مذاکره بر سر بندر طارطوس؛

مشارکت‌کنندگان مذاکرات صلح در هاله‌ای از ابهام

خدیجه علامه‌زاده

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با مقامات ارشد قوی‌ترین متحد خود یعنی روسیه، در دمشق، پایتخت کشور روزهای جمعه و شنبه (30 و 31 فروردین ماه) دیدار کردند.

به نوشته رویترز این مذاکرات در مورد نشست‌های آتی صلح و نیز واگذاری اجاره‌ای بندر طارطوس سوریه به روسیه و نیاز مسائل تجاری دو کشور بود. روسیه به نیروهای اسد کمک کرد که بیشتر بخش‌های تحت اشغال را در اختیار بگیرد، اما جنگ هشت ساله همچنان در سوریه ادامه دارد. باریکه‌هایی از مناطق شمال شرق و شمال غرب کشور همچنان از اختیار دولت سوریه خارج است و در همین حال تحریم‌ها منجر به کمبود سوخت در این کشور شده و اقتصادش را دچار چالش کرده است. مسکو در تلاش است یک فرایند سیاسی شامل مذاکرات بر سر قانون اساسی جدید و انتخابات را به منظور پایان دادن به منازعات به کار گیرد، اما اسد هرگونه احتمال مشارکت مخالفان با حمایت ترکیه  یا دیگر کشورهای خارجی را رد کرده است. وزیر امور خارجه روسیه اواخر روز جمعه (30 فروردین ماه) اعلام کرد که اسد با الکساندر لاورنتیوف، فرستاده مسکو در سوریه، سرگی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه و چندین مقام وزارت دفاع روسیه دیدار داشته است. اگرچه بر اساس اعلام وزیر امور خارجه روسیه، مقامات در مورد ایجاد کمیته قانون اساسی صحبت کردند؛ کمیته‌ای که مخالفان سوری سال گذشته پس از برگزاری کنفرانس صلح به میزبانی روسیه، توافق کردند با نظارت سازمان ملل متحد به آن بپیوندند؛ اما خبرگزاری‌های دولتی سوریه از چنین موضوعی خبر ندادند. خبرگزاری رسمی سوریه سانا، عنوان کرد که این جلسات با تمرکز بر دور آتی مذاکرات در قزاقستان شامل سوریه و روسیه و ایران به عنوان متحدانش و نیز شورشیانی که حمایت ترکیه را به دنبال دارند، برگزار شد.

    


پس از پنج ساعت پایان یافت

درگیری مسلحانه در وزارت ارتباطات افغانستان

درگیری مسلحانه روز شنبه (۳۱ فروردین ماه) در ساختمان ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابل، پایتخت افغانستان پس از ۵ ساعت با کشته شدن ۴ مهاجم به پایان رسید.

بر اساس آخرین اعلام وزارت داخلی افغانستان در جریان این درگیری و حمله مهاجمان، حداقل ۴ غیرنظامی و سه نیروی نظامی افغانستان نیز جان باخته و ۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار حوالی ساعت ۱۱ و 30 دقیقه در محله «مزدحم» کابل، پایتخت افغانستان را به لرزه درآورد و سپس صدای تیراندازی‌های پراکنده در مرکز شهر شنیده شد. انفجار توسط مهاجم انتحاری در نزدیکی ساختمان وزارتخانه روی داد و سپس مهاجمان مسلح با ورود به ساختمان به تبادل آتش با نیروهای امنیتی پرداختند.

به گزارش طلوع نیوز و به نقل از سید محمد روشن‌دل، فرمانده پلیس کابل، کارمندان این وزارتخانه و همچنین وزارت اطلاعات و فرهنگ که در کنار وزارت مخابرات واقع است، بلافاصله از محل تخلیه شدند.

مهاجمان که پس از انفجار وارد محوطه ساختمان شدند، لباس و یونیفورم پلیس را بر تن داشته‌اند. تصویر منتشر شده جسد دو تن از آنها که لباس نظامی به تن دارند مؤید این موضوع است.

یکی از هتل‌های اصلی کابل به نام سرینا و نیز یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری این شهر در نزدیکی محل این انفجار قرار دارند. هتل پنج ستاره کابل سرینا در گذشته نیز چند بار مورد هجوم افراد مسلح قرار گرفته است.

گزارشی از تلفات جانی احتمالی غیرنظامیان حمله روز شنبه مخابره نشده، اما وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفته است تاکنون شش مجروح این حادثه از جمله سه زن به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله امروز را بر عهده نگرفته و تنها ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نقش این گروه در انفجار و حمله روز شنبه کابل را تکذیب کرده است.