سیدمحمد میرزامحمدزاده

شهروندان بسیاری در جریان بمب‌گذاری‌های زنجیره‌ای در سریلانکا، جزیره‌ای در جنوب هندوستان، در حاشیه مراسم عید پاک مسیحیان کشته و زخمی شدند. تا لحظه تهیه این گزارش هشت انفجار در کلمبو، پایتخت این کشور و همچنین شهری در شمال کشور و نیز در ساحل شرقی سریلانکا گزارش شده است. کلیسا و هتل‌ها هدف این بمب‌گذاری‌ها بوده است و تا این لحظه کسی مسئولیت آن‌ها را برعهده نگرفته است.

آمار کشته‌ها و زخمی‌ها

برخی رسانه‌ها در سریلانکا تاکنون از کشته شدن 158 نفر (ساعت 15 روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه) خبر داده‌اند و یک مقام رسمی عدد 138 را برای آسوشیتدپرس تأیید کرده است. همچنین بیش از 500 نفر تا کنون زخمی شده‌اند.

خبرگزاری بی‌بی‌سی نیز از کشته شدن چندین شهروند خارجی خبر داد و بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه تعداد توریست‌های کشته شده تا کنون به 35 نفر رسیده است.

محل دقیق انفجارها

چهار انفجار در کلمبو، یکی در معبد سنت آنتونی و سه مورد در هتل‌ها رخ داده است.  به گزارش بی‌بی‌سی این هتل‌ها شانگری لا، سینومن گراند و کیگزبری هستند. سینومن گراند در نزدیکی مکان اقامت رسمی رانیل ویمرنلسینگه، نخست‌وزیر کشور قرار دارد.

اسوشیتدپرس گزارش کرده است که انفجاری در کلیسای سنت سباستین در نگومبو، شهری در شمال کلمبو صورت گرفته که محل سکونت بسیاری از مسیحیان کاتولیگ است و یک انفجار نیز در کلیسای زایون در شهر باتیکالوآ صورت گرفته است. 

اسوشیتدپرس همچنین از هفتمین انفجار خبر داد. این انفجار که دو کشته به همراه داشت در مهمان‌خانه‌ای در دهیوالا مونت لاوینیا خارج از کلمو صورت گرفته است.

رسانه‌های محلی همچنین از هشتمین انفجار در عصر روز یکشنبه در یک پروژه عمرانی در دماتاگودا خبر دادند، منطقه‌ای حاشیه‌نشین در سریلانکا. البته جزئیات این انفجارها هنوز منتشر نشده است.

واکنش‌ها چه بود؟

روان ویجواردن، وزیر دفاع سریلانکا و رسانه‌های ارتباط جمعی به طور موقت دستور ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی و همچنین حکومت نظامی 12 ساعته را از ساعت 6 عصر به وقت محلی اعلام کرد. ویجواردن این حملات را تروریستی خواند.

در همین حال اسوشیتدپرس گزارش کرد که رانیل ویمرنلسینگه، جلسه اضطراری با حضور مقامات ارشد ارتش برگزار کرده است. وی در حساب توئیتری خود نوشت: من شدیداً حملات وحشیانه امروز را علیه مردم کشورمان را محکوم می‌کنم. از همه سری‌لانکایی‌ها می‌خواهم که در این زمان اندوهناک متحد و قوی باشند. خواهش می‌کنم از انتشار اخبار غیر رسمی و شایعات خودداری کنید. دولت در حال اقدامات سریع برای مدیریت این شرایط است.

رسانه دولتی نیز تصاویری از وی نشان داد که عنوان کرد: من دستوراتی را برای اقدام محکم علیه افرادی که مسئولیت این خیانت را برعهده دارند صادر کرده‌ام.

پلیس این کشور طی چند روز گذشته به دلیل دریافت هشدارهایی در مورد حملات انتحاری گروهی از مسلمانان تندرو با نام جماعت ملی توحید به کلیساهای برجسته، در آماده باشد بوده است

مانگالا ساماراویرا، وزیر اقتصاد سریلانکا نیز در توئیتی نوشت که این انفجارها تلاشی برنامه‌ریزی شده برای ایجاد کشتار، مصدومیت و هرج و مرج بود. رسانه‌های محلی به نقل از مقامات قضایی سریلانکا عنوان کردند که مردم در خانه هایشان بمانند و از تجمع در محل‌های انفجار یا بیمارستان‌هایی که مجروحان به آنجا منتقل شده‌‌اند، خودداری کنند.

رهبران کشورهای همسایه سریلانکا این حملات را محکوم کردند. نارندا مودی، نخست‌وزیر هند در توئیتی نوشت: هیچ جایی برای این وحشیگری‌ها در منطقه ما نیست. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز توئیت کرد که پاکستان در زمان سختی محکم در کنار سریلانکا می‌ایستد.

روان ویجواردن، وزیر دفاع سریلانکا و رسانه‌های ارتباط جمعی به طور موقت دستور ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی و همچنین حکومت نظامی 12 ساعته را از ساعت 6 عصر به وقت محلی اعلام کرد. ویجواردن این حملات را تروریستی خواند

شورای مسلمین سریلانکا نیز این حملات را محکوم کرد و عنوان کرد که چنین حملاتی علیه برادران و خواهران مسیحی ما در این روز مقدس عید پاک و نیز در هتل‌های کلمبو محکوم است. وی از مرگ افراد اظهار ناراحتی کرد و حرکات افراطی و خشونتی که به منظور فاصله انداختن بین مذاهب صورت می‌گیرد را محکوم دانست.

رسانه‌های محلی از تعطیلی مدارس برای دو روز آینده خبر داده‌اند. از مسافران این کشور نیز خواسته شده که چهار ساعت پیش از پرواز خود در فرودگاه حاضر شوند تا تدابیر امنیتی بیشتری در نظر گرفته شود.

آنچه در مورد مهاجمان می‌دانیم

آنطور که یک مقام آگاه به اسوشیتدپرس گفته دو مورد از انفجارها احتمالاً به واسطه انفجار انتحاری صورت گرفته است. با این حال خبرگزاری فرانسه مدعی است که پلیس این کشور طی چند روز گذشته به دلیل دریافت هشدارهایی در مورد حملات انتحاری گروهی از مسلمانان تندرو با نام جماعت ملی توحید به کلیساهای برجسته، در آماده باشد بوده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش کرده است که پلیس محموله‌ای انفجاری را در ماه ژانویه (بهمن - اسفند) توقیف کرد و چهار مرد از یک گروه مسلمان رادیکال تازه شکل گرفته را نیز دستگیر کردند.

هفتاد درصد مردم این کشور بودا، کمتر از 10 درصد مسلمان و 7.5 درصد نیز مسیحی هستند. 12.5 درصد مردم را نیز هندوها تشکیل می‌دهند.

در مارس سال 2018 بودایی‌ها به مراکز تجاری مسلمانان یورش بردند و خانه‌ها و مساجد را به آتش کشیدند. این حملات انتقامی برای ضرب و شتم یک بودایی از سوی مردان مسلمان نامیده شد. اخیراً برخی از مسلمین این کشور به داعش ملحق شده‌اند.