هم‌زمان با سفر بن‌سلمان ولیعهد عربستان به اسلام‌آباد، به دستور وزارت کشور پاکستان به نهادهای مربوط کمپین‌های اعتراضی به این سفر در شبکه‌های اجتماعی متوقف شده و علیه متصدیان آن اقدامات قانونی اتخاذ می‌شود و حساب‌های کاربری مخالفان سفر نیز فیلتر شد.

از تارنمای خبری داون نیوز، وزارت کشور پاکستان در نامه‌ای به مسئولان ایالت‌ها، روسای پلیس آن، مدیر سازمان ارتباطات پاکستان و رئیس آژانس تحقیقات فدرال پاکستان (FIA) دستور داد تمامی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی در زمینه مخالفت با سفر آتی هیأت عربستانی را شناسایی کرده و تلاش کنند متصدیان آن را از ادامه کمپین علیه این سفر بازدارند.

وزارت کشور با معرفی برخی از این گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اعلام کرد: گروه‌های مذهبی وابسته به شیعیان ازجمله تعمیر وطن، سازمان دانش‌آموزان امامیه شاخه بانوان کراچی، سازمان دانشجویان امامیه پیشاور، سازمان حمایت از مظلومان جهان و گروه شیعه وحدت نیوز از فعال‌ترین این گروه‌ها هستند.

در این نامه که در شبکه‌های اجتماعی نیز دست‌به‌دست می‌شود آمده بیشتر فعالیت‌های فیزیکی و دیجیتالی از شهر کراچی جریان دارد.

وزارت کشور پاکستان اعلام کرد: تاکنون نوزده گروه در فیس‌بوک و بیست حساب کاربری در توییتر در این زمینه شناسایی و مسدود شده است.

این دستورالعمل به بخش مبارزه با جرائم سایبری سازمان مخابرات و آژانس تحقیقات فدرال پاکستان دستور داد هر چه سریع‌تر با مسدودسازی گروه‌های دیگر در شبکه‌های اجتماعی، مسئولان آن را شناسایی کنند.

این دستورالعمل مدعی شد کمپین‌های تبلیغاتی علیه این سفر سرعت یافته و برخی در حال بدنام کردن دولت پاکستان هستند.

سازمان ارتباطات پاکستان نیز در اقدامی، هزاران حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را که با سفر ولیعهد سعودی به این کشور مخالفت می‌کردند، فیلتر کرد.

سازمان ارتباطات پاکستان نیز هزاران صفحه کاربران شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک را هم‌زمان با سفر بن سلمان به پاکستان مسدود کرد.

همچنین بر اساس برخی اخبار، دولت پاکستان هم‌زمان با این سفر قانون منع برگزاری تجمعات و محدودیت رفت‌وآمد در شهرهای اسلام‌آباد و راولپندی را اعمال کرد که این قانون از پانزده فوریه (26 بهمن ماه) تا 21 فوریه (دو اسفند ماه) در شهر راولپندی و اسلام‌آباد در حال اجرا است.

پیش‌ازاین معاون کمیسر شهر راولپندی درخواست اعمال منع برگزاری تجمعات و اعمال محدودیت در رفت‌وآمدها در این شهر را به وزارت کشور ارائه کرده بود. با اعمال این محدودیت‌ها، نمایش اسلحه در انظار عمومی و برگزاری هرگونه نشست سیاسی و یا مذهبی در شهر راولپندی و اسلام‌آباد ممنوع و تیراندازی هوایی و سخنرانی‌های تحریک‌آمیز در طول مدت مذکور ممنوع اعلام شده است. باوجود تدابیر و اقدامات امنیتی مقامات پاکستان، شهروندان عصر جمعه گذشته (26بهمن‌ماه) در شهرهای این کشور نظیر اسلام‌آباد و لاهور تظاهرات کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن‌ها شعارهایی علیه ولیعهد سعودی نوشته شده بود. در این پلاکاردها نوشته‌ها و تصاویری قرار داشت که سیاست‌های محمد بن‌سلمان و نقش وی در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و منتقد سعودی و جنگ در یمن را محکوم می‌کرد. در دیگر عکس‌ها نیز محمد بن‌سلمان به‌عنوان مرد محبوب ایالات‌متحده و اسرائیل نشان داده شده بود.

گماشتن بیش از دو هزار نیروی امنیتی، ورود 130 نفر از محافظان سلطنتی از ریاض به اسلام‌آباد، رزرو هشت هتل مجلل و استقرار تیم ویژه حفاظت بن سلمان، ازجمله تدابیر اتخاذ شده برای تأمین امنیت و رفاه ولیعهد سعودی در سفر به پاکستان است. اگرچه مقامات پاکستانی مدعی‌اند ولیعهد عربستان تا 20 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند، بر اساس برخی اخبار، هزینه‌های استقبال از بن‌سلمان توجیه اقتصادی ندارد.