گروه حوادث: گردانندگان 26 باند مخوف و سازمان یافته در پایتخت در عملیات رعد آسای پلیس دستگیر شدند.

در یکی از این باندها مواد مخدر به شکل پسته خندان و از طریق پست به امریکا و اروپا قاچاق می شد.

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت گفت: با تلاش ماموران پلیس پیشگیری پایتخت 1443 نفر سارق، معتاد متجاهر و خرده‌فروش مواد مخدر دستگیر شدند.

وی اظهار داشت: 657 سارق که در قالب 26 باند سرقت فعالیت می‌کردند با تلاش ماموران کلانتری‌های سطح شهر تهران دستگیر شدندکه ‌از این سارقان بیش از 19 هزار اموال سرقتی و 248 خودرو و موتورسیکلت سرقتی کشف شد. مقام ارشد پلیس تهران در خصوص فعالیت کارآگاهان پلیس پایتخت در حوزه مفاسد اقتصادی گفت:‌تعداد پرونده‌های کشف شده در این خصوص 44 فقره بود و 16 نفر دستگیر شدند، تعداد کالای کشف شده 261 هزار عدد و به ارزش تقریبی 11 هزار میلیارد است.

رییس پلیس پایتخت اعلام کرد که هرگونه خرید و فروش ارز در کوچه، خیابان و چهارراه ممنوع است.

رحیمی در حاشیه اجرای طرح رعد اظهارکرد: همکاران من بنا به درخواست بانک مرکزی و هماهنگی با دستگاه قضا از چهارشنبه هفته گذشته تا روز سه شنبه ۸۵ نفر از دلالان و مخلان بازار ارز را که با وقاحت تمام اقدام به قیمت گذاری‌های کاذب و خرید و فروش غیر مجاز ارز کرده بودند دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه تمامی این افراد سابقه دار بودند، خاطرنشان کرد: این افراد در طرح‌های قبلی جمع‌آوری دلالان و مخلان بازار ارز نیز دستگیر شده بودند اما متاسفانه آزاد شده و دوباره به این کار روی آورده بودند.

پسته های خندان

چندی قبل ماموران ماموران اداره پست در برابر بسته های پسته قرار گرفتند که باید به کشورهای اروپایی و آمریکا ارسال می‌شد.

ماموران اداره پست در این مرحله با هماهنگی با پلیس و مقام قضایی اقدام به باز کردن یکی از بسته‌های پسته کرده و با صحنه عجیبی روبرو شدند.

قاچاقچیان، برای انتقال مواد مخدر تریاک به کشورهای اروپایی و آمریکا، تریاک را با طراحی و شکل‌دهی شبیه به پسته در آورده و آن را داخل بسته‌های پسته چیده بودند.

همین کافی بود تا تیمی از ماموران دایره مبارزه با مواد مخدر تهران برای دستگیری عاملان انتقال این مواد به کشورهای خارجی وارد عمل شوند.

تیم پلیسی در این مرحله پی‌بردند که اعضای یک باند با بسته تریاک در ظرف‌های پسته اقدام به انتقال مواد به کشورهای اروپایی و آمریکایی می کنند و در سناریویی دیگر نیز مواد مخدر گل را با جاسازی در بسته‌های چای به کشورهای آسیای شرقی منتقل می کنند. بدین ترتیب تجسس‌های پلیسی کلید زده شد تا اینکه ماموران پلیس در جلوی اداره پست در کمین عامل انتقال مواد مخدر نشستند تا اینکه اوایل هفته گذشته پسر جوانی که بسته‌های پسته برای ارسال به کشورهای اروپایی همراه داشت وارد اداره پست شد. در این مرحله ماموران با شناسایی پسر جوان اقدام به دستگیری وی کردند و مهرداد وقتی در برابر پلیس قرار گرفت ادعا کرد که از ماجرای مواد مخدر بی‌اطلاع است.

پسر جوان که در طرح رعد پلیس حضور داشت به خبرنگار ما گفت: من هیچ اطلاعی از مواد مخدر نداشتم و فکر می‌کردم بسته‌های پسته را از طریق پست به کشورهای اروپایی و آمریکایی ارسال می‌کنند و من نیز در قبال این کار پول کمی می‌گرفتم.

