نتانیاهو به دنبال نام‌گذاری اسم دونالد ترامپ بر یکی از روستاهای واقع بر بلندی‌های جولان است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌ شنبه اعلام کرد که به زودی راهکاری را برای نامیدن یکی از روستاهای بلندی‌های جولان به نام رئیس‌جمهور ترامپ پیدا می‌کند و به کابینه‌اش پیشنهاد داده با نام‌گذاری روستایی به نام دونالد ترامپ در جولان اشغالی موافقت کنند.

نتانیاهو در توییتر خود با ترجمه از زبان عبری گفت: به افتخار رئیس‌جمهور ترامپ، کسی که حاکمیت رژیم اشغالگر را بر بلندی‌های جولان به رسمیت شناخت، من به زودی شهرکی را در بلندی جولان به نام او انتخاب می‌کنم.

نتانیاهو گفت: همه اسرائیلی‌ها (صهیونیست‌ها) زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ، تصمیم خود را برای شناختن حاکمیت رژیم بر بلندهای جولان را تصویب کرد، عمیقا از این کار او خوشحال شدند. هدف من بعد از تعطیلات این است که راهکاری را برای دولت ایجاد کنم تا جامعه‌ای جدید را در بلندی‌های جولان به نام رئیس‌جمهور دونالد جی ترامپ نام‌گذاری کنم.

اقدام ترامپ در اواخر ماه مارس (فروردین ماه) برای رسمیت شناختن ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی در مورد بلندی‌های جولان، یک تغییر اساسی در سیاست آمریکا بر سر منطقه مورد منازعه بین رژیم‌ صهیونیستی و کشور جنگ زده سوریه بوده است.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان القنیطره سوریه است. اشغالگران این منطقه را در طی جنگ شش روزه در سال 1967 اشغال کرده بودند و در سال 1981 آن را به سرزمین اشغالی ضمیمه کرد. اما ایالات متحده هم‌چون دیگر کشورها هرگز ادعای رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخت؛ در عوض، کشورهای مختلف اعلام کردند که مذاکرات آینده باید وضعیت این سرزمین تصرف شده را مشخص کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (پنجم فروردین ماه) سال جاری در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

ترامپ در زمان امضا این ادعا، در اتاق دیپلماتیک کاخ سفید رسما اعلام کرد که این اتفاق باید بسیار زودتر به وقوع می‌پیوست و زمان زیادی برده است.

این در حالی است که قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۱ به تأیید اکثریت اعضای این شورا از جمله آمریکا رسیده به طور مطلق ادعای رژیم صهیونیستی برای حاکمیت بر جولان را رد و الحاق این منطقه به اراضی اشغالی فلسطین را باطل و ملغی اعلام کرده است.

وزیر امورخارجه سوریه در بیانیه‌ای پس از امضا این ادعا، اعلام کرد که تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن ادعای رژیم صهیونیستی ، حمله آشکارا از سوی دونالد ترامپ به حاکمیت سوریه و یکپارچگی تمامیت ارضی بوده است.

تصمیم ترامپ برای این کار درست چند هفته پیش از انتخابات رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد که در آن نتانیاهو توانست مسیر خود را برای پنجمین دوره نخست‌وزیری هموار کند. این انتخابات اوایل ماه جاری میلادی صورت گرفت.

بنی گانتز، رقیب چالش برانگیز نتانیاهو در انتخابات در زمان شمارش 99 درصد از آرا، شکست خود را پذیرفت و اعلام کرد که ما در این دوره از انتخابات پیروز نشدیم. اما حزب سفید و آبی ما در جایگاه مخالفان زندگی را بر حزب لیکود به جهنم تبدیل می‌کند. کاخ سفید هنوز هیچ واکنشی درباره این اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای نامیدن اسم ترامپ بر روی یک شهرک اشغالی از سوی رژیم‌ صهیونیستی، نشان نداده است.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اقدام ترامپ را هدیه انتخاباتی او به نتانیاهو، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی توصیف کردند.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که پرونده فساد مالی بر سرنوشت نتانیاهو در انتخابات فلسطین اشغالی سایه افکنده بود و او با کمک‌ها و حمایت‌های این چنینی ترامپ توانست به زحمت بر اصلی‌ترین رقیبش بنی‌ گسانتز پیروز شود.