کارزار تبلیغاتی ترامپ ارزیابی شد

برگزاری جشن استقلال آمریکا در سایه انتقاد مردم و دمکرات‌ها

رئیس‌جمهور آمریکا زیر رگبار انتقاد دمکرات‌ها و اعتراضات مردمی؛ سالروز استقلال آمریکا را جشن گرفت.

به گزارش دویچه‌وله، او در سخنرانی خود ملت آمریکا را خطاب قرار داد و میهن‌پرستی ارتش را ستود. مخالفان از این جشن به‌عنوان هرز دادن بودجه انتقاد کرده‌اند.

ترامپ با برپایی یک مراسم نظامی خطاب به شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت چهارم ژوئیه، روز استقلال آمریکا، گفت: «ملت ما هیچ‌گاه همچون امروز قدرتمند نبوده است. برای آمریکایی‌ها هیچ چیز ناممکن نیست.»

رئیس‌جمهوری آمریکا از جشن استقلال آمریکا برای نمایش قدرت ارتش بهره گرفت و ملت آمریکا را به وحدت فرا خواند. ترامپ به موازات مراسم سالانه این بار تصمیم گرفت این جشن را با مراسم نظامی توام سازد. به فرمان ترامپ، زره‌پوش‌ها در بنای یادبود ابراهام لینکلن به حرکت درآمدند. موضوعی که انتقادهای بسیاری را نیز در پی داشت.

ترامپ در سخنرانی خود گفت: «ما تاریخ کشور خودمان را جشن می‌گیریم و مردم و قهرمانان تاریخ خودمان را که با غرور و افتخار از پرچم ما دفاع کردند، ستایش می‌کنیم.»

ترامپ در یک روز بارانی، از پشت شیشه‌ ضدگلوله در برابر ده‌ها هزار نفری که برای بزرگداشت روز استقلال در بنای یادبود لینکلن گرد هم آمده بودند، سخن می‌گفت.

یک فروند بوئینگ ۷۴۷ متعلق به «ایرفورس وان» (هواپیمای شماره یک نیروی هوایی که وظیفه نقل و انتقال رئیس جمهور آمریکا را برعهده دارد) نیز بر فراز شهر واشنگتن به پرواز درآمد. افزون بر آن شمار زیادی از هلی‌کوپترهای جنگی و جنگنده‌های این کشور و از جمله بمب‌افکن «بی‌۲» نیز در این مراسم نظامی شرکت داشتند.

دونالد ترامپ پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت روز استقلال با انتشار یک پست توییتری از برپایی «بزرگترین جشن ملی در تاریخ آمریکا» سخن گفته بود.

انتقاد مخالفان

هزینه برپایی این جشن ناروشن است. منتقدان ترامپ از این اقدام به عنوان کارزار تبلیغاتی ترامپ یاد کرده‌اند که هزینه آن بر دوش مالیات‌پردازان آمریکا سنگینی می‌کند. منتقدان می‌گویند ترامپ برای برپایی این کارزار تبلیغاتی می‌بایست از بودجه انتخاباتی خود بهره‌ می‌گرفت و نه از بودجه دولتی.

چاک شومر، سناتور دموکرات با انتشار یک پست توییتری از این جشن تحت عنوان «فریاد تردیدآمیزی برای جلب توجه» یاد کرده است.

هیلاری کلینتون نیز از نحوه برگزاری این جشن انتقاد کرده و گفته است که رئیس جمهوری آمریکا برای نشان دادن میهن‌پرستی خود منطقا نباید به چنین چیزی نیازمند باشد.

مخالفت سازمان «کد پینک»

مخالفان ترامپ نیز علیه او و نحوه برگزاری این جشن اقدام به برپایی یک تظاهرات کردند. تظاهراتی که در «نشنال مال» برگزار شد.

هواداران سازمان کد پینک (Code Pink) که یک سازمان مدافع صلح و حقوق بشر است عروسک بزرگ شش متری پلاستیکی از ترامپ کودک با پوشک را به نمایش گذاشتند.

آن‌ها نیز بر آن بودند که این عروسک را همچون هلی‌کوپترها و جنگنده‌هایی که با فرمان ترامپ در آسمان‌ واشنگتن در پرواز بودند، به هوا بفرستند. اما با درخواست آن‌ها موافقت نشد. مدیا بنجامین، بنیانگذار سازمان یادشده گفته است: «امروز نمی‌بایست به روزی بدل شود که دونالد ترامپ بیاید و جشن ملی ما را از آن خود بکند.»