حمایت بریتانیا از خروج هسته‌ای آمریکا

از زمان اعلام خبر خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی ترامپ، انتقادات بسیاری علیه ترامپ در خاک این کشور شکل گرفته است ویلیامسون: ما خواهان ادامه معاهده هستیم، اما آن ملزم به تعهد دو طرف به مفاد معاهده است ولی یکی از طرفین بیاعتنا است و آن کسی نیست جز روسیه که معاهده را نقض میکند و باید برای اصلاح اشتباهش گام بردارد

سینا سبزیان

گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا مدعی است روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به استهزا گرفته است و باید برای اصلاح آن اقدامات جدی انجام دهد.

به نقل از گاردین، ویلیامسون اعلام کرد که پس از اعلام خروج آمریکا از معاهده سلاح‌های هسته‌ای مربوط به چند دهه قبل، بریتانیا قاطعانه با ایالات متحده می‌ماند. وی ضمن انتقاد از روسیه به دلیل به مخاطره انداختن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد موسوم به INF از کرملین خواست برای اصلاح اشتباهش گام‌های جدی بردارد؛ توافق یاد شده در سال 1987 میلادی بین ایالات متحده و شوروی حاصل شده بود. وی در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفت: متحد صمیمی و قدیمی ما به طور قطع ایالات متحده آمریکا است و در ارسال این پیام قاطع و شفاف به روسیه مبنی بر لزوم احترام به قوانین معاهده امضا شده، یقینا همراه ایالات متحده خواهیم بود.

ویلیامسون ضمن محکومیت روسیه در تخریب معاهده گفت: مسکو توافق INF را به استهزا گرفته است.

معاهده INF بین رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و رهبر اتحاد شوروی سابق به امضا رسید که بر اساس آن دو کشور از مالکیت، تولید یا آزمایش موشک‌های زمینی کروز با برد بین 480 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شدند.

ترامپ اخیرا مسکو را به نقض مفاد معاهده در سال‌های پیاپی متهم کرد و اعلام کرد، تنها در صورتی که روسیه و چین، توسعه یا مالکیت این سلاح‌ها را کنار بگذارند، حاضر به اجرای دوباره معاهده است. گفتنی است چین در معاهده INF برای منع موشک‌ها، متعهد نبود. روسیه متهم است با تولید موشکهای جدیدی برخلاف مفاد معاهده INF، چندین بار این معاهده را نقض کرده است. همزمان با ورود ناو هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، موسوم به اچاماس الیزابت، به نیویورک، ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا نیز در ایالات متحده آمریکا حضور یافت.

ویلیامسون گفت: البته که ما خواهان ادامه این معاهده هستیم، اما ادامه آن ملزم به تعهد دو طرف به مفاد آن است و در حال حاضر یکی از طرفین به آن بی‌اعتنا است و آن کسی نیست جز روسیه که معاهده را نقض می‌کند و روسیه باید برای اصلاح اشتباهش گام بردارد.

اگرچه اخیرا ترامپ در مورد جزییات نقض مفاد معاهده از سوی روسیه چیزی عنوان نکرده است، اما در سال 2017 مقامات امنیت ملی کاخ سفید ابراز داشتند که روسیه با به کارگیری موشک‌های کروز جدید در حال نقض معاهده است. دولت باراک اوباما، رئیسج‌مهور پیشین آمریکا نیز پیشتر کرملین را به دلیل نقض معاهده متهم کرده بود.

ترامپ چند روز پیش در کمپین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس کنگره آمریکا در ایالت نوادا گفت: به آنها اجازه نمی‌دهیم توافق هسته‌ای را نقض کنند و سلاح به دست آورند؛ ما اصلا اجازه این کار را نداریم. ما هم باید سلاح تولید کنیم مگر آن‌که روسیه بیاید، چین بیاید و همه بیایند و بگویند بر سر عقل بیاییم و بگویند هیچ یک از ما، آن سلاح‌ها را به کار نگیرد؛ اما اگر روسیه به کار بگیرد، چین به کار بگیرد و ما به توافق بچسبیم، قابل پذیرش نیست.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، قرار است اواخر هفته جاری میلادی با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در مسکو دیدار داشته باشد. این دیدار در واقع ادامه مباحث آغاز شده طرفین در ماه جولای (خرداد ماه) در هلسینکی، پایتخت فنلاند، است. 

گفتنی است از زمان اعلام خبر خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از سوی ترامپ، انتقادات بسیاری علیه ترامپ در خاک این کشور شکل گرفته است. عمده نمایندگان دموکرات آمریکا بر این باورند که ترامپ به دنبال خروج از توافقات بین‌المللی و ثبت توافقات جدید به نام خود است. از طرف دیگر به گفته جنگ‌طلبان آمریکا، ماندن در این توافق می‌تواند آمریکا را در اقیانوس آرام در تقابل با چین دچار مشکل کند، به ویژه آنکه در منازعات اخیر چین و آمریکا، که بیشتر بر سر مسائل تجاری است، تنش‌ها در دریای چین جنوبی شدت گرفته است.

هفته گذشته یک ناوشکن چینی با سبقت گرفتن از ناو هواپیمابر آمریکا مسیر آن را سد کرد و منجر به انحراف اضطراری این ناو شد که به گفته کارشناسان امنیتی این اقدام از سوی چین بی‌سابقه و حیرت برانگیز بود. 

تحرکات آمریکا در دریای جنوبی چین به بهانه دفاع از منافع متحدان این کشور در منطقه و همچنین حفظ آزادی آبراهه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد. چین با همسایگانش بر سر مالکیت جزایر و صخره‌های موجود در دریا اختلافات گسترده داد و تنش‌های نظامی همواره در این منطقه پا برجا بوده است.

البته یک کارشناس آمریکایی، ادعای جنگ‌طلبان آمریکا مبنی بر مشکلات معاهده INF برای تقابل با چین را رد کرد و گفت این توافق موجب منع توسعه موشکی متحدان آمریکا از جمله کره جنوبی و ژاپن نمی‌شود و این کشورها می‌توانند از منافع آمریکا در این منطقه دفاع کنند؛ ضمن آنکه پیمان منع توسعه موشک‌های هسته‌ای میان برد صرفا در مورد موشکه‌ای زمینی صدق می‌کند و موشک‌های هوایی و دریایی را شامل نمی‌شود.