مادورو در سخنانی گفت: صبر ما به سر آمده است و دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. ما تحمل نمی‌کنیم که خاک کلمبیا برای حمله به ونزوئلا مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل، تصمیم گرفتم که تمام روابط سیاسی و دیپلماتیک با دولت فاشیست کلمبیا را قطع کنم. وی افزود که سفیر و کارکنان کنسولی کلمبیا باید ظرف 24 ساعت ونزوئلا را ترک کنند.

به نقل از رویترز، این اقدام پس‌ازآن صورت گرفت که تنش‌هایی در مرز کلمبیا و ونزوئلا رخ داد. غربی‌ها کمک‌هایی را راهی ونزوئلا کرده‌اند اما کاراکاس با آن مخالفت کرده است. مادورو به نیروهای مسلح دستور داده است که مانع از انتقال این کمک‌ها به داخل کشور شوند.

برخی فعالان و اعضای اپوزیسیون ونزوئلا قصد داشتند در مرز کلمبیا تجمع کرده و مخالفت خود را با اقدام ارتش برای ممانعت از ورود کمک‌های غذایی و دارویی به کشور اعلام کنند. قرار است این افراد از برزیل و کلمبیا راهی مرز شوند.

دلسی رودریگز معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد: تردد خودروها یا کامیون‌ها از سه پلی که بخشی از مرز این کشور با کلمبیا را به هم متصل می‌کند، بسته شده است.

بااین‌حال، خوان گوایدو که خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خوانده است، روز جمعه (سوم اسفند ماه) به مرز رفت تا کمک‌های آمریکا و کلمبیا را تحویل بگیرد.

از سوی دیگر رویترز خبر داد که درگیری‌ها میان نظامیان وابسته به دولت کاراکاس و غیرنظامیان در شهرهای مرزی ونزوئلا، دو کشته و دستکم 300 زخمی برجا گذاشت.

رویترز با اعلام این خبر افزود: این دو نفر در حالی روز شنبه (چهارم اسفند ماه) در یک گذرگاه مرزی در پی بروز درگیری‌ها کشته شدند که نیروهای دولتی ونزوئلا تلاش کردند مانع از دسترسی ونزوئلایی‌ها به محموله‌های کمک از کلمبیا شوند. این ممانعت منجر به خشم شماری از شهروندان ونزوئلایی شد و به دنبال آن درگیری‌هایی رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در شهرهای مرزی سن آنتونیو و اورنا نیروهای نظامی به‌سوی حامیان مخالفان دولت ونزوئلا ازجمله چند قانون‌گذار که به‌سوی مرز درحرکت بودند و فریاد می‌زدند آزادی، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

شاهدان اعلام کردند که در یک گذرگاه مرزی در شهر اورنا، دو کامیون حامل محموله‌های کمک‌های بشردوستانه به آتش کشیده شد و دود غلیظی به دنبال این آتش‌سوزی در فضای این شهر مشاهده می‌شود.

پیش‌تر گفته شده بود که برخی فعالان و اعضای مخالفت دولت ونزوئلا قصد دارند در مرز کلمبیا تجمع کرده و مخالفت خود را با اقدام ارتش برای ممانعت از ورود کمک‌های غذایی و دارویی به کشور اعلام کنند.

قطع روابط دیپلماتیک با کلمیا

در همین حال نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با کلمبیا را قطع می‌کند. مادورو و مقامات دولتی ونزوئلا بارها اعلام کردند که این محموله‌های کمکی از سوی آمریکا، زمینه‌چینی واشنگتن برای نفوذ و به دنبال آن طراحی حمله در خاک ونزوئلا است.

به همین دلیل نیروهای نظامی برای ممانعت از ورود این کمک‌ها در یک گذرگاه مرزی با کلمبیا مستقر شده‌اند.

در سوی دیگر خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا اعلام کرده که این محموله‌های کمکی از سوی آمریکا باید وارد خاک ونزوئلا شود در غیر این صورت مخالفان طرح جدید را در دستور کار قرار می‌دهند.

آمریکا نیز روز جمعه (سوم اسفند‌ماه) ونزوئلا را تهدید کرد که اگر در صورت تداوم ممانعت از ورود این کمک‌ها، تحریم‌ها علیه کاراکاس را تشدید خواهد کرد.

از سوی دیگر گوآیدو گفت: از آمریکا می‌خواهم تمام گزینه‌ها را برای براندازی مادورو در نظر بگیرد. پس‌ازآنکه سربازان وفادار به رئیس‌جمهور ونزوئلا کاروان‌های حامل کمک‌های خارجی را از مرز این کشور عقب رانده و دو معترض را کشتند، رئیس‌جمهوری خود خوانده ونزوئلا اعلام کرد که مجبور است از واشنگتن بخواهد تمامی گزینه‌ها را برای براندازی مادورو بررسی کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، خوان گوآیدو، رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا در پیامی توئیتری نوشت: رخدادهای مرز ونزوئلا مرا مجبور کرد تا تصمیمی را بگیرم و به‌صورت رسمی به جامعه بین‌الملل پیشنهاد کنم که باید تمامی گزینه‌ها را در تضمین آزادی کشور ونزوئلا بررسی کنند.

اپوزیسیون ونزوئلا امیدوار بود که سربازان این کشور اجازه دهند تا کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شوند اما صفوف گارد ملی ونزوئلا در مرز اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به‌سوی کاروان‌های کمک‌رسان کردند.

