سینا سبزیان

چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از آنکه عربستان سعودی درخواست این کشور برای استرداد مظنونان در پرونده قتل خاشقجی را رد کرد، گفت: ترکیه در حال مذاکره با سازمان ملل متحد در ارتباط با روند تحقیقات پرونده قتل جمال خاشقجی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور، در جریان برگزاری پنجمین نشست گروه اصلاحات با حضور آلبایراک، وزیر خزانه‌داری، عبدالحمید گل و وزیر دادگستری در ارتباط با روند پرونده قتل خاشقجی گفت: درخواست‌هایی برای ورود سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع ارائه شده است و ما سرگرم مذاکره با سازمان ملل متحد در این رابطه هستیم و امیدواریم از این طریق عربستان سعودی را به همکاری بیشتر در این مورد وادار کنیم.

چاووش اغلو افزود: هم‌اکنون بر اساس تحقیقاتی که از ابتدا تا کنون انجام شده است، دادستانی استانبول در حال بررسی موضوع است. نتایج بدست آمده با مقامات سعودی به اشتراک گذاشته شده است، اما همتایان ما در دولت عربستان هیچ واکنشی به نتایج نشان نداده‌اند و هیچ همکاری را شاهد نبوده‌ایم. با این حال روابط ما با عربستان سعودی همچنان به قوت خود باقی است.

وی در همین مورد به خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفت: یکی از مسائلی که عربستان به شدت آن را رد کرده است، استرداد مظنونان پرونده قتل جمال خاشقجی بوده است، این در حالی است که خود عربستان به دست داشتن این افراد در قتل اذعان داشته است؛ اما ما در صدد هستیم که دبیر کل سازمان ملل این درخواست را به طور رسمی به دست مقامات عربستان برساند که در این صورت شورای امنیت سازمان ملل نیز باید ورود کند و این درخواست را ارائه دهد.

جمال خاشقجی خبرنگار عربستانی ساکن آمریکا در تاریخ دهم مهرماه برای اخذ مدارک لازم برای ثبت ازدواج خود در کشور ترکیه وارد کنسولگری عربستان شد و هرگز از آنجا خارج نشد.

شمال سوریه باید ثبات یابد

چاووش اغلو در ارتباط با وضعیت شمال سوریه نیز تأکید کرد: ترکیه خواهان استقرار ثبات در این منطقه است و امیدواریم پس از منبج، همکاری برای تثبیت شرق فرات نیز ادامه یابد؛ اما اگر آمریکا برای آموزش یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه برنامه‌ای داشته باشد، ما آن را کاملاً اشتباه می‌دانیم و محکوم می‌کنیم، چرا که چنین اقدامی خیانت به منطقه است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

چاووش اغلو همچنین به اعتراضات اخیر در کشور فرانسه در پی تصمیم برای افزایش مالیات سوخت اشاره کرد و گفت: اغتشاش‌گری در هر کشوری و در هر نقطه‌ای محکوم است و ما با آن مخالفیم؛ اما دولت‌ها هم نباید از ابزار قدرت علیه معترضان استفاده کنند و با ضرب و زور به سرکوب‌گری بپردازند. از طرفی امنیت اروپا برای ترکیه مهم است و دولت ترکیه خواهان پایان دادن هر چه سریع‌تر به این مسئله است.

او در مورد تلاش‌های ترکیه برای قانونی شدن سفر مردم ترکیه به اروپا بدون نیاز به ویزا نیز توضیح داد و گفت: مردم ترکیه باید حق این را داشته باشند که به کشورهای اروپایی سفر کنند بدون آنکه نیاز باشد ویزایی اخذ کنند. ما از اتحادیه انتظار داریم در این باره سریع‌تر عمل کند و نتیجه آن را بر اساس منافع مردم ترکیه اعلام کند. از طرفی انتظارات ما از اتحادیه اروپا در ارتباط با تروریسم و مبارزه با آن کاملاً شفاف و مشخص است و اروپا از نقش ترکیه در این مورد کاملاً آگاهی دارد و به نقش کلیدی ما در مسئله تروریسم واقف است.