سیدمحمد میرزامحمدزاده

درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، در حالی که دنیا باور دارد که روسیه به دنبال تنش در منطقه و به دست گرفتن کنترل کریمه است، پوتین مدعی شده که این اوکراین است که تنش‌ها را افزایش می‌دهد تا مسائل داخلی خود را به حاشیه براند. پوتین پا را فراتر گذاشته و عنوان کرده است تا زمانی که دولت کنونی در اوکراین بر سر کار باشد، نباید انتظار پایان یافتن این درگیری‌ها را داشت. با توجه به نزدیک شدن به انتخابات پیش روی اوکراین، هرگونه تشنجی می‌تواند بهای گزافی برای اوکراین داشته باشد. پترو پروشنکو، که اقبال کمی در انتخابات پیش‌رو دارد، از غرب و نیروهای ناتو خواسته است که به منطقه بیایند و جلوی روس‌ها را بگیرند. او مدعی شده است که اگر کاری برای اوضاع پیش آمده انجام نشود، این احتمال می‌رود که روسیه به کل کشور اوکراین تجاوز کند. بعد از این اظهارات بود که دولت اوکراین ورود مردان 16 تا 60 سال روس را به خاک اوکراین ممنوع کرد.  آنطور که گزارش‌ها عنوان می‌کنند، افراد روس زبانی که به گفته روسیه در خاک اوکراین خواستار جدایی هستند، در واقع نیروهای نظامی روس هستند که در قالب افراد معمولی به خاک این کشور آمده‌اند و برای برهم زدن اوضاع کشور تلاش می‌کنند. گاردین در مطلبی در تشریح صحبت‌های اخیر پوتین در حاشیه اجلاس G20 در ارتباط با این موضوع نوشت:

ولادیمیر پوتین، گفت که هنوز برای بازگرداندن سربازان و کشتی‌های بازداشتی اوکراین در دریای آزوف خیلی زود است و دولت اوکراین را متهم کرد که برای پنهان کردن مسائل درونی خود دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زند.

پوتین در تشریح ماجرای درگیری روسیه و اوکراین: مرزبانی روسیه به آن‌ها گفت  اگر قصد دارید از تنگه عبور کنید، باید از هدایت‌گر ما استفاده کنید. آن‌ها گفتند نه و مستقیم به سمت تنگه رفتند. در همین زمان کشتی‌های ما به سمت آن‌ها رفتند و آن‌ها را فراری دادند

پوتین که بعد از اجلاس G20 در بوینس‌آیرس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در حالی این سخنان را عنوان کرد که دونالد ترامپ، به دلیل امتناع روسیه از آزادی 24 اوکراینی، از دیدار با پوتین در این اجلاس، اجتناب کرد. 

رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرد که بازداشت این اسرا در حالی که روسیه در تلاش برای تهیه یک پرونده قانونی برای اثبات تجاوز کشتی‌های اوکراینی به آب‌های سرزمینی روسیه است، لازم به نظر می‌رسد. وی گفت اطلاعات ثبتی کشتی‌ها نشان می‌دهد که این کشتی‌ها تلاش داشتند با عبور از تنگه کرچ، از دریای سیاه به دریای آزوف (دریای آزوف محصور در خاک‌ روسیه، شبهه جزیره کریمه و خاک اوکراین است) بروند و این اقدام یک تحریک عمدی است.

وقتی از پوتین سوال شد که آیا حاضر است دریانوردان اسیر را با روس‌های بازداشتی اوکراین مبادله کند، پاسخ داد: ما به دنبال مبادله نیستیم و اوکراین هم چنین درخواستی نداشته، هنوز خیلی زود است که در مورد چنین مسئله‌ای صحبت کنیم؛ هنوز در حال تحقیق در مورد این افراد هستیم.

وقتی از پوتین سوال شد که آیا حاضر است دریانوردان اسیر را با روس‌های بازداشتی اوکراین مبادله کند، پاسخ داد: ما به دنبال مبادله نیستیم و اوکراین هم چنین درخواستی نداشته، هنوز خیلی زود است که در مورد چنین مسئله‌ای صحبت کنیم

پوتین با اشاره به اینکه منازعه اخیر بخشی از الگوی رفتاری اوکراین برای ایجاد تنش است، ادامه داد: ما باید این موضوع را اثبات کنیم که دولت اوکراین به دنبال تحریک است و این مسئله باید پس از اثبات، در جایی ثبت شود. 

