سیدمحمد میرزامحمدزاده

کری لم، رهبر هنگ‌کنگ، گفت که لایحه بحث‌برانگیزی که منجر به چندین هفته بحران سیاسی شده بود، مرده است؛ با این حال وی از پذیرش کنارگذاری رسمی این لایحه امتناع کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به نقل از لم در جریان کنفرانس خبری که روز سه‌شنبه (هجدهم تیرماه) برگزار شد، نوشت: دیگر چنین طرحی وجود ندارد، این لایحه مرده است. لم گفت که به دلیل منازعاتی که در جریان ارائه لایحه قانونی پیش آمده بود و به گفته خودش به شکست منجر شده، قلبش شکسته است. بسیاری این قانون پیشنهاد شده را تجاوزی آشکار به خودمختاری منطقه تلقی می‌کردند، منطقه‌ای که وفادار به قوانین یک کشور و دو نظام تصویب شده در زمان بازگشت مستعمره سابق بریتانیا به چین در سال 1997 بوده است. منتقدان نگرانند که پکن از این قانون برای استرداد فعالان و دشمنان سیاسی چین شهروند پکن استفاده کند. اظهارات لم قاطعانه‌ترین اظهارات وی پس از آن تلقی می‌شود که دولتش فرایند تصویب لایحه را بعد از اعتراضات گسترده مردمی که از ماه پیش آغاز شد، به تعلیق درآورد. او از اینکه به خواسته معترضان تن دهد و رسماً اعلام کند که لایحه استرداد را کنار گذاشته است، امتناع کرد و صرفا با به کار بردن اصطلاح چینی طرح را اینگونه توصیف کرد: لایحه به پایان عمر خود رسیده است. لم گفت:  ما طرح را تعلیق کردیم و زمان‌بندی برای اجرای آن نداریم. تأکید می‌کنیم که با پایان یافتن مجلس کنونی که جولای سال آینده (تیر 99) اتفاق می‌افتد، این لایحه نیز به‌طور خودکار منقضی می‌شود. چیزی که من امروز گفتم متفاوت از گذشته نیست، اما شاید مردم می‌خواهند پاسخی محکم بشنوند... لایحه به‌واقع مرده است. بر همین اساس دیگر نیازی نیست که مردم نگران این موضوع باشند که مباحث جدیدی در رابطه با این لایحه در مجلس فعلی شنیده شود.

مردم راضی نشدند

با این وجود معترضان اظهارات لم را رد کردند و گروه‌هایی از جمله، جبهه مدنی حقوق بشر، خواستار تداوم تظاهرات شدند. فیگو چان هو وون، معاون رهبر معترضان گفت: به کری لم هشدار می‌دهم که از کلمات برای فریب دادن ما استفاده نکند، در غیر این صورت جبهه مدنی حقوق بشر برای اقدام بعدی برنامه‌ریزی می‌کند. دیگر گروه‌ها نیز امتناع لم برای خروج رسمی از لایحه را مورد انتقاد قرار دادند.

لوک‌من تسوی، استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه چین در هنگ‌کنگ گفت: اصطلاح «رسماً مرده است» یک اصطلاح حقوقی یا سیاسی نیست. بنابراین خروج رسمی از لایحه همچنان در هاله‌ای از ابهام است و ما صرفا می‌توانیم تصور کنیم که این لایحه تا زمانی که او این کلمات را به کار نبرد، زنده است. وجهه عمومی لم، به عنوان هدف معترضانی که او را نوکر پکن می‌دانند، به بدترین حالت خود رسیده است و تعداد کمی به تحقق وعده‌های وی اعتقاد دارند.

یکی از معترضان که از نام مستعار Ip برای معرفی خود استفاده کرد، گفت: لم گفت که لایحه مرده است، اما در قوانین مجلس صرفاً به تأخیر افتادن یا خروج تعریف شده است. من به واقع به وعده‌های زبانی او اعتمادی ندارم.

در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، نظراتی که زیر پخش زنده سخنان وی منتشر می‌شد، کاملا انتقادی بودند. یکی نوشت: خیلی یک دنده است... او حرفی جدیدی نزد! صرفاً لایحه را به تعلیق در آورد. یکی دیگر نیز نوشت: ما به خروج از لایحه نیاز داریم.

