مریم علامه‌زاده

پس از چندین هفته قطعی‌های مداوم برق در ونزوئلا، حالا مردم این کشور با بحرانی جدی‌تر در یکی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌های کشور مواجه شده‌اند؛ بحران آب زندگی مردم را با چالش روبرو کرده است.

به گزارش الجزیره، هرچند که برق در بسیاری مناطق بازگشته، اما همچنان نسبی است و این موضوع منجر به قطعی پمپ‌های آب شده و مردم در تأمین آب مورد نیاز دچار چالش شده‌اند.

یک متخصص اطفال در بیمارستان کودکان کاراکاس در این رابطه گفت: سناریوی بیمارستان بدون آب را تصور کنید. ما بدون آب مانده‌ایم، حتی با بازگشت برق همچنان آب مشکل اصلی ما است.

وی به پایگاه خبری الجزیره گفت: اولین بار هفتم مارس (شانزدهم اسفند ماه) قطعی برق آغاز شد و تا همین هفته من در بیمارستانی فعالیت می‌کنم که چیزی به اسم آب ندارد.

وی گفت: حتی پیش از قطعی برق و آب، بیمارستان دچار مشکل کمبود تجهیزات و دارو است و مشکل آب عملاً حفظ شرایط پزشکی را برای کشور ناممکن کرده است. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که فقط در مواقع خیلی ضروری دستانمان را بشوییم و از خوردن آب امتناع می‌کنیم تا در مصرف صرفه‌جویی شود.

شرایط پرتنش

در راهروهای یک ساختمان که به زحمت با حداقل برق روشن شده است، مردم در تلاش برای حفر چاهی به‌منظور دسترسی به آب هستند.

مردم در مورد هزینه تعمیر پمپ‌هایی برقی که در اثر قطع مداوم برق آسیب دیده‌اند و همچنین قطع مداوم آب استحمام و ظرف‌های نشسته و توالت‌های گرفته شکایت می‌کنند. کمبود آب در ونزوئلا مسئله جدیدی نیست، اما هیچ‌وقت به چنین بحرانی نرسیده بود.

یک شهروند 30 ساله ونزوئلایی به خبرنگار الجزیره گفت که از سال 2014 مشکل آب در کشور وجود داشته است، اما هیچ‌وقت به چنین شرایطی منجر نشده بود، به‌ویژه پس از قطعی‌های برق مردم دوره‌های 15 روزه بدون آب را سر می‌کنند. این شرایط بسیار پرتنش است من گاهی می‌خواهم دوش بگیرم یا سرم را بشویم، اما با این سطح آب چنین چیزی ممکن نیست.

مشکل برای خانواده‌های پرجمعیت حادتر است. کارلوس رینکون 42 ساله گفت که خانواده‌ای پنج نفره دارد و همواره باید آب در دسترس باشد. وی افزود: ما 10 روز پیاپی را بدون آب سر کردیم و مجبور بودیم که در جاهای دیگر دوش بگیریم؛ من فرزندانی دارم که به مدرسه نمی‌روند و همین مسئله مصرف آب ما را افزایش می‌دهد.

بهداشت نیز به یک بحران تبدیل شده است، چراکه با استفاده مداوم از سرویس بهداشتی و عدم امکان استفاده از فلاش تانک معضلات فراوان گریبان خانواده‌ها را گرفته و آشپزخانه‌ها نیز به یک محل تجمع کثیفی تبدیل شده‌اند. بوی فاضلاب و زباله تمام شهر را گرفته است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، هفته گذشته عنوان کرد که کشور جنگی نامتعارف را تجربه می‌کند، چراکه ایالات‌متحده با حمله به خدمات عمومی قصد تحمیل خود به مردم و براندازی دولت خانگی را دارد.

وی افزود: ما باید خود را آماده کنیم تا به این مقاومت علیه دونالد ترامپ که قصد جنگ علیه مردم ونزوئلا را دارد ادامه دهیم.

اما کارشناسان آمریکایی بر این باورند که قطعی برق در ونزوئلا به دلیل عدم سرمایه‌گذاری بخش دولتی و نگهداری از تأسیسات برق است.

یک کارشناس آمریکایی البته با تأکید بر این نکته که دولت ونزوئلا مقصر قطعی‌ها است، گفت که تحریم‌های آمریکا نیز امکان واکنش دولت ونزوئلا به حوادث را تضعیف کرده است.

وی گفت: اتفاقی که برای ونزوئلا رخ داده شبیه به یک زلزله است و حالا کمک‌های بین‌المللی برای زلزله‌زدگان کجاست؟ قطعاً هیچ کمکی نیست چراکه سازمان‌های بین‌المللی درنهایت خواهان فروپاشی این دولت هستند و با این اتفاقات امکان خیزش اجتماعی فراهم می‌شود.