری با کاربری اداری است

ردپای زندانی قدیمی 

کارآگاهان برای رازگشایی دست به اقدامات اطلاعاتی زدند و دریافتند مدیر مؤسسه منشور ادبیان به نام سعید . م 52 ساله یکی از کلاهبردارن قدیمی است که پیش از این چندین بار به خاطر کلاهبرداری به بهانه فروش سؤالات کنکور و جعل مدارک دولتی دستگیر و روانه زندان شده است . 

شناسایی مخفیگاه

با شناسایی سعید . م اقدامات ویژه برای دست یافتن به مخفیگاهش انجام شد و کارآگاهان توانستند با مسیر تخصصی‌ای که در پیش گرفته بودند روز سیزدهم بهمن ماه امسال مرد شیاد را در مخفیگاه جدیدش واقع در محدوده خیابان کارگر غافلگیر و دستگیر کنند. 

اعتراف

سعید در بازجویی‌ها سعی کرد خود را بی‌گناه نشان دهد و با جوسازی از اتهاماتش شانه خالی کند او اصرار کرد تأسیس مؤسسه منشور ادبیان برای کلاهبرداری نبوده است اما پس از مواجهه حضوری با تعدادی فریب خورده به ناچار لب به اعتراف گشود و کلاهبرداری را به گردن گرفت. این مرد گفت: با آزادی از زندان چون اطلاعاتی در زمینه آموزشگاه ها و نحوه جذب اساتید دروس داشتم یک دفتر کار گرفتم و در فضای مجازی بویژه سایت دیوار آگهی دادم و در روزنامه خاصی هم به انتشار آگهی دست زدم. وی افزود: همین آگهی ها باعث شد زنان و مردان تحصیلکرده زیادی برای تدریس در آموزشگاه ها نزدم بیایند از هرکدام مبالغی بین 400 تا 800هزارتومان گرفتم و به آنها گفتم برای معرفی به آموزشگاه‌های مختلف تهران با آنها تماس خواهم گرفت و با فرصت سازی برای درآمد بیشتر و فرار استفاده کردم. سعید در پایان گفت: هنوز باور ندارم دستگیر شده ام فکر می‌کردم مخفیگاهم لو نرود و شوکه هستم.  بنابه این گزارش؛ هنوز جزئیات اقدامات این مرد شیاد در حال پیگیری است و پلیس از کسانی‌که در دام سعید افتاده‌اند خواست به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.