فرشاد گلزاری

در آستانه ماه رمضان اتفاقاتی حول پرونده فلسطین در حال رخ دادن است که نشان می‌دهد اسرائیل به هیچ وجه نمی‌خواهد وضعیت این پرونده را تغییر دهد یا حداقل به سمت اجرای یک آتش‌بس با مدت معین پیش برود.

 در این راستا روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی، برنامه ۱۰ ساله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای ماندن در غزه را افشا کرد. این روزنامه به نقل از برخی مسئولان در تل‌آویو گزارش داد، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در مرحله اول جنگ، به دنبال از بین بردن جنبش حماس است که یک الی دو سال به طول می‌انجامد. همچنین در این گزارش آمده است که اسرائیل قصد دارد بعد از آن به مدت ۸ سال در غزه ساکن بماند تا یک دولت جایگزین به جای جنبش حماس در این منطقه مستقر شود و اساساً تل‌آویو می‌خواهد در این مدت به طور مداوم در نوار غزه حضور داشته باشد. در بخشی از این گزارش آمده است که نوار غزه بعد از ۵ الی۱۰ سال دقیقاً همانند وضعیت کنونی کرانه‌باختری را خواهد داشت. در این گزارش گفته شده که اسرائیل قصد دارد که عملیات نامحدودی علیه پایگاه‌های مقاومت در عمق نوار غزه در این مدت انجام دهد و این منطقه را از سلاح سنگین خلع کند و بخشی از آنرا تحت کنترل گروه فلسطینی مانند تشکیلات خودگردان قرار دهد. 

تصویب احداث 3500 شهرک صهیونیست‌نشین از سوی کابینه اسرائیل نشان می‌دهد که نه تنها حملات به غزه ادامه دارد، بلکه تل‌آویو برای کرانه باختری هم سناریوی بلندمدت و خطرناکی را در دستور کار قرار داده است

بر اساس این گزارش، نوار غزه در این مرحله شاهد یورش‌هایی خواهد بود که ارتش اسرائیل اکنون در کرانه‌باختری انجام می‌دهد و بازداشت‌های شبانه به‌طور مداوم در خان‌یونس و الشجاعیه انجام خواهد شد. در این راستا و با توجه به اقدامات اخیر اسرائیل جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کشتار فلسطینیانِ منتظر در صف دریافت آرد در میدان النابلسی شهر غزه تاکید کرد حمام خونی که ۲۹ فوریه در میدان النابلسی غزه رخ داد، نتیجه مستقیم کاهش کمک‌های بشردوستانه به جمعیتی است که از گرسنگی رنج می‌برند. 

او در خصوص کنشگری غرب و مابقی شرکایش اعلام کرده که با وجود مخالفت کابینه بنیامین نتانیاهو، جامعه بین‌الملل در موضوع راه‌حل «۲ دولتی» متحد است و باید به سرعت برای اجرای آن اقدام کند. بورل در بخشی از سخنان خود صراحتاً می‌گوید «واضح است که نیروهای اسرائیلی در حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی موفق عمل نکرده‌اند و کمک‌های بشردوستانه وارد شده به غزه کافی نیست». این انتقاد به نوعی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا آمارهای دقیقی از میزان کشته‌شدگان و حتی جنایاتی که در خفا علیه مردم غزه اعمال شده خبر دارد؛ چراکه بورل و مقامات اروپایی بارها و بارها به گزارش‌هایی اشاره کرده‌اند که از سوی بیمارستان‌های اروپایی در اوایل جنگ مخابره می‌شد. به موازات این اظهارات بورل و افشای برنامه نتانیاهو، وزارت خارجه فلسطین روز گذشته (جمعه) تأکید کرد که کشته شدن ۲۷ زندانی از غزه در زندان‌های اسرائیل بر اثر شکنجه شدید بخشی از نسل‌کشی توسط تل‌آویو به حساب می‌آید.

