مریم علامه‌زاده

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه (یکم اسفند ماه) در جریان یک سخنرانی گفت:‌ روسیه به هرگونه ارسال تسلیحات هسته‌ای میان‌برد آمریکا به اروپا نه‌تنها باهدف قرار دادن کشورهای مقصد تسلیحات واکنش نشان می‌دهد، بلکه خود آمریکا نیز مورد حمله قرار می‌گیرد.

رویترز نوشت: پوتین در اظهاراتی شدیداللحن در مورد رقابت بالقوه تسلیحاتی، گفت روسیه به دنبال مقابله نیست و گام اول را برای استفاده از موشک در واکنش به تصمیم واشنگتن برای ترک پیمان برجسته مربوط به کنترل تسلیحات دوران جنگ سرد بر نمی‌دارد.

وی ادامه داد:‌ اما واکنش روسیه به استفاده از هر نوع سلاحی قاطعانه خواهد بود و سیاست‌گذاران ایالات‌متحده که دچار توهم یگانگی آمریکا هستند، باید مخاطرات هر گامی را ارزیابی کنند.

پوتین که مورد تحسین چهره‌های برجسته سیاسی در جریان سخنرانی خود بود، گفت: این حق آن‌ها است که چطور چیزی را می‌خواهند؛ اما آیا آن‌ها می‌توانند محاسبه کنند؟ مطمئنم که می‌توانند.

وی افزود: روسیه مجبور خواهد شد تسلیحاتی را ایجاد کند و به کار گیرد تا نه‌تنها مناطقی که تهدید مستقیم علیه ما را شکل می‌دهند، هدف قرار دهد، بلکه مرکز این تصمیم سازی‌ها را نیز هدف حملات بگذارد.

موشک‌ها در اروپا

به بهانه تخطی روسیه، واشنگتن ماه گذشته اعلام کرد که تعهدات خود را به پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای موسوم به INF کنار می‌گذارد و فرایند خروج از آن را آغاز می‌کند تا دست خود را برای توسعه موشک‌های جدید باز بگذارد.

بر اساس این پیمان دو طرف از استقرار موشک‌های زمینی کوتاه و میان‌برد در اروپا منع شده بودند و مرگ این پیمان احتمال رقابت تسلیحات جدید بین واشنگتن و مسکو را افزایش داده است.

روسیه این اتهام را رد کرده است و پوتین دراین‌باره گفت که روسیه همه حرکات ایالات‌متحده را تکرار می‌کند و از تعهدات کنار می‌رود و پیمان را ترک می‌کند.

اما پوتین که عموماً از لفاظی‌های تند برای شاخ‌وشانه کشیدن علیه غرب و بالا نگه‌داشتن پرچم روسیه استفاده می‌کند، حرف‌های ترامپ را تکرار نکرد.

وی به‌کارگیری موشک‌های جدید را اعلام نکرد و گفت پول برای سیستم‌های جدید باید از بودجه موجود بیاید و صراحتاً‌ گفت مسکو قصد ندارد موشک‌های زمینی جدید را در اروپا یا هر نقطه‌ دیگری به کار گیرد مگر آنکه واشنگتن در این راه گام بر دارد.

در جریان این سخنرانی پوتین به‌صراحت گفت که وی بی‌توجه به تنش‌های آمریکا به توسعه فعالانه تسلیحات و سیستم‌های موشکی خود ادامه می‌دهد تا برای وقوع چنین مقابله‌هایی آماده باشد.

وی گفت اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌‌های جدید در اروپا انتخابی جز واکنش برای مسکو باقی نمی‌گذارد، چراکه چنین اقدامی زمان را برای ایالات‌متحده به‌منظور هدف قرار دادن مسکو کاهش می‌دهد که چنین اتفاقی تهدید مستقیم برای روسیه به شمار می‌رود.

او گفت که روسیه به دنبال روابط خوب با ایالات‌متحده، اما آماده واکنش دفاعی در صورت لزوم است.

وی گفت: ما می‌دانیم که چطور این کار را انجام دهیم و سریع این تصمیمات را اجرایی می‌کنیم؛ یعنی هر زمان که احساس کنیم تهدید‌های علیه ما به واقعیت نزدیک شده‌اند.