تلاش‌های ترامپ برای فروپاشی همه نظم‌های جهانی پایان ندارد. لغو برجام، لغو معاهدات تجاری نفتا و معاهدات تجاری با اروپا، آغاز جنگ تجاری با چین، خروج از پیمان منع توسعه موشک‌های میان‌برد با روسیه، همه جز پیمان‌هایی هستند که ترامپ به‌راحتی از آن‌ها خارج شده است.

طعنه‌های گاه و بی‌گاه وی به پیمان آتلانتیک شمالی، حاکی از توهمات وی برای خروج از ناتو است. ناتو که دیر زمانی ثبات را برای نیم‌کره غربی به ارمغان آورده بود، حالا به ملعبه دست رئیس‌جمهور آمریکا بدل شده است. جدیت وی در اجرای تصمیماتش، حالا نمایندگان آمریکا را بر آن داشته تا کاری کنند، بلکه جلوی تندروی‌های وی را بگیرند. نمایندگان مجلس آمریکا که اکثریت آن‌ها در دور جدید دموکرات هستند، با تنظیم لایحه‌ای با رأی اکثریت تلاش دارند جلوی منحل شدن ناتو را بگیرند؛ البته این موضوع همچنان باید در سنا بررسی شود. این در حالی است که مجلس سنا بر خلاف مجلس نمایندگان، اکثریت جمهوری‌خواه دارد، کسانی که با تندروی‌های گذشته خود ثابت کرده‌اند که برهم زدن توافقات جهان چندان هم دور از مذاق آن‌ها نیست. فروپاشی پیمان آتلانتیک شمالی، بیشتر از آنکه تهدیدی برای ