سینا سبزیان

پوند انگلیس به رکورد تازه‌ای از بی‌ارزشی دست پیدا کرده است و سرمایه‌گذاران زیادی قصد مقاومت در مقابل این روند و آینده تاریک آن ندارند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره قطر، همزمان با بحران سیاسی بریتانیا و نیز عدم اطمینان از آینده این کشور با نزدیک شدن به رویداد خروج از اتحادیه اروپا، نهادهای برجسته سرمایه گذاری از جمله مدیریت دارایی اینوستیک، سرمایه‌گذاری استاندارد آبردین و مدیریت دارایی پیک‌تت ارزش استرلینگ بریتانیا را در تعاملات خود پایین آوردند. با کناره‌گیری یک وزیر دیگر از کابینه دولت و افزایش فشار بر ترزا می، نخست‌وزیر این کشور برای کنار گذاشتن طرح برگزیت خود و همچنین استعفا از منصبش، مخاطره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا دوباره قدرت گرفته است. روز پنج‌شنبه (دوم خرداد ماه) همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد اینکه شاید جانشین ترزا می دست به خروج این کشور از بلوک اروپا بدون هیچ توافقی بزند و یا انتخابات زودهنگام را خواستار شود، ارزش استرلینگ بریتانیا به کمترین میزان خود طی چهار ماه گذشته در مقابل دلار (1.26 دلار) رسید و رکورد کمترین ارزش در مقابل یورو را شکاند.

بوریس جانسون، طرفدار برگزیت و وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا به عنوان یکی از جانشینان وی مطرح و یکی از مخربان اصلی بازار شناخته می‌شود.

اندرو کول، یکی از مدیران سرمایه شرکت پیکتت که در ماه دسامبر (آذر - دی) مدیریت 491.5 میلیارد دلار دارایی را در اختیار داشت گفت: ما وزن ارزش پوند را به کمترین میزان طی هجده ماه گذشته پایین آورده‌ایم. خروج ترزا می از دولت شاید ارزشمند باشد، اما من مطمئن نیستم که بازار برای پذیرش جانسون آماده باشد. استراتژیست بانک تورنتو دومینین به مدیریت ریچارد کلی، در یادداشتی نوشت: قمار سیاسی اخیر ترزا می با شکست مواجه شد که این مسئله ادامه حضور وی در دفتر نخست‌وزیری را زیر سوال می‌برد. شاید عمر این سمت چند ساعت، چند روز یا چند هفته به‌طول انجامد؛ اما به احتمال بسیار محاسبات برگزیت تغییر می‌کند.

کول از پیکتت و راسل سیلبراستون مدیر سرمایه شرکت مدیریت دارایی رسیدن ارزش پوند به 1.20 دلار، یعنی کمترین میزان از سال 2016 را در صورت برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا یا برگزاری یک انتخابات عمومی بعدی نمی‌دانند.