بالاترین مقام کلیسای کاتولیک در آلمان خواهان پایان دادن به پنهان‌کاری درباره اسناد سال‌ها سوءاستفاده جنسی از کودکان در تاریخ کلیسای کاتولیک شد. او پیشنهادهایی برای ایجاد اعتماد دوباره نسبت به کلیسا در آینده داد. کاردینال راینهارد مارکس، بالاترین مقام کلیسای کاتولیک آلمان در نشستی که به دعوت پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان برای رسیدگی به رسوایی تجاوز و آزار جنسی در تاریخ کلیسای برگزار شد، خواهان پایان دادن به سوءاستفاده از قدرت و سرپوش گذاشتن ‌آشکارا بر این رسوایی شد.

او به پرونده‌ها و اسنادی اشاره کرد که از اقداماتی هولناک حکایت داشته‌اند اما یا ناپدید شده‌‌اند یا نامی از کسانی که مرتکب این اقدامات شده‌اند، در آن‌ها برده نشده است. او گفت: این حرف زدن آشکار درباره حقایق نیست که به اعتبار کلیسا صدمه می‌زند، بلکه پنهان‌کاری درباره اعمال انجام شده است.

این نشست با شرکت ۱۴۰تن از مقام‌های ارشد کلیسای کاتولیک از سراسر جهان و از سه روز پیش آغاز شد. کاردینال مارکس در سخنان خود تاکید کرد که سوءاستفاده جنسی در ارتباط مستقیم با سوءاستفاده از قدرت در ساختار اداری کلیسا کاتولیک قرار دارد و گفت: این ساختار نه‌تنها اجازه پیگیری این اقدامات را نداده، بلکه آن‌ها را در سایه‌ای از ابهام و تاریکی پنهان کرده است.

نشست سه روزه در واتیکان برای رسیدگی به سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک

او به مدارکی اشاره کرده که سال گذشته علنی شدند و بر اساس آن‌ها برخی اسناد مربوط به تجاوز به کودکان و نوجوانان در گذشته نابود شده‌اند.

پیشنهادهایی برای آینده کلیسا

کاردینال مارکس پیشنهاد کرد که کلیسا چهار اقدام را برای ایجاد اعتماد دوباره به خود انجام دهد:

مقررات مربوط به اسناد محرمانه و غیرمحرمانه را مجدداً تنظیم کند. سیستم قانونی خود را با استانداردهای عمومی تطبیق دهد. آمار و جزئیات موارد مورد سوءاستفاده را اعلام کند و پرونده‌های دادگاه را انتشار علنی دهد. او تاکید کرد: واقعیت‌ها می‌توانند اعتمادسازی کنند و بی‌اعتمادی به سازمان کلیسا منجر به رشد نظریه توطئه و افسانه‌پردازی درباره آن می‌شود. نشست مبازره با سوءاستفاده در واتیکان روز یکشنبه ۲۳ فوریه (چهار اسفند) به پایان رسید.

در همین راستا در پی افشای رسوایی‎های جنسی در کلیساهای کاتولیک، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از مقام‌های ارشد کلیساها خواسته برای پیدا کردن راه‌حلی برای این موضوع در یک نشست فوق‎العاده در واتیکان شرکت کنند.

او همین چند وقت پیش تأیید کرد گروهی از کشیش‎ها از را هبه‌های صومعه‎ای در فرانسه به‌عنوان برده جنسی استفاده می‎کردند.

پاپ بعد از مذاکره با انجمن کاردینال‎ها موسوم به گروه سی ۹ تصمیم به برپایی این اجلاس جهانی گرفت. سی ۹ گروه متشکل از ۹ کاردینال مشاور است که بلافاصله بعد از انتخاب پاپ فرانسیس شکل گرفت.

 پاپ فرانسیس تصمیم گرفت درها را باز کند و از سران کلیسای کاتولیک بخواهد برای رسیدگی به این مشکل دورهم جمع شوند. او اما در پرواز برگشت از امارات متحده به رم گفت این اجلاس سه روزه صرفاً یک نقطه شروع است تا سطح انتظارات را نسبت به آن پائین بیاورد.

برخی معتقدند پاپ به‌جای این کار کافی بود فقط یک دستور برای کلیساها صادر می‌کرد؛ اما به اجرا درآوردن قوانین در سطح جهانی کار آسانی نیست چون پای فرهنگ‌های گوناگون و سیستم‎های قضایی مختلف در میان است.

به‌این‌ترتیب پاپ ۸۲ ساله با چالشی سخت روبروست و این‌که در پایان چه اتفاقی خواهد افتاد به اقدامات او و قوانینی بستگی دارد که برای مقابله با آفت اذیت و آزار جنسی به اجرا در خواهد ‎آورد.