تصاویر تلویزیونی رویترز از منطقه سن آنتونیو نشان می‌دهد که ده‌ها مرد سوار بر موتورسیکلت و با لباس مشکی و کلاهی که صورت‌هایشان را پوشانده بود، اقدام به تیراندازی به‌سوی جمعیت کرده‌اند.

معترضان در شهر اورنا واقع در مرز با کلمبیا خیابان‌ها را با لاستیک‌های در حال سوختن مسدود کرده و یک اتوبوس را به آتش کشیدند و به‌سوی سربازان سنگ پرتاب کردند و از مادورو خواستند تا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شود.

تهدید نیروی دریایی ونزوئلا به حمله

ریکاردو روسلو، فرماندار پورتوریکو گفته که به یک کشتی این کشور که حامل کمک‌های بشردوستانه بود دستور داده تا بازگردد چون یک کشتی نیروی دریایی ونزوئلایی تهدید کرده بود به‌سوی آن شلیک می‌کند.

وی ادامه داد: این غیرقابل قبول و شرم‌آور است. ما به شرکایمان در دولت آمریکا نیز درباره این رویداد جدی اطلاع داده‌ایم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در شهرهای مرزی سن آنتونیو و اورنا نیروهای نظامی به‌سوی حامیان مخالفان دولت ونزوئلا ازجمله چند قانون‌گذار که به‌سوی مرز درحرکت بودند و فریاد می‌زدند آزادی، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند

گوآیدو گفت که هم‌چنان از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌خواهد تا اجازه دهد این کمک‌ها وارد کشور شود و درعین‌حال، راه‌های دیگر را نیز در نظر دارد.

وی ادامه داد، در نشست منطقه‌ای گروه لیما در بوگوتا که روز دوشنبه (ششم اسفند ماه) برگزار می‌شود، شرکت می‌کند؛ در این نشست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز حضور دارد و در جریان این نشست، آن‌ها احتمالاً تصمیم می‌گیرند تا اقدامات بیشتری را برای اعمال فشار علیه مادورو انجام دهند.

گوآیدو در نشست خبری در کلمبیا در کنار ایوان دوکو، رئیس‌جمهور این کشور گفت: جهان هر دقیقه و هر ساعت شاهد بدترین وجهه دیکتاتوری ونزوئلاست.

گروه حقوق بشری پنال فورم گفته که در نتیجه تیراندازی‌ها و درگیری با سربازان ۲۹ تن زخمی شده و دو تن در سراسر ونزوئلا کشته شدند. مقام‌های کلمبیا نیز گفته‌اند که ۲۸۵ تن ازجمله افرادی که تحت تأثیر گاز اشک‌آور قرار گرفته‌اند، مجروح شده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد، لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی گفت: دست‌کم ۳۳۵ تن در جریان درگیری‌ها میان نیروها پلیس و معترضان در مرزهای ونزوئلا با کلمبیا و برزیل روز شنبه (چهارم اسفند ماه) زخمی شده‌اند.

وی در جریان نشست خبری در کلمبیا گفت که حدود ۲۸۵ تن در نتیجه درگیری‌ها بر روی پل‌های سانتاندر و سیمون بولیوار که کلمبیا و ونزوئلا را مرتبط می‌سازد، زخمی شده‌اند و حدود ۵۰ تن دیگر نیز در نزدیک شهر سانتا النا دو اویرن، در مرز برزیل دچار جراحت شده‌اند.

معترضان در شهر اورنا واقع در مرز با کلمبیا خیابان‌ها را با لاستیک‌های در حال سوختن مسدود کرده و یک اتوبوس را به آتش کشیدند و به‌سوی سربازان سنگ پرتاب کردند و از مادورو خواستند تا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شود

کارلوس هولمز تروخیلو، وزیر خارجه کلمبیا نیز گفته بود که بسیاری از افراد در نتیجه استشمام گاز اشک‌آور دچار آسیب شده‌اند.

گوآیدو از نیروهای مسلح ارتش ونزوئلا خواسته تا در کنار آن‌ها بماند و اجازه دهد تا این کمک‌ها وارد ونزوئلا شود و به آن‌ها وعده داده تا اگر از مادورو روی برگردانند، آن‌ها را عفو می‌کند.

وی ادامه داد: شما به کسی که به‌صورت سادیستی اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور نمی‌دهد، هیچ دینی برای تبعیت کردن ندارید.

تداوم لفاظی‌های آمریکا

در همین حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیترش نوشت: کشورهایی که هنوز از مادورو حمایت می‌کنند باید به یاد داشته باشند که از چه چیزی حمایت می‌کنند.

بولتون همچنین تهدید کرد که اگر ارتش ونزوئلا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور ندهد، تحریم‌های بیشتری علیه ونزوئلا اعمال می‌شود.

وی در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: ارتش ونزوئلا یک انتخاب دارد؛ از دموکراسی و غیرنظامیان حمایت کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور بدهد یا با تحریم‌ها و انزوای بیشتر روبه‌رو شود.

مقام‌های آمریکایی لفاظی درباره تغییر رژیم در ونزوئلا را تشدید کرده‌اند به‌طوری‌که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خشونت از سوی سرسپردگان مادورو را محکوم کرد و گفت که آمریکا از خانواده‌های افرادی که در مسیر دست‌یابی به عدالت دچار زحمت و آسیب شده‌اند، حمایت می‌کند. پمپئو، مادورو را یک مستبد بیمار خواند که از ورود کمک‌های بشردوستانه به کشورش جلوگیری می‌کند.