نماینده سازمان ملل در پرونده قتل جمال خاشقچی با اینکه عربستان سعودی ثابت کرده که قابل اعتماد نیست، خواستار لغو نشست کشورهای گروه 20 در سال 2020 در ریاض شد.

آگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی روز سه‌شنبه (یازدهم تیر ماه) در سخنان در اندیشکده بروکینگز خواستار لغو نشست گروه ۲۰ در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ شد.

به نوشته الجزیره، او گفت که نشست آتی کشورهای عضو گروه ۲۰ در ریاض فرصت مناسبی برای فشار علیه عربستان سعودی است و باید با لغو نشست یا انتقال آن به کشور دیگری، سعودی‌ها را به سبب قتل خاشقچی از لحاظ سیاسی مجازات کرد.

او همچنین خواستار عدم مماشات دولت‌ آمریکا و دیگر کشورهای غربی در رابطه با این پرونده شد.

آگنس کالامارد تأکید کرد که باید این مسأله که خاشقچی را یک حکومت به قتل رسانده (و نه فرد)، به رسمیت شناخته شود و در ادامه افزود: حتی اکنون دولت‌های غربی که مجازات‌های هدفمندی علیه افراد [دخیل در قتل] انجام داده‌اند که در جای خود بسیار خوب است، در حال ترویج نظریه وجود افراد خودسر در این قتل هستند. بسیار مهم است که اصرار کنیم آن‌چه اکنون انجام می‌دهیم در رابطه مستقیم با حکومت عربستان سعودی است نه فقط ۱۵ الی ۱۷ نفر.

او در ادامه خواستار اعمال محدودیت بر عربستان سعودی در رابطه با دسترسی به تکنولوژی‌های جاسوسی شد و تأکید کرد: دولت سعودی ثابت کرده است که نمی‌توان بدان اعتماد کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل همچنین خواستار تحقیقات وسیع در خصوص قتل جمال خاشقچی شد و صراحتا عربستان سعودی را مسئول قتل وی دانست و تأکید کرد: قتل خاشقچی آن‌گونه که عربستان سعودی می‌گوید یک مسأله صرفا داخلی (این کشور) نیست.

آگنس کالامارد با ذکر نام سعود القحطانی مشاور ولی‌عهد سعودی گفت که او رهبری تیم ترور را بر عهده داشت و تا کنون محاکمه نشده است.

او بار دیگر همچون گزارش سابق خود، گفت، تحقیقاتی که ریاض انجام داده، کافی نیست و منجر به دست یافتن به عدالت نشده است.

خاشقچی ۵۹ ساله در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است.بعد از گزارش نیویورک تایمز مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه صاباح ترکیه نیز با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.