سینا سبزیان

بقایای یک جنگده جت موسوم به اف 35 ای خفاش متعلق به ارتش ژاپن یک روز پس از ناپدید شدن این جنگده از صحنه رادار بر فراز اقیانوس آرام، پیدا شد.

تاکاشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن روز چهارشنبه (21 فروردین ماه) با اعلام این خبر گفت:‌ هنوز هیچ خبری از سرنوشت خلبان سوار بر این هواپیما در دسترس نیست.

آنطور که شبکه خبری الجزیره گزارش کرده، ایوایا به خبرنگاران گفته است که در عملیات جستجویی که به واسطه هواپیماها و کشتی‌ها صورت گرفته است،‌ برخی از اجزای دم هواپیما را پیدا کردیم. وی تأکید کرد که وزارت دفاع باور دارد این هواپیما سقوط کرده است.

این جنگده جت حوالی ساعت 7:30 دقیقه به وقت محلی (10:30 صبح به وقت جهانی) روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) از صحنه رادار محو شد. گفته می‌شود که این جنگده در حال مأموریت آموزشی در حوالی 135 کیلومتری شرق میساوا در شمال شرق کشور ژاپن بوده است. این هواپیما 30 دقیقه بعد از پرواز ارتباط خود را با پایگاه نظامی میساوا و سه هواپیمای دیگر از دست داد.

ایوایا در صحبت‌های خود گفت: من می‌خواهم از ساکنین محلی به دلیل نگرانی‌هایی که ما باعث آن شدیم، عذرخواهی کنم. ما همه تلاشمان را به کار می‌بندیم تا خلبان مفقود شده را نجات دهیم.

ژاپن از جنگنده‌های اف 35 ای‌اس استفاده می‌کند که هر کدام از آن‌ها حدود 10 میلیارد ین (معادل 90 میلیون دلار) هزینه برده است. این هواپیماه‌ها جایگزین جنگنده‌های اف 4 ارتش ژاپن شدند. در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت دفاع ژاپن، پس از این حادثه سایر 12 جنگنده اف 35 ای اس عملیاتی ژاپن، به دلیل بررسی‌های بیشتر متوقف شده‌اند. پیش از پیدا شدن بقایای این هواپیما این نگرانی بوجود آمده بود که شاید روسیه و چین بقایای آن را بیابند و امنیت این مدل از هواپیماها به خطر بیوفتد. این دومین مورد سقوط این مدل از جت جنگنده پیچیده آمریکایی بود. هواپیمایی که برای سیستم‌های راداری کنونی نامرئی است. حادثه دیگر در جریان تمرین نظامی نیروی هوایی آمریکا صورت گرفته بود.

با ناپدید شدن جنگنده ژاپنی نگرانی‌ها در واشنگتن مبنی بر اینکه چین یا روسیه ممکن است برای بازیابی بقایای این هواپیما از قعر دریا اقدام کنند و اسرار آن را کشف کنند، افزایش یافته بود.

چین و روسیه حضور برجسته‌ای در بخش دریایی اقیانوس آرام دارند و همین مسئله این احتمال را تقویت می‌کرد که آن‌ها زودتر از بقیه بقایای هواپیما را بیابند.

تام مور، یک عضو ارشد کمیته روابط خارجه سنای آمریکا در این رابطه گفت: روسیه و چین هر بهایی که لازم باشد برای یافتن این جنگنده اف 35 پرداخت می‌کنند و برای آن از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کنند.

تیلر روگونوی سردبیر مجله وار زون نیز اشاره کرده بود که اگر جنگنده اف 35 ژاپنی بدون فعال کردن بازتابنده‌های رادارش به مأموریت رفته باشد، یافتن آن بسیار دشوار می‌شود.