معترضان اظهارات لم را مبنی بر به پایان رسیدن عمر لایحه رد کردند و فیگو چان هو وون، معاون رهبر معترضان گفت: به کری لم هشدار می‌دهم که از کلمات برای فریب دادن ما استفاده نکند، در غیر این صورت جبهه مدنی حقوق بشر برای اقدام بعدی برنامه‌ریزی می‌کند

ابراز به اینکه لایحه مرده است و عدم اعتراف به خروج رسمی از آن ظاهراً یک مصالحه سیاسی است. لم، کسی که عملاً پاسخگوی پکن است، واکنش دولت را نتیجه مشورت و تأمل در مورد نگرانی‌ها و عوامل مختلف توصیف کرد و آن را اقدامی عملی برای حرکت رو به جلو دانست. وی گفت: من کاملاً درک می‌کنم که واکنش دولت شاید آرزوی مردم به ویژه معترضان را برآورده نکند.

لم همچنین از چندین خواسته کلیدی معترضان از جمله استعفای خود و نیز انجام تحقیقات مستقل در مورد اقدامات اشتباه پلیس در جریان اعتراضات سر باز زد. معترضان و شهروندان پلیس را به استفاده از خشونت بیش از حد علیه معترضان متهم می‌دانند. لم البته یکی از خواسته‌های معترضان را پذیرفت و قرار شد به صورت عمومی با دانشجویان معترض به بحث بنشیند؛ در حالی که پیش‌تر او صرفا با مذاکرات پشت درهای بسته موافق بود.

کلاودیا مو، یک قانون‌گذار طرفدار دموکراسی گفت: او همچنان تلاش می‌کند تا چهره یک رهبر قوی را حفظ کند و برای همین از تسلیم شدن مقابل مردم امتناع می‌کند... این موضوع می‌تواند پیغامی خطرناک به مخالفان سرزمین اصلی (چین) باشد. لم فکر می‌کند که می‌تواند با یک شلنگ آتش یک باغ را خاموش کند، اما جوان‌ها نه بیخیال می‌شوند و نه تسلیم.

صدها معترض در روزهای ابتدایی هفته به دنبال بستن خیابان‌ها در منطقه تجاری کولون، پس از یک روز تظاهرات، با نیروهای پلیس درگیر شدند. پلیس شش نفر را در تظاهرات دستگیر کرد و در همین حال فعالان مقامات را به استفاده از خشونت بیش از حد علیه معترضان و روزنامه‌نگاران متهم کردند.

رهبر هنگ‌کنگ از اینکه به خواسته معترضان تن دهد و رسماً اعلام کند که لایحه استرداد را کنار گذاشته است، امتناع کرد و صرفا با به کار بردن اصطلاح چینی طرح را اینگونه توصیف کرد: لایحه به پایان عمر خود رسیده است

به نوشته فایننشیال‌تایمز، هفته گذشته، جلوی سخنرانی کورت تانگ، سرکنسول ایالات‌متحده در هنگ‌کنگ، در مورد اقدامات دولت هنگ‌کنگ و ترس از خارج شدن روابط تجاری ایالات‌متحده و چین از ریل، از سوی وزارت خارجه این کشور گرفته شد.

بر اساس گزارش‌ها و به نقل از افراد آگاه از اتفاقات، تانگ تصمیم داشت سخنرانی تندی در تاریخ دوم جولای (یازدهم تیر ماه) در آسیا سوسایتی در هنگ‌کنگ، ارائه و تأثیر رو به فزونی پکن بر کل منطقه را تشریح کند. در عوض این سخنرانی در لحظه آخر به صحبت‌های کوتاهی محدود شد و اجازه ثبت آن داده نشد. روز دوشنبه (هفدهم تیرماه) صحبت‌های دنیس هو، فعال و ستاره پاپ هنگ‌کنگی، در حالی که مشغول سخنرانی در سازمان ملل بود، به کرات از سوی دیپلمات‌های چینی قطع شد؛ او در سخنان خود گفت: همه ما در هنگ‌کنگ در خطر هستیم، چرا که در لبه تبدیل شدن به یکی دیگر از شهرهای چین قرار داریم، جایی که ما آزادی بیان خود را از دست می‌دهیم. او خواهان یک جلسه فوری از سوی سازمان ملل متحد شد. در جریان سخنرانی سه دقیقه‌ای هو، دیپلمات‌های هیأت چین دو بار با گفتن اصطلاح «اتهامات بی‌اساس علیه یک کشور و دو نظام» و «همچنین ادبیات توهین‌آمیز»، صحبت‌های او را قطع کردند.