سینا سبزیان

روز پنج‌شنبه (دوم اسفند 97) پاپ فرانسیس، در مقابل 200 شرکت کننده در همایشی بی‌سابقه برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی روحانیت مسیحی ایستاد و گفت که کاتولیک‌ها نه‌تنها به دنبال محکومیت این ماجرا هستند، بلکه خواهان قوانینی محکم و مؤثر برای جلوگیری از چنینی اتفاقاتی می‌گردند.

اما بحرانی که حالا از مرزها و نسل‌ها عبور کرده و جایگاه کلیسا را تضعیف کرده و اعتبار پاپ را زیر سؤال برده است، در مسیر وی برای هموار کردن مسیر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه ان‌پی‌آر آمریکا، فرانسیس که رهبری بیش از یک میلیارد کاتولیک در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، 21 راهکار برای شرکت‌کنندگان در این همایش، به‌منظور عبور از این بحران ارائه کرد. این راه‌کارها شامل دستورالعمل‌های عمومی برای پرداختن به این بحران است.

در بین این طرح‌‌ها می‌توان به چندین مورد اشاره کرد؛ ازجمله: ایجاد پروتکل‌هایی به‌منظور رسیدگی به اتهامات علیه اسقف‌ها، ارزیابی روانشناختی کاندیداهای روحانیت برای کلیساها، تدوین قوانین اجباری برای تعیین مرزهای روابط شخصی برای روحانیون و طلبه‌های مسیحیت و ایجاد گروهی با مجوز‌های خاص از درون کلیسا که به‌سادگی برای افرادی که قصد دارند وقوع جرائم را گزارش کنند، در دسترس باشند. پاپ از اسقف‌ها و چهره‌های برجسته مسیحیت خواست به صدای شیون جوانانی که به دنبال عدالت هستند گوش فرا دهند. پنج نجات‌یافته سواستفاده جنسی به‌صورت ویدئویی در این اجلاس به‌صورت ناشناس از تجارب خود گفتند. یک زن آفریقایی در جریان این اجلاس تجربه مورد سواستفاده قرار گرفتن از سوی یک کشیش از سن 15 سالگی خود را تشریح کرد. وی بابیان اینکه زندگی‌اش تباه شده است، تشریح کرد: من سه بار از طریق این کشیش حامله شدم و وی هر سه بار من را وادار به سقط‌جنین کرد.

یک نجات‌یافته دیگر از کشور شیلی نیز گفت که رهبران کلیسا قربانیان را بی‌اعتبار کردند و از کشیش‌هایی که از آن‌ها سوءاستفاده می‌کردند، دفاع کرده‌اند. این مرد گفت: شما مربیان روح بودید و بااین‌حال دور از انتظار همه شما متحول شدید و در برخی موارد به قاتلان روح و قاتلان اعتقاد تبدیل شدید.

فیلیپه کاردینال لوئیس آنتونیو تاگل بابیان اینکه مجرمان باید در مقابل قانون قرار گیرند به شرکت‌کنندگان گفت: این زخم‌ها از سوی ما، اسقف‌ها بر قربانیان وارد شده است، ما باید به آن‌ها کمک کنیم تا آسیب‌های در عمق وجودشان را بیرون بریزند و کمک کنیم آن را التیام بخشند.

این اجلاس سه دهه پس از افشای سوءاستفاده جنسی در کلیساهای ایرلند و استرالیا برگزار می‌شود. در ایالات‌متحده، تحقیقات جنجالی که در سال 2002 از سوی روزنامه بوستون گلاب برای افشای سواستفاده جنسی روحانیت در بوستون انجام شد، راه را برای برملا شدن این موضوع هموار کرد.

دیگر رسوایی‌های شخصیت‌های برجسته، ازجمله گزارش سوءاستفاده گسترده جنسی و مخفی‌کاری آن از سوی روحانیت در ایالت پنسیلوانیا، پاپ را از روی داد سوءاستفاده گسترده جنسی از راهبه‌ها از سوی کشیش‌ها مطلع ساخت و سقوط رهبران کلیسا در کنار این مسائل منجر به بی‌اعتباری کلیسا شده است.

باوجود برگزاری این اجلاس بی‌سابقه برخی رهبران کلیسا همچنان به انتقاد‌هایی که این مسئله را سوءاستفاده ریشه‌دار تاریخی بر می‌شمارند، بی‌اعتنا هستند و برخی از کاتولیک‌ها نسبت به ایجاد تغییرات واقعی ناامید هستند.

بااین‌حال نجات‌یافتگان سرتاسر جهان که در رم برای این اجلاس گردآمده‌اند صدای خود را به‌هرحال به گوش جهان رساندند. خوان کارلوس کروز، قربانی یک کشیش متجاوز شیلیایی، در بین افرادی بود که از کلیسا می‌خواست چنین اوضاعی را بر نتابد.

این مرد شیلیایی گفت: از قرن یکم تا سال‌های میانه و اکنون و در آینده، تجاوز به یک بچه جرم بوده و هست. من هیچ توجیهی برای عدم تحول بنیادین را نمی‌پذیرم.

مقامات واتیکان در طول تاریخ همواره با این توجیه که به دلیل نبود قوانین جهانی و دخالت مقامات مدنی امکان مجازات ناعادلانه وجود ندارد و همچنین اقلیت بودن کاتولیک‌ها، از اعمال مجازات علیه این‌گونه جرائم خودداری کردند.