اختلاف تل‌آویو و واشنگتن بر سر تاکتیک‌ها است و بر همین اساس به نظر می‌رسد که گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری به هر ترتیب کاخ‌سفید را عصبانی‌تر خواهد کرد، چراکه این اقدام صرفاً رادیکالیسم و تقابل‌ها را تشدید می‌کند

توزیع   بحران، بی‌اعتنا   به هشدار  جهانی 

بدون شک رفتار اسرائیل علیه غزه و ساکنان آن در شرایط کنونی نشان از آن دارد که تل‌آویو و به خصوص شخصِ نتانیاهو و تیم راستگرای افراطی وی بنا ندارند به این زودی کشتار و تخریب زیرساخت‌ها در غزه را پایان دهند بلکه حالا طرحی از سوی کابینه اسرائیل مصوب شده که نشان می‌دهد نه تنها حملات به غزه ادامه دارد، بلکه تل‌آویو برای کرانه باختری هم سناریوی بلندمدت و خطرناکی را در دستور کار قرار داده است. در این خصوص روز پنجشنبه شورای عالی برنامه‌ریزی و شهرک‌سازی اسرائیل با احداث ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی جدید برای شهرک نشینان در کرانه باختری موافقت کرد که بیشتر آن در شهرک «معالیه ادومیم» احداث خواهد شد. همچنین بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل اعلام کرده در سال میلادی جاری بیش از ۱۵ هزار مجوز ساخت و ساز در کرانه باختری صادر شده و این در حالیست که اسرائیل در سال ۲۰۲۳ در مجموع با ۱۸ هزار و ۵۱۵ واحد مسکونی در کرانه باختری موافقت کرد و این بیشترین تعداد واحد مسکونی است که تل‌آویو در یک سال با آن موافقت کرده است. اخیراً رسانه‌های عبری گزارش دادند کابینه اسرائیل طرحی را برای ایجاد بیش از سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری در نظر دارد که به نوعی نشان می‌دهد کابینه نتانیاهو سرعت توسعه شهرک‌سازی‌ها را بیش از گذشته افزایش داده است. در این میان دو موضوع حائز اهمیت است. نخست اعتراض نهادهای بین‌المللی و کشورهایی مانند عربستان سعودی به این طرح جدید اسرائیل است. ریاض علاوه بر محکومیت این طرح گفته است که این اقدام اسرائیل برخلاف تمام قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد است و از دستیابی به فرصت‌های صلح و ثبات در منطقه جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه با محکوم کردن تصمیم اخیر اسرائیل در قبال کرانه باختری، تاکید کرد که تمامی شهرک‌های یهودی‌نشین بر اساس قوانین بین‌المللی، غیرقانونی است. وی علاوه بر ترغیب اسرائیل در جهت توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی خود این اقدام را محرک درگیری دانسته و اعلام کرده که با این اقدام اشغالگری در کرانه باختری نهادینه و افزایش پیدا می‌کند. اما موضوع دوم این است که چنین اقدامی آنهم با توجه به شرایط فعلی غزه اساساً مورد قبول ایالات متحده نیست. توجه داشته باشید که تیم بایدن و به صورت کلی دموکرات‌ها خواهان توقف فرآیند شهرک‌سازی هستند و در این راستا حتی کابینه باراک اوباما در زمانی که در کاخ‌سفید ساکن بود با این روند مخالف بود اما حالا ادامه این وضعیت به نوعی به ضرر اسرائیل و نتانیاهو است. اینکه ایالات متحده در کلیت حامی اسرائیل بوده و از آن در سطح راهبردی دفاع خواهد کرد موضوعی است بدیهی، اما اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن بر سر تاکتیک‌ها است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری به هر ترتیب کاخ‌سفید را عصبانی‌تر خواهد کرد؛ چراکه این اقدام صرفاً رادیکالیسم و تقابل‌ها را تشدید می‌کند.