سرهنگ بخشنده رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران به خبرنگار توسعه ایرانی گفت: تحقیقات پلیسی نشان از آن دارد که اعضای این باند با توجه به اینکه مواد مخدر تریاک در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار گران قیمت است، اعضای این باند با بسته بندی کردن مواد مخدر به شکل پسته سعی بر انتقال مواد از طریق پست به کشورهای دیگر را داشتند که خیلی زود دست این باند رو شد. وی افزود: این باند با اطلاع از بازارهای خرید انواع مواد مخدر در کشورهای خارجی در گام دیگری از اقدامات خود اقدام به انتقال مواد مخدر گل به کشورهای آسیایی می‌کردند.

بخشنده ادامه داد: اعضای این باند مواد مخدر گل را در بسته‌های چای بسته‌بندی می‌کردند که تحقیقات پلیسی برای دستگیری اعضای اصلی این باند ادامه دارد.

لوازم آرایشی خارجی قلابی

چندی قبل ماموران پلیس تهران در تماس‌های تلفنی از اهالی محله‌ای در جنوب تهران از فعالیت یک انبار مرموز خبر دادند.

ماموران با حضور در انبار مرموز با محموله‌های لوازم آرایشی و بهداشتی زیادی روبرو شدند که در این شاخه از تحقیقات مشخص که اعضای یک باند لوازم آرایش‌های تاریخ مصرف گذشته ایرانی را در بازار جمع آوری کرده و برای فروش آنها را در بسته‌های خارجی بسته‌بندی می کنند.

همین کافی بود تا ماموران 3 عضو این باند را که در انبار حضور داشتند دستگیر کنند و 4 کامیون لوازم آرایشی، بهداشتی غیرقانونی نیز کشف شد.

اسلحه فروش پایتخت

مهدی 50 ساله که 2 بار بخاطر مواد مخدر به زندان رفته، پس از آزادی از زندان تصمیم به فروش تفنگ در پایتخت گرفته بود که خیلی زود دستگیر شد.

  سابقه داری؟

2 بار بخاطر مواد زندان رفتم.

  شغل؟

دامدار بودم و وضعیت مالی خوبی داشتم اما مواد مخدر همه زندگی‌ام را خراب کرد.

  ازدواج کردی؟

بله.

  الان به چه جرمی دستگیر شدی؟

فروش تفنگ شاه‌کش.

  تفنگ را از کجا تهیه کرده بودی؟

از شهرهای مرزی خریده بودم.

  برای چه کاری اسلحه خریدی؟

به شهرهای مرزی رفته بودم که متوجه شدم یک نفر در کار فروش تفنگ فعالیت دارد به همین خاطر به سراغش رفتم و یک تفنگ به قیمت 400 هزار تومان خریدم و وقتی به تهران آمدم و فهمیدم که می‌توانم اسلحه را به قیمت 800 هزار تومان به فروش برسانم به همین خاطر تصمیم گرفتم در این زمینه فعالیت کنم اما قبل از فروش نخستین تفنگ دستگیر شدم.

دزد نترس

محمود 25 ساله سارق جوانی است که بدون ترس از اهالی داخل خانه‌ها دست به سرقت از خانه‌ها می‌زد.

  سابقه داری؟

2 بار به خاطر سرقت دستگیر شدم.

  آخرین بار کی زندان بودی؟

آخرین بار 2 سال زندان بودم و 6 ماه قبل بود که آزاد شدم.

  الان به چه جرمی دستگیر شدی؟

دزدی.

  چرا دزدی می‌کنی؟

چون مواد مصرف می‌کنم و نیاز به پول دارم.

  شیوه و شگرد؟

شیوه خاصی نیست، قبل از سرقت مواد مصرف می‌کشم و نیمه‌های شب با یک کارت تلفن به سراغ خانه‌ها می‌روم و بدون هیچ ترسی به راحتی وارد خانه‌ها می شدم و بعضی اوقات وقتی پای در خانه‌ها می‌گذاشتم متوجه خواب بودن صاحبخانه می‌شدم که بدون هیچ ترسی سرقتم را انجام می‌دادم و سپس پا به فرار می‌گذاشتم.

  چه چیزی به سرقت می‌بردی؟

پول و لوازم با ارزش کوچک.

  تا کی دزدی می کنی؟

نمی‌دانم، همیشه توبه می‌کنم اما مواد مخدر باعث می‌شود دست به این کار بزنم.