گروه حوادث: سه مرد و یک دختر جوان که یک باند خشن تشکیل داده بودند در سطح تهران دست به سرقت گوشی‌های موبایل از طعمه‌هایشان می‌زدند.

دستگیری این باند کافی بود تا یک گروه دیگر که در زمینه خرید گوشی‌های سرقتی و قاچاق آن به کشورهای دیگر فعالیت داشتند، متلاشی شوند. اوایل مهرماه سال جاری ماموران پلیس پایتخت در جریان سرقت‌های سریالی گوشی موبایل از سوی چند مرد و یک دختر در سطح شهر قرار گرفتند.

با توجه به حساس بودن پرونده تیمی از ماموران اداره 18 پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس علی وسیله ایردموسی از شعبه 5 دادسرای ناحیه 34 برای دستگیری عاملان این دزدان حرفه‌ای وارد عمل شدند.

تحقیقات پلیسی

کارآگاهان در گام نخست تحقیقات میدانی را آغاز کردند و به سراغ طعمه‌های این باند رفته و مشخص شد که سه مرد و یک زن سوار بر 2 موتور و با در دست داشته قمه و قداره به سراغ طعمه‌هایشان در سطح پایتخت رفته و اقدام به سرقت گوشی‌های موبایل کرده‌اند.

کارآگاهان در این شاخه از کاوش‌های پلیسی آلبوم مجرمان سابقه‌دار را پیش‌روی طعمه‌های این باند قرار دادند و خیلی زود 3 تن از دزدان خشن که از مجرمان سابقه‌دار بودند، شناسایی شدند.

ماموران در ادامه پی ‌بردند که اسماعیل، یکی از مجرمان سابقه‌دار این باند سرقت را تشکیل داده و یک دختر جوان نیز در این باند فعالیت دارد.

تجسس‌های پلیسی ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان با اقدامات فنی و پلیسی پی‌بردند که اسماعیل و همدستانش در یک خانه مجردی در نزدیکی میدان خراسان زندگی می‌کنند.

همین کافی بود تا ماموران در عملیاتی غافلگیرانه پای در خانه مجردی سارقان خشن گذاشتند و موفق به دستگیری سه سارق سابقه‎دار شدند که در بررسی از مخفیگاه دزدان 8 گوشی سرقتی موبایل نیز به دست آمد.

اسماعیل که راهی جز اعتراف پیش‌روی خود نداشت مخفیگاه آخرین عضو این باند را که فرناز 25 ساله‌ است، لو داد. اسماعیل در اعترافاتش گفت: برای گمراه کردن پلیس و طعمه‌هایمان همیشه فرناز همراه ما بود و پس از سرقت نیز گوشی‌های سرقتی را در اختیار فرناز قرار می‌دادیم که کسی به ما شک نکند.

وی افزود: همدستانم نیز از دوستان قدیمی و هم‌جرمانم هستند که از چندی قبل تصمیم به دزدی گرفتیم و نقشه سرقت‌ها پس از دیدن مجید کچل شکل گرفت.

اسماعیل گفت: یک روز به طور اتفاقی مجید کچل را ملاقات کردیم و وقتی دیدم گوشی‌های سرقتی را با قیمت مناسبی از ما می‌خرد وسوسه شدیم و با توجه به گران شدن گوشی‌های موبایل نقشه سرقت را طراحی کردیم.

سارق سابقه‌دار ادامه داد: برای سرقت سوار بر دو موتور سیکلت تندرو در خیابان‌ها پرسه می‌زدیم و با شناسایی سوژه به سمتش حمله می‎کردیم، ابتدا سعی بر قاپیدن گوشی موبایل داشتیم، اما وقتی فرصت را مناسب نمی‌دیدیم با تهدید قمه و قداره نقشه‌مان را به اجرا می‌گذاشتیم.

فرناز دستگیر شد

کارآگاهان در ادامه تحقیقات برای دستگیری فرناز از اسماعیل خواستند تا یک قرار صوری با تنها عضو دختر این باند بگذارد که دختر جوان بدون اطلاع از حضور ماموران پای در محل قرار ملاقات با اسماعیل گذاشت و ماموران موفق به دستگیری او شدند.

