مجلس آمریکا جلو فروش سلاح به عربستان را گرفت

کاخ سفید: وتو  می‌کنیم

خدیجه علامه‌زاده

مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را به تصویب رساند که فروش تسلیحات ساخت آمریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سوی دولت این کشور را ممنوع می‌سازد؛ این اتفاق می‌تواند منجر به تقابل پرتنش مجلس و دولت بر سر این معامله بحث‌برانگیز شود.

به نوشته روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی، رأی‌گیری در مجلس برای بسته شامل سه لایحه حاکی از هجمه فراحزبی نمایندگان علیه توافق منتظر تأیید فروش 8.1 میلیارد دلار تسلیحات شامل بمب، موشک‌های نقطه‌زن، مهمات و دیگر تسلیحات به عربستان و شرکای آن در خاورمیانه می‌شود.

تعداد انگشت‌شماری از جمهوری‌خواهان و یک نماینده مستقل به عمده نمایندگان دموکرات مجلس در مقابله علیه این توافق پیوستند؛ اگرچه امکان وتو این قانون از سوی کاخ سفید، دور از انتظار نیست.

دموکرات‌ها به‌طور ویژه نگرانی عمیق خود را در مورد سیاست‌های مدافع سعودی‌های دولت ترامپ عنوان کردند، سیاست‌هایی که با وجود مشارکت این سلطنت در تخطی‌های متعدد از مجموعه‌ای از حقوق برجسته بشری از جمله سلاخی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا، صورت می‌گیرد.

قانون‌گذاران آمریکا همچنین نسبت به کارزار بمباران به رهبری سعودی در یمن که منجر به کشتار هزاران شهروند و ایجاد یک بحران بشری هولناک شده‌ است، به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند.

الیوت انجل، نماینده دموکرات نیویورک و رئیس کمیته روابط خارجه مجلس در مورد رهبری این جنگ از سوی سعودی‌ها گفت: صفت بی‌مسئولیتی بیانگر شرایط این جنگ نیست. این یک اتفاق خوفناک است. آمریکا نمی‌تواند به عربستان چک سفید امضا بدهد که بمب بر سر بچه مدرسه‌ای‌ها بریزند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ماه گذشته از توافق 8.1 میلیارد دلاری فروش تسلیحات خبر داد و گفت که دولت فرایند معمول تأیید قرارداد از سوی کنگره را با اعلام حالت فوق‌العاده ملی، کنار می‌گذارد. پمپئو گفت که تهدید از سوی ایران، دشمن هم ایالات‌متحده و هم عربستان سعودی تصمیم دولت برای دور زدن فرایند بازبینی توافق از سوی کنگره را توجیه می‌کند.

ایگل و دیگر نمایندگان این اقدام را وضعیت فوق‌العاده جعلی به‌منظور دور زدن کنگره خواندند.

اما بیشتر جمهوری‌خواهان از فروش تسلیحات دفاع کردند و آن را برای کمک به سعودی‌ها، اماراتی‌ها و اردنی‌ها به‌منظور به زانو در آوردن ایران ضروری خواندند؛ ایرانی‌هایی که به عقیده‌ آن‌ها حامی حوثی‌ها در منازعه یمن به‌شمار می‌روند.

سناتور مایکل مک‌کائول، یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجه گفت: ایران در حال بسط شاخک‌های ترور خود در سرتاسر خاورمیانه است. وی گفت که آمریکا ملزم به فشار بر ایران به واسطه حمایت از متحدانش در منطقه و کمک به آن‌ها برای دفاع از خود علیه گستاخی‌های ایران است.

این نماینده مردم ایالت تگزاس در مجلس سنا گفت: این قوانین غیرمسئولانه دست ما را برای انجام وظایفمان می‌بندد.

مجلس سنای در کنترل جمهوری‌خواهان البته این سه لایحه را تصویب کرده که بر این اساس حالا حکم لغو قرارداد روی میز ترامپ است.

البته احتمال جلب حمایت اکثریت برای رأی علیه وتو احتمالی ترامپ بعید به‌نظر می‌رسد.

کاخ سفید عنوان می‌کند جلوگیری از این قرارداد می‌تواند به ائتلاف آمریکا و سعودی به عنوان ستون کارزار دولت ترامپ برای انزوای ایران لطمه بزند.

کاخ سفید اوایل سال جاری میلادی (دی - بهمن) در بیانیه‌ای گفته بود: جدا از تأثیر بر روابط دوجانبه ما با سلطنت عربستان سعودی، چنین قانونی مانع توانایی ما برای حفظ فعالیت‌های همکاری‌های حیاتی امنیتی و توانایی همکاری‌های بین دو ملت می‌شود. علاوه بر این چنین قانونی بر توانایی شریک ما به‌منظور بازدارندگی و دفاع علیه خصومت‌های نظامی ایران تأثیر می‌گذارد.