سینا سبزیان

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمار وحشتناک مرگ متوسط روزانه شش پناه‌جو در حین مهاجرت به اروپا در دریای مدیترانه در سال 2018 از تغییرات سیاست‌های برخی کشورهای اروپایی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری اجی ایتالیا، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تغییرات سیاست‌های برخی کشورهای اروپایی در مورد مهاجران را اشتباه خواند و عنوان کرد که این تغییرات مشکلات بسیاری را برای این افراد به وجود آورده است.

به گفته این کمیساریا، روند مرگ پناهندگان در مسیر اروپا رشدی نگران‌کننده و عملیات‌های جستجو و امداد در دریا نیز کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس آمارها دریای مدیترانه مرگبارترین مسیر مهاجرات در جهان است و روزانه به‌طور متوسط شش پناه‌جو و مهاجر جان خود را در این مسیر از دست می‌دهند.

آن‌طور که کمیساریای عالی در گزارش خود آورده است در سال 2018 درمجموع دو هزار و 275 نفر جان خود را از دست دادند و یا ناپدید شدند. مجموعاً 139 هزار و 300 پناه‌جو نیز موفق به رسیدن به اروپا شدند که در پنج سال گذشته کمترین میزان ثبت‌شده بود.

فلیپو گراندی، کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان با اعلام این آمارها عنوان کرد که عملیات نجات جان پناه‌جویان گیر افتاده در دریا انتخاب نیست بلکه اقدامی ضروری است. باید به دلایل مهاجرت‌ها با شجاعت نظر و رویکردی بلندمدت برای حل این مسئله اتخاذ کنیم تا بتوانیم به این فجایع پایان دهیم.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تغییر سیاست‌های برخی کشورها به‌ویژه ایتالیا در مورد پناهندگان منجر به آسیب‌های بیشتر به این افراد شده و شمار زیادی از پناه‌جویان در انتظار مجوزی برای پیاده شدن در خاک این کشورها روزها در دریا سرگردان می‌مانند.

از طرفی سازمان‌های خیریه و کارکنانشان که به‌وسیله کشتی خود را به پناه‌جویان سرگردان می‌رسانند و اقدام به امدادرسانی می‌کنند،‌ متحمل محدودیت‌های فزاینده‌ای می‌شوند.

مهاجرانی که از لیبی به اروپا می‌روند،‌ از هر 15 نفر یک نفر جان خود را از دست می‌دهد و هزاران نفر نیز به کشور مبدأ بازگردانده می‌شوند و برخی هم پس از بازگشت متحمل شرایط حبس وحشتناک می‌شوند.

حزب راست‌گرای افراطی ایتالیا و همتای ائتلافی وی یعنی جنبش پنج ستاره مخالف سرسخت سیاست‌های مهاجرت‌پذیری اتحادیه اروپا است و مواضع سخت‌گیرانه‌ای را علیه مهاجران غیرقانونی اتخاذ کرده است. اقداماتی که از سوی اتحادیه اروپا محکوم شده‌اند و همین امر تنش‌های ایتالیا و فرانسه را افزایش داده است. پیش‌تر ایتالیا یکی از کشورهای اصلی مهاجرپذیر و فعال درزمینه امدادرسانی به مهاجران در راه مانده بود.

دولت جدید ایتالیا بارهای کشتی‌های مهاجرانی که قصد ورود به این کشور داشتند را بازگرداند. ازجمله کشتی دیچوتی متعلق به گارد ساحلی ایتالیا که پس از نجات 177 پناه‌جو در آب‌های نزدیک به سواحل مالت،‌ به دلیل عدم اخذ مجوزهای دولتی ایتالیا و مالت، نتوانست در بنادر این کشور پهلوگیری کند و شش روز در آب‌های دریای مدیترانه سرگردان بود. درنهایت این کشتی با مجوز دانیلو تونینلی وزیر حمل و نقل ایتالیا در بندر کاتانیا نزدیک جزیره سیسیل ایتالیا پهلو گرفت.

یک کشتی دیگر نیز با نام اکواریوس با صدها سرنشین 9 روز در دریای مدیترانه سرگردان بود تا درنهایت وارد آب‌های اسپانیا شد و تنش‌هایی بین ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و مالت به وجود آورد.