سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر:

دولت‌ها، مذاکرات صلح را قربانی رقابت‌های خود نکنند!

فرشاد گلزاری

ششمین دور از مذاکرات صلح طالبان و آمریکا دارای ابعاد گوناگون و همچنین مولفه‌های پیدا و پنهانی بود که نشان می‌دهد اگرچه به گفته‌ هیئت مذاکره کننده آمریکا اختلاف‌ها کاهش پیدا کرده اما همچنان مسائلی در این بین وجود دارد که به نظر میرسد در دور هفتم و هشتم از مذاکرات دو طرف مورد بررسی قرار بگیرد. از اینرو سرویس بین‌الملل خبرگزاری ایلنا برای روشن شدن نتایج دور ششم مذاکره طالبان و آمریکا که اخیراً به اتمام رسید، به گفت‌وگو با «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پرداخت که اهم موضوعات مهم آن به شرح ذیل است:

1-در دور پنجم مذاکرات با آمریکایی‌ها پیش‌نویس توافق تهیه شده بود اما موافقت نهائی حاصل نشد. از این منظر برگزاری ادوار مختلف مذاکره به مرکزیت دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه ادامه دارد تا راهی باشد برای حل و فصل این اختلاف‌ها. در دور ششم مذاکره با طرف آمریکایی، برخی از مسائلی دور پنجم مجدداً مورد بحث و تبادل نظر قرار گفت و تا حدودی اختلاف‌ها کاهش پیدا کرد؛ اما تمام محورهای مورد بحث تمام نشده و قرار است در دور هفتم مورد بررسی قرار بگیرد.

2-مذاکرات دارای دو بُعد داخلی و خارجی است. مهمترین موضوع در محور خارجی، بحث خروج ایالات متحده از خاک افغانستان است اما در محور داخلی هنوز نقشه راه منسجم وجود ندارد. چراکه امارت اسلامی معتقد است در گام اول باید نظامیان آمریکا از افغانستان خارج شوند و پس از آن در محور داخلی به گفت وگو با طیف‌های مختلف افغانستان بپردازیم.

3- گفت‌وگوهای ما با افغان‌ها بر سر حکومت‌سازی است. بدان معنا که تمام طرف‌های دخیل در کشور باید برای پیشرفت و صلح سراسری اقدام کنند تا بتوانیم شاهد افغانستان جدید باشیم. ما همانند گذشته بر این عقیده هستیم که مدل حکومت باید اسلامی باشد؛ در همین راستا بهترین کاری که می‌شود انجام داد این است که علماء افغانستان کنار یکدیگر بنشینند و بر سر اینکه چگونه می‌توان یک حکومت بدون نقص اسلامی را پدید آورد گفت‌وگو کنند. لذا این موضوع یک بحث داخلی است و باید از تمام ظرفیت‌ها برای پدید آوردن یک حکومت اسلامی منسجم استفاده شود.

4- به دنبال آن هستیم که تولید و تجارت مواد مخدر را به صفر برسانیم اما تلاش ما به تنهایی فایده‌ای نخواهد داشت؛ بلکه کشورهای منطقه هم باید در این مسیر بیشتر تلاش کنند. از این جهت خواهان فعال شدن سازمان ملل در این خصوص هستیم و معتقدیم که طرح‌های آنها برای مقابله با این معضل باید همانند گذشته ادامه داشته باشد. 

5- امارت اسلامی خواهان همکاری با کشورهای منطقه است. ما می‌خواهیم با تمام دولت‌های منطقه روابط حسنه و خوبی برقرار کنیم؛ چراکه اشتراک‌های تاریخی و فرهنگی میان ملت افغانستان و کشورهای منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت. ما بر این عقیده هستیم که پس از خروج آمریکا از افغانستان باید صلح و امنیت به منطقه بازگردد و برای تحقق این موضوع با تمامی کشورهای همسایه و دولت‌هایی که ثبات افغانستان را خواهان هستند، همکاری می‌کنیم. از سوی دیگر ما خواهان پیشرفت افغانستان در تمام موارد هستیم.

6- به هیچ طیف و گروهی اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کنند. بارها گفته‌ایم که با داعش و سایر جریان‌های تروریستی فعال در سراسر خاک افغانستان مقابله می‌کنیم و باز هم این موضوع را تکرار می کنم.

7- مذاکرات در دوحه و با محوریت دفتر سیاسی طالبان جریان دارد و هر کشوری که به بهبود این مذاکرات کمک کند از آن تشکر می‌کنیم؛ اما درخواست ما این است که کشورها تحت هیچ عنوانی برای رقابت‌های سیاسی خود به مذاکرات ضربه نزنند.