وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تأکید کرد که واشنگتن به‌رغم همکاری‌های گسترده با ریاض در زمینه انرژی هسته‌ای اجازه نخواهد داد که عربستان سعودی به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

مایک پامپئو در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس درباره توافق محرمانه اخیر واشنگتن با عربستان سعودی در زمینه انرژی هسته‌ای اظهارنظر کرد و گفت: ما اجازه نخواهیم داد که عربستان سعودی به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

مجری این شبکه آمریکایی به وزیر خارجه کشورش گفت: می‌خواهم سؤالی درباره عربستان سعودی بپرسم. ۶ ماه از کشتن جمال خاشقجی ستون‌نویس واشنگتن‌پست گذشته است. این هفته اولین تصاویر از ریاض و آنچه اولین راکتور هسته‌ای عربستان سعودی است، منتشر شد، رآکتوری که کار احداثش تقریباً تمام شده است. آیا ایالات‌متحده قرار است به عربستان سعودی اجازه دهد که به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: ما در این دولت (دولت ترامپ) درباره این موضوع دو سال است که در حال کار کردن هستیم. من نمی‌توانم به شما بگویم که مذاکرات در حال حاضر به کجا رسیده چراکه این موضوع همچنان در حال پیگیری است.

پامپئو در ادامه پاسخگویی به این سؤال، بدون اشاره به اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و ادامه پایبندی این کشور به برجام به‌رغم خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق بین‌المللی، مدعی شد که برجام مسیر ایران را به سمت سلاح‌های هسته‌ای هموار می‌کرد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: البته اشتباه نکنید، ما فقط خواستار این بودیم که دولت قبلی (باراک اوباما) تهدید (برنامه هسته‌ای) جمهوری اسلامی ایران را جدی می‌گرفت، آن‌ها توافقی کردند که ایران را در مسیر سلاح‌های هسته‌ای قرار می‌دهد. مجری سی‌بی‌اس سؤال کرد: خوب با این توصیفات، آیا اکنون اینکه عربستان سعودی قدرت هسته‌ای داشته باشد، موضوعی مورد تأیید شماست؟

پامپئو در جواب گفت: ما اجازه نخواهیم داد که چنین چیزی اتفاق بیفتد (عربستان سعودی قدرت هسته‌ای داشته باشد)، ما در هیچ کجای جهان اجازه این کار را نخواهیم داد. رئیس‌جمهور (ترامپ) تهدید گسترش (سلاح هسته‌ای) را درک می‌کند. ما هرگز یک چک ۱۵۰ میلیون دلاری برای سعودی‌ها نخواهیم نوشت و هرگز به آن‌ها ظرفیتی که در زمینه سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی برای اسرائیل و آمریکا باشد، نخواهیم داد.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که هشتم فروردین ماه خبرگزاری رویترز گزارش داد بر اساس سندی که رؤیت کرده، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا شش مجوز محرمانه به شرکت‌های آمریکایی برای فروش فناوری هسته‌ای و کمک به عربستان سعودی در این زمینه را تأیید کرده است.

پانزدهم فروردین هم روزنامه گاردین با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تازه‌ منتشر شده، نوشت که ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد، آن هم درحالی‌که ریاض هنوز برای پذیرش مفاد پادمان‌های حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی نکرده است.

این رآکتور اتمی در شهرک دانش و فناوری ملک عبدالعزیز در حومه ریاض واقع شده و به گفته رابرت کلی، مدیر پیشین بازرسی‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک رآکتور کوچک تحقیقاتی ۳۰ کیلو واتی است که فاصله چندانی تا تکمیل شدن ندارد. پس از افشای اینکه وزیر انرژی آمریکا مجوز فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی را صادر کرده، سناتورهای آمریکایی دولت این کشور را برای انتشار جزئیات این توافق تحت‌فشار قرار داده‌اند. 

سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای خطاب به وزیر انرژی آمریکا، افشای جزئیات صدور مجوز برای شرکت‌ها به‌منظور فروش فناوری انرژی هسته‌ای به عربستان سعودی را درخواست کردند. باب منندز، سناتور دموکرات و مارکو روبیو سناتور جمهوری‌‌خواه در این نامه‌ اعلام کردند که عربستان سعودی در بسیاری از اقدامات و اظهارنظرات بسیار مشکل‌‌‌آفرین دخیل بوده است و این زنگ خطر را در کنگره به صدا درآورده است.