پوتین گفت: دولت کنونی اوکراین، به هیچ وجه، علاقه‌ای به حل این مسئله ندارد. تا زمانی که آن‌ها در قدرت باشند، جنگ ادامه دارد. چرا؟ چون تا زمانی که از تحریک استفاده کنید، همچون اقدامی خصمانه‌ای که به تازگی در دریای سیاه اتفاق افتاد، شما همیشه از جنگ برای توجیه شکست‌های اقتصادی خود بهره می‌برید.

پوتین مواضع متناقضی در مورد حادثه تنگه کرچ ارائه کرده است. او  ابتدا ادعا کرد که قایق‌های اوکرانی، دو قایق مسلح و  یک یدک‌کش، تلاش داشتند به طور پنهانی از تنگه عبور کنند که با گارد ساحلی روسیه درگیر شدند.

یدک‌کش اوکراینی به وسیله کشتی‌های روسیه بازداشت شد و به یکی از قایق‌های مسلح حمله شد و خسارت‌هایی برداشت. مسکو ابراز کرده که این درگیری‌ها درون آب‌های سرزمینی روسیه در 20 کیلومتری ساحل رخ داده است. در حالی که اوکراین این ادعا را رد می‌کند. کیف می‌گوید کشتی‌های اوکراینی به دریانوردی روسیه اطلاع داده‌اند که قصد ورود به تنگه را دارند، ولی بعد از آنکه این کشتی‌ها دور زدند و به سمت آب‌های آزاد دریای سیاه در حرکت بودند، روسیه به روی آن‌ها آتش گشود.

پوتین در حرف‌های خود در بوینس‌آیرس، برخی از ادعاهای کیف را تأیید کرد و  گفت که کشتی‌های روسی و اوکراینی پیش از آغاز درگیری با یکدیگر در تماس بودند؛ ولی اوکراینی‌ها از پذیرش هدایت‌گر روسیه برای عبور از تنگه باریک امتناع کردند. اوکراین ادعای اصرار روسیه برای استفاده از هدایت‌گر روسی را رد کرده و گفته است که از زمان توافق سال 2003 برای اشتراک آبراهه دیگر نیازی به این هدایت‌گرها نبوده است و اعلام این موضوع به معنای این است که روسیه دسترسی اوکراین را محدود کرده است.

پوتین در اظهار نظر جزئی‌تری تأیید کرده است که در زمان حمله به قایق‌های اوکراینی از سوی روس‌ها، این قایق‌ها در حال فرار بوده‌اند. 

پوتین در این‌باره گفت: مرزبانی روسیه به آن‌ها گفت: اگر قصد دارید از تنگه عبور کنید، باید از هدایت‌گر ما استفاده کنید. آن‌ها گفتند نه و مستقیم به سمت تنگه رفتند. در همین زمان کشتی‌های ما به سمت آن‌ها رفتند و آن‌ها را فراری دادند، چرا که کشتی‌ها ما برای خروج آن‌ها فشار آورد. او افزود: قبل از این اتفاقات آن‌ها گفتند که می‌خواهند پل ما را منفجر کنند؛ پس انتظار داشتید نیروهای مرزبانی ما چه کاری انجام دهند؟  در واقع این جملات از سوی پوتین اشاره به ادعاهای اخیر مسکو مبنی بر این موضوع بود که تندروهای اوکراینی به دنبال تخریب پل جدید بین روسیه و کریمه بودند.شبه‌جزیره‌ای که روسیه در سال 2014 آن را از اوکراین جدا کرد.

پوتین ادامه داد که گارد ساحلی به آن‌ها گفت که توقف کنند و آن‌ها پاسخی ندادند. آن‌ها پا به فرار گذاشتند و اینگونه شد که نیروهای مرزبانی بر اساس دستوراتی که داشتند عمل کردند. هر نیروی مرزبانی در هر کشور دیگری هم بود همین‌ کار را انجام می‌داد اگر به مرزهای کشورشان تجاوز می‌شد.

یک تحلیل‌گر آژانس خبری تحقیقی بلینگ‌کت احتمال می‌دهد کشتی‌های اوکراینی شاید در زمان این درگیری‌ها شاید در آب‌های سرزمینی روسیه بوده باشند، اما بر اساس توافق سال 2003 بین دو کشور، کشتی‌های اوکراینی حق عبور از تنگه را داشته‌اند. علاوه بر این، شواهدی که روسیه و اوکراین ارائه کرده‌اند، نشان می‌دهد که قایق‌های مسلح اوکراینی زمانی که از سوی کشتی‌های روسی هدف قرار گرفته‌اند، در آب‌های بین‌المللی بوده‌اند.