خدیجه علامه‌زاده

هزاران معترض برای چهاردهمین هفته پیاپی در پایتخت الجزایر به تظاهرات پرداختند تا درخواست خود برای خروج مقامات مرتبط با عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور پیشین و همچنین تعویق انتخابات برنامه‌ریزی شده برای ماه جوئیه (خرداد - تیر) را ابراز کنند.

پلیس روز جمعه (سوم خرداد ماه) حلقه امنیتی را به دور ساختمان اداره پست نمادین شهر الجزیره جایی که معترضان در هفته‌های گذشته گرد هم آمده بودند، تنگ‌تر کرد.

اما این اقدام پلیس نتوانست جلوی گردهم‌آیی مردم در اطراف ساختمان را بگیرد و مردم با تجمع، شعارهایی علیه احمد قاید صالح، فرمانده قدرتمند ارتش این کشور سر دادند.

معترضان پلاکاردهایی علیه وی در دست داشتند که او را متهم به تلاش برای خفه‌کردن انقلابشان می‌کرد.

در همین حال یکی از فعالان همسو با حزب کارگران سوسیالیست الجزایر در فیس‌بوک خود نوشت که به همراه بیست نفر دیگر از شهروندان در ون پلیس بازداشت شده است.

صالحی رئیس انجمن دفاع از حقوق بشر الجزایر نیز در توئیتر خود نوشت:‌ خودروهای ضد شورش در شهر گشت زنی می‌کنند و هرکسی را که مظنون به پیوستن به اعتراضات باشد، دستگیر می‌کنند. تجمعات مشابهی نیز روز جمعه در دیگر شهرهای اصلی الجزایر از جمله آنابا، اوران و کنستانتین برگزار شد. بوتفلیقه پس از دو دهه ماندن در قدرت در تاریخ دوم آوریل (سیزدهم فروردین ماه) به دلیل اعتراضات گسترده سرتاسری کناره‌گیری کرد. اعتراضات پس از آن آغاز شد که در ماه فوریه (بهمن - اسفند) بوتفلیقه عنوان کرد که در حال اصلاح قوانین کشور برای ماندن در قدرت برای پنجمین دوره پیاپی است.

معترضان خواهان دولت انتقالی تا زمان بازبینی قوانین اساسی و اجازه برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه هستند.

آن‌ها همچنین خواستار خروج مرتبطین با بوتفلیقه از جمله نورالدین بدونی، نخست‌وزیر، و عبدالقادر بن‌صلاح، رئیس‌جمهور خود‌خوانده از قدرت هستند؛ چراکه این افراد چند روز پیش از خروج بوتفلیقه از قدرت انتخاب شده بودند.

با وجود آنکه بن‌صلاح و بدونی چندان در انظار عمومی حاضر نشده‌اند، صلاح این هفته سه سخنرانی ایراد کرده است. وی روز دوشنبه هفته گذشته (30 اردیبهشت ماه) نسبت به درخواست معترضان برای تغییر تاریخ انتخابات که چهارم جوئیه (13 تیر ماه) انتخاب شده است، هشدار داد و گفت: انتخابات بهترین راه‌کار برای برون‌رفت کشور از شرایط بحران سیاسی کنونی است.

وی گفت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به الجزیره کمک می‌کند از سقوط در تله پوچ قانون اساسی که عواقب ناخواسته و خطرناکی دارد، جلوگیری کند.

روز سه‌شنبه فرمانده 79 ساله ارتش از معترضان خواست تا با ارتش همسو شوند تا از دزدیده شدن معترضان از سوی سرکوبگران جلوگیری کنند؛ وی روز چهارشنبه تضمین داد که به دنبال هیچ هدف سیاسی نیست.