معاون ترامپ خبر داد؛

معافیت مخالفان مادورو  از تحریم 

خدیجه علامه‌زاده

مایک پنس روز سه شنبه (هفدهم اردیبهشت ماه) اعلام کرد که تسهیل تحریم‌ها را برای مقامات ونزوئلایی که روابط خود را با نیکولاس مادرو قطع کنند، در نظر دارد و در همین راستا تحریم‌ها علیه یک ژنرال که هفته پیش از رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام برائت کرد را برمی‌دارد.

پنس در جریان سخنرانی خود برای کنفرانسی در وزارت امورخارجه آمریکا که در واشنگتن برگزار شده بود، اعلام کرد که ایالات متحده تحریم‌های اعمال شده بر مانوئل کریستوفر فیگورا، ژنرال ونزوئلایی، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی این کشور را سریعا لغو می‌کند.

پنس گفت: ایالات متحده تسهیل تحریم‌ها را برای همه کسانی که در این مسیر  پا پیش بگذارند و نیز کسانی که قانون را در نظر داشته باشند و از اجرای قانون حمایت کنند، در نظر دارد. ایالات متحده بیش از 150 مقام دولتی و شرکت‌های تجاری وفادار به مادرو را مورد تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری بیانیه‌ای را پس از اظهارات پنس منتشر کرد که در این بیانیه  اعلام شده خارج کردن نام کریستوفر از لیست تحریم‌ها نشانه حس نیت ایالات متحده در برداشتن تحریم‌هایی است که علیه افراد اعمال شده؛ افرادی که گام‌های مطمئن و معناداری برای نظم دموکراتیک بر می‌دارند و از مشارکت در سو استفاده از حقوق بشر سر باز می‌زنند و علیه سو استفاده رژیم مادرو قد علم می‌کند و یا علیه فساد در ونزوئلا می‌جنگد.

پنس در جریان اظهارات خود گفت که دیگران را تشویق می‌کند تا از این ژنرال نمونه پیروی کنند. وی در ادامه افزود دادگاه عالی این کشور آمریکایی جنوبی نیز به یک ابزار سیاسی برای رژیم مادرو تبدیل شده است.

پنس گفت زمان آن رسیده که دادگاه عالی ونزوئلا به قوانین اساسی خود بازگردد. اگر دادگاه عالی ونزوئلا به دستور قانون اساسی خود برای اجرای قانون باز نگردند، ایالات متحده تمامی 25 دادستان آن را به دلیل اقداماتشان محاکمه می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که کشتی بیمارستان نیروی دریایی با نام یو‌‌اس‌ان‌اس کامفورت در ماه ژوئن (خرداد ماه) به مدت پنج‌ ماه به سمت دریای کاراییب و آمریکای مرکزی و آمریکایی جنوبی می‌رود تا مأموریت خود در مورد بحران ونزوئلا را به انجام برساند.

اظهارات پنس پس از تلاش ناموفق خوان گوایدوو رهبر مخالفان ونزوئلا برای برکناری مادرو از قدرت و درخواست وی از ارتش برای شکست دادن این رئیس‌جمهور تحت فشار در تظاهرات دو روزه صورت گرفته است؛ تظاهراتی که منجر به کشته شدن حداقل چهار نفر شد و در نهایت اکثریت ارتش ظاهرا با مادرو ماندنن و مادرو به پشتیبانی ارتش در قدرت ماند.

ایالات متحده و بیش از 50 کشور دیگر، گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا، به رسمیت شناخته‌اند. این در حالی است که مادورو در انتخابات اوایل سال 2018 میلادی برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم برگزیده شد؛ اما آمریکا و متحدانش با اتهام تقلب این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.

پنس از سوی دیگر، نیز در طی سخنان خود، اعلام کرد که امنیت و محافظت از رئیس‌جمهور خوان گوایدو و خانواده وی اولویت اصلی ایالات متحده آمریکا است.

مادورو آخرین به همراهی نظامیان و حامیان خود توانست تلاش برای کودتای مادورو را ناکام بگذارد. او همواره از گوایدو به‌عنوان عروسکی در دست آمریکا یاد کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز سه شنبه (هفدهم اردیبهشت ماه) دیوان عالی کشور ونزوئلا پس از این قیام، یک محاکمه جنایی علیه هفت مخالف قانون‌گذار را آغاز کرده است.