حضور گسترده مردم سودان پس از سرکوب‌ها؛

خیزش دوباره ققنوس

خدیجه علامه‌زاده

ده‌ها هزار نفر از معترضان طرفدار دموکراسی روز یکشنبه (نهم تیر ماه) به خیابان‌های شهرهای بزرگ این کشور آمدند تا خشم خود را در مورد سرکوب‌های گسترده اوایل ماه جاری میلادی از سوی افسران شورای انتقلالی نظامی که منجر به کشته شدن افراد بسیاری شد، نشان دهند.

خبرگزاری الجزیره گزارش کرد، با وجود تهدید به خشونت از سوی ژنرال محمد حمدان، فرمانده قدرتمند شبه‌نظامی، کسی که در تاریخ سوم ماه ژوئن (13 خرداد ماه) دستور سرکوب‌ها را داده بود، معترضان به خیابان‌های خارطوم، پایتخت کشور آمدند و در حالی که بر طبل می‌کوبیدند، شعار دادند: حکومت مدنی.

کمیته پزشکان سودان عنوان کرد که در جریان این اعتراضات یک نفر در شهر عطبره در شمال‌شرق خارطوم به شلیک گلوله پلیس کشته شد. این شهر مکانی بود که در ماه دسامبر (دی ماه) اعتراضات به دلیل افزایش قیمت نان شروع شد. یک مقام سودانی از وزارت بهداشت این کشور شب یکشنبه (نهم تیر ماه) گفت که حداقل هفت نفر در اعتراضات روز گذشته کشته شدند و 181 نفر نیز آسیب دیدند.

در جریان حمله وحشیانه نیروهای نظامی در سوم ژوئن، به‌طور گسترده به معترضان شلیک شد و زنان بسیاری مورد تجاوز قرار گرفتند و اجساد افراد بسیاری سوزانده شد و برخی را نیز به رودخانه نیل انداختند. سازمان‌های پزشکی عنوان کردند که 128 نفر در چند روز اعتراضات کشته شدند؛ دولت انتقالی نیز مرگ 61 نفر را پذیرفت.

ژنرال حمدان در سخنرانی برای حامیان خود بیرون از شهر خارطوم مدعی شد که تک‌تیراندازهای پنهان شده در بین معترضان در جریان اعتراضات روز یک‌شنبه، به سوی نیروهای پلیس آتش گشودند و منجر به مرگ سه سرباز و مرگ 5 معترض شدند. وی پیش‌تر نیز ادعای مشابهی در مورد مرگ شهروندان در اوایل ماه ژوئن عنوان کرده بود.

    

مرگ افسر ارتش  ونزوئلا زیر  شکنجه

رهبران مخالفان ونزوئلا عنوان کردند که افسر نیروی دریایی که روز یکشنبه (نهم تیر ماه) در بازداشت جان خود را از دست داده، تحت شکنجه بوده است.

رویترز گزارش کرد که رافائل آکوستا که پس از اتهام مشارکت در طرح براندازی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کشور، در بازداشت به‌سر می‌برد، جان خود را از دست داد.

آکوستا یکی از 100 فعال و افسر بازنشسته ونزوئلایی بود که در زندان به سر می‌برند؛ او تنها فردی بوده است که در تنش‌های ماه‌های اخیر در بازداشت جان خود را از دست داده است. وزارت دفاع ونزوئلا در بیانیه عنوان کرد که آکوستا روز 28 ژوئن (هفتم تیر ماه) پیش از دادگاه نظامی از هوش رفت و به یک بیمارستان نظامی انتقال داده شد. در ادامه بیانیه آمده است که با وجود تلاش‌های درخور تیم پزشکی او جان خود را از دست داد.

والسکا پرز، همسر وی در مصاحبه با تلویزیون ای‌وی‌تی‌وی میامی، گفت که وی در جلسه استماع دادرسی به دلیل ضرب و شتم و شکنجه به سختی هشیار بود.

بیانیه منتشر شده از سوی وزارت اطلاعات و دفتر دادستانی دولتی نحوه مرگ آکوستا را تشریح نکرده است.

هفته گذشته مادورو مدعی شد که افسران نظامی و سیاست‌مداران مخالف در حال طرح‌ریزی براندازی وی بوده‌اند.

مادورو که از یک کودتا و یک تلاش برای ترور در طول دو سال گذشت جان سالم به در برده است، دائما اتهامات تأیید نشده‌ای در مورد کودتا مطرح کرده است تا مخالفان سیاسی خود را به زندان بیندازد و ترس را در بین نیروهای مسلح خود زنده نگه دارد.