فرناز که راهی جز اعتراف نداشت به ماموران گفت: از چندی قبل با اسماعیل آشنا شدم و بعد از مدتی که به اسماعیل اعتماد کرده بودم از من خواست تا برای اجرای نقشه‌های سرقت‌شان با او همکاری کنم.

وی افزود: وقتی دیدم از این طریق می‌توانم پول خوبی به دست بیاورم تصمیم به همکاری با اسماعیل و همدستانش گرفتم.

فرناز ادامه داد: خانواده‌ام وضعیت مالی خوبی دارند اما هیچ وقت کاری به من نداشتند و من بخاطر اینکه احساس تنهایی می‌کردم و به دنبال هیجان بودم پیشنهاد اسماعیل را پذیرفتم و در این سرقت‌ها نیز پول کمی سهم من می‌شد، اما پس از هر سرقت به خاطر هیجان فرار و سرقت تا چند روز حالم خوب بود.

دختر جوان گفت: سوار بر موتور همراه اسماعیل با دوستانش در خیابان‌‌ها پرسه می‌زدیم و با شناسایی سوژه برای سرقت وارد عمل می‌شدیم و همدستانم بعد از سرقت، گوشی موبایل را در اختیار من قرار می‌دادند چون با اسماعیل سوار بر موتور بودم کمتر کسی به ما شک می‌کرد.

فرناز ادامه داد: هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم دستگیر شوم چون در سرقت‌ها تنها نقش جابه‌جایی گوشی موبایل و فریبکاری داشتم و فکر نمی‌کردم جرمی داشته باشم.

دستگیری مجید کچل

اسماعیل پس از دستگیری به ماموران گفت: بعد از سرقت گوشی‌های موبایل را به جلوی پاساژ علاءالدین می‌بردیم و به مرد جوانی که معروف به مجید کچل است، می‌فروختیم.

کارآگاهان در این مرحله مجید کچل را به صورت نامحسوس تحت‌نظر قرار دادند و زمانی‌که قصد خرید یک گوشی سرقتی در جلوی پاساژ علاءالدین داشت، ماموران وارد عمل شده و موفق به دستگیری وی شدند. مجید کچل سعی داشت با داستانسرایی‌هایش پلیس را گمراه کند، اما وقتی در برابر اعترافات اسماعیل قرار گرفت راهی جز افشاگری ندید و پرده از تبهکاری‌هایش برداشت. مجید به ماموران گفت: گوشی‌ها را پس از خرید از اعضای باند سرقت اسماعیل که حدود 40 گوشی سرقتی بود، به مرد جوان دیگری که معروف به محسن ورامینی فروخته است.

وی افزود: محسن گوشی‌های سرقتی را به مرد دیگری که اهل یکی از کشورهای همسایه است می‌فروشد و مرد خارجی نیز اقدام به قاچاق گوشی‌های سرقتی به کشورهای دیگر می‌کند. 

قاچاقچی گوشی‌های سرقتی

ماموران مخفیگاه محسن ورامینی را تحت‌نظر قرار دادند و برای دستگیری مرد خارجی که در زمینه قاچاق گوشی‌های سرقتی فعالیت دارد نیز در کمین ماندند تا در فرصتی مناسب این مرد را نیز دستگیر کنند.

تیم پلیسی که رفت و آمدهای محسن را زیر نظر گرفته بودند با اقدامات اطلاعاتی پی‌بردند قاچاقچی گوشی‌های سرقتی یک قرار ملاقات با محسن گذاشته است و همین کافی بود تا عملیات پلیسی برای دستگیری این متهم کلید زده شود.

بدین ترتیب ماموران در عملیاتی غافلگیرانه محسن و مرد خارجی و یکی از همدستانش را در مخفیگاهشان دستگیر کردند که محسن در این شاخه از تحقیقات به خرید 70 گوشی سرقتی اعتراف کرد و 10 میلیون تومان پول نیز از مخفیگاه متهمان به دست آمد.

بنا به این گزارش، سارقان خشن پس از تحقیقات تکمیلی روانه زندان شدند و مالخرهای این باند نیز به دستور بازپرس علی وسیله ایردموسی در اختیار ماموران اداره 18 پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند.