سینا سبزیان

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه (23 اردیبهشت ماه) گفت: اتحادیه اروپا کاملاً از توافق هسته با ایران حمایت می‌کند و از قدرت‌های رغیب می‌خواهد از تنش‌های بیشتر بر سر این مسئله اجتناب کنند.

موگرینی پیش از دیدار با وزرای امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان که امضا کنندگان اروپایی توافق هسته‌ای هستند به خبرنگاران گفت: ما تا جایی که بتوانیم به واسطه تمامی ابزارها و توان سیاسی  به حمایت خود از توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. انتظار می‌رود مایک پمپئو، وزیرامور خارجه آمریکا نیز با مقامات بروکسل برای مذاکره در مورد ایران دیدار داشته باشد. موگرینی گفت شب هنگام از رسیدن پمپئو به بروکسل جایی که وزرای امور خارجه برای دیدار عادی ماهانه گردهم آمدند، مطلع شده است. موگرینی گفت: ما تمام روز اینجا خواهیم بود و کار سختی در پیش داریم. بنابرین باید ببینیم در طول روز چگونه می‌شود و آیا موفق به دیداری (با پمپئو) می‌شویم. ما همیشه از حضور وی استقبال می‌کنیم، اما اکنون تصمیم واضحی برای دیدار نیست.

پمپئو روز دوشنبه در مسیر خود به شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه با برنامه دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیز سرگی لائوروف، وزیر امور خارجه این کشور در روز سه‌شنبه به‌منظور مذاکره در مورد ایران بود. کشورهای اروپایی هفته گذشته عنوان کردند که قصد دارند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند اما هرگونه اولتیماتوم از سوی تهران را رد کردند. این اقدام اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفت که ایران اعلام کرد برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود در اثر توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد و تهدید کرد دست به اقداماتی می‌زند که ممکن است تخطی از توافق بین‌المللی هسته‌ای سال 2015 باشد. اقدام ایران واکنشی به تحریم‌های اعمال شده آمریکا پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران در سال گذشته بود. در همین حال جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه هشدار داد که افزایش تنش‌ها بین ایران و ایالات‌متحده می‌تواند به یک تقابل اتفاقی در شرایط ناپایدار خلیج (فارس) منجر شود. وی خواستار تنش‌زدایی در زمان مذاکرات بین اعضای اتحادیه اروپا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شد. هانت که قرار است با پمپئو در کنار دیگر وزرای خارجه فرانسه، آلمان و رئیس دیپلماتیک اتحادیه دیدار داشته باشد، همچنین در مورد مخاطرات یک تقابل تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرد. وی گفت: ما باید تضمین کنیم که ایران دوباره در مسیر هسته‌ای شدن قرار نمی‌گیرد.