شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از دو مقام نظامی گزارش داد، آمریکا ماه آینده میلادی شروع به کاستن از تعداد نیروهایی که در حوالی غرب آسیا مستقر کرده، خواهد کرد و یک گروه از ادوات دریایی خود را از شرق مدیترانه خارج می‌کند. 

این شبکه خبری گفته است که یک واحد پاسخ سریع یگان تفنگداران دریایی شامل گروه ضربت آبی- خاکی یو.اس.اس باتان و تفنگداران دریایی یگان اعزامی دریایی ۲۶ در ماه مارس شروع به خروج از شرق مدیترانه و عزیمت به ایالات متحده آمریکا می‌کنند، اما تاریخ دقیق شروع تخلیه روشن نیست. به نوشته سی.ان.ان، در صورتی که وضعیت به سرعت وخیم شود»، پنتاگون همچنان اختیار تصمیم‌گیری برای حفظ این گروه در منطقه را دارد.

این واحد پاسخ سریع دریایی آمریکا نخستین بار در ماه ژوئیه استقرار پیدا کرد، اما در ماه اکتبر چند روز بعد از اجرای عملیات «طوفان الاقصی» از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین به منطقه اعزام شد. سی.ان.ان پیش از این گزارش داده بود که پیشتر حضور این نیرو در شرق دریای مدیترانه تمدید شده بود. 

آمریکا نیروی پاسخ سریع دریایی خود را شامل ناو هواپیمابر یو.اس.اس باتان و صدها تفنگدار دریایی یگان اعزامی دریایی ۲۶ به فاصله کمی بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی در شرق مدیترانه مستقر و از آن زمان تاکنون در آنجا حفظ کرده است. سی.ان.ان نوشت که بهانه آمریکا برای استقرار ادوات و کشتی‌های خود «بازداشتن» گروه‌های مقاومت در منطقه شامل حزب‌الله لبنان از اجرای حملات بوده است.

سی.ان.ان با اشاره به اینکه از مدتی پیش حملات نیروهای مقاومت به نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه متوقف شده است، تصریح کرد: نیروهای آمریکایی از زمانی که جنگ غزه شروع شد، دست‌کم ۱۷۰ بار مورد حمله قرار گرفتند و بیش از سه هفته است که در پی جریان مداوم حملات، حمله جدیدی به نیروهای آمریکایی انجام نشده است. این توقف ناگهانی بعد از حمله‌ای با یک پهپاد تهاجمی که در انتهای ژانویه باعث کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن حدود ۷۰ تن دیگر در اردن شد، اتفاق می‌افتد. 

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی بیان داشت: ما مطمئنا از اینکه حمله‌ای انجام نشده استقبال می‌کنیم. او با اشاره به حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس با کمک متحدانشان به یمن مدعی شد: فکر می‌کنم ما با حملاتمان یک پیام بسیار قوی فرستادیم و ما اگر نیاز داشته باشیم به این کار در زمان و مکانی که خودمان انتخاب می‌کنیم، ادامه خواهیم داد.

ناو هواپیمابر یو.اس.اس باتان ۴۰۰۰ ملوان و تفنگدار دریایی دارد که حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها از اعضای یگان اعزامی دریایی ۲۶ هستند. به نوشته سی.ان.ان، به‌رغم این تصمیم همچنان یک ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک هدایت‌شونده در شرق دریای مدیترانه به همراه کشتی‌های جنگی دیگری در نزدیکی آن حاضر خواهند بود.

ناو هواپیمابر آمریکایی یو.اس.اس دوایت آیزنهاور و گروه رزمی همراهش هم‌اکنون در دریای سرخ همچنان حضور دارند و اعضای این ناو گروه به همراه جنگنده‌های مستقر بر ناو آیزنهاور در حملات تجازکارانه به مواضع ارتش یمن شرکت داشته‌اند. در ماه ژانویه نیز آمریکا با سه ماهه شدن جنگ جنایتکارانه اسرائیل علیه غزه شروع به خارج کردن برخی نیروهایش از منطقه کرده و در این راستا در اوایل ژانویه ناو هواپیمابر فورد و گروه رزمی همراهش را که حضورشان چند بار تمدید شده بود از شرق دریای مدیترانه خارج کرد و بعدا گروه رزمی آبی-خاکی باتان را جایگزین آن کرد. 

در پی تشدید درگیری‌ها در نوار غزه، ارتش یمن اعلام کرد حملاتش را تشدید خواهد کرد و اجازه عبور کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را از دریای‌سرخ و تنگه باب المندب نخواهد داد.