سینا سبزیان

یک مقام بلندپایه کلیسای کاتولیک متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان شد و قرار است روز چهارشنبه (هشتم اسفند ماه) مجازات شود. جورج پل، کاردینال استرالیایی، یکی از مشاوران ارشد پاپ فرانسیس، کسی که مسئول مالی واتیکان به شمار می‌رفت، در پنج مورد از حاشیه‌سازترین پرونده‌های تاریخی تجاوز جنسی به کودکان که مربوط به چندین دهه پیش است، محکوم شناخته شد.

در جریان دادگاه محلی ویکتوریای ملبورن، جایی که پل 77 ساله زمانی اسقف اعظم منطقه به شمار می‌رفت، هیأت منصفه پس از شورای 2 روزه در ماه دسامبر (آذر - دی) این رأی را صادر کرده بود اما به دلیل اینکه دادگاه دستور مخفی ماندن پرونده را داده بود که انتشار محکومیت از سوی خبرنگاران را ممنوع می‌کرد، رأی نهایی تا روز سه‌شنبه (هفتم اسفند ماه) مخفی ماند. در نهایت دستور منع انتشار خبر برداشته شد و رسانه‌ها از صدور این حکم پرده برداشتند.

گفته شده است دستور منع به این دلیل صادر شده بود که پل باید در یک دادگاه دیگر برای اتهام دست‌درازی در یک استخر در دهه 1970 میلادی حاضر می‌شد. دادستان‌ها این اتهامات را رد کردند.

یک روز پس از محکومیت پل در ماه دسامبر، یک مقام واتیکان اعلام کرد کاردینال پل از شورای کاردینال‌های واتیکان اخراج شده است؛ گروه شورایی که برای مشورت با پاپ اقدام می‌کردند.

پل در ماه ژوئن (خرداد - تیر) سال 2017 بازداشت شده بود که وی با برگزاری کنفرانسی خبری ادعای بی‌گناهی کرد و گفت: این یک ترور شخصیتی گستاخانه است. من به شدت منتظر روز دادگاهم هستم و از این گناهان تبرئه می‌شوم. این‌ها اشتباه هستند. کل ایده سوءاستفاده جنسی یک اقدام شنیع برای من است؛ اما او برای دفاع از خودش در جایگاه دادگاه حاضر نشد.

یکی از قربانیان پل بیانیه‌ای را از طریق وکلایش به دادگاه رساند. در این بیانیه آمده بود: همچون بسیاری از بازماندگان، سال‌ها زمان برد تا من تأثیر این حادثه را در زندگیم درک کنم. در لحظه‌ای همه ما متوجه شدیم که به افرادی اطمینان کرده بودیم که باید از آ‌ن‌ها می‌ترسیدیم و حالا از روابط خوبی که باید به آن‌ها اطمینان کنیم، می‌ترسیم.

خبر محکومیت پل تنها چند روز پس از اجلاس چهار روزه تاریخی واتیکان درباره سوءاستفاده جنسی کلیسای کاتولیک مطرح شده است؛ اجلاسی که پاپ فرانسیس در آن خواستار یک جنگ تمام عیار علیه سوءاستفاده از کودکان زیر سن قانونی شد؛ اما منتقدین عنوان کردند بیانیه پاپ فاقد الزام قانونی و وعده‌هایی بی‌جان بود. آزار جنسی کودکان در کلیساهای کاتولیک به معضلی بزرگ برای واتیکان بدل شده است. افشای پدیده فراگیر تعرض جنسی شماری از کشیش‌ها به کودکان و نوجوانان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را مجبور به برگزاری این نشست با حضور بیش از 190 کاردینال، اسقف و دیگر مقامات‌ ارشد کلیسای کاتولیک در واتیکان کرد.

هدف پاپ از برگزاری این اجلاس 4 روزه در پشت در‌های بسته واتیکان، حفاظت از کودکان در مقابل سوءاستفاده جنسی کشیشان مطرح شد. چند روز پیش از برگزاری همایش، پاپ فرانسیس، تئودور مک‌کریک، کاردینال 88 ساله آمریکایی و یکی از مقامات ارشد کلیسای کاتولیک را که پیش از این متهم به تعرض جنسی به کودکان شده بود را خلع لباس کرد.

در جریان این اجلاس برخی قربانیان صحبت‌های خود را به گوش جهانیان رساندند و پاپ خطاب به مقامات و روحانیون مسیحی گفت صدای عدالت خواهی این افراد را بشنوند.

کلیسای کاتولیک پیش‌تر با این بهانه که سیستم قضایی کشورها محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند، از مجازات روحانیون مسیحی امتناع می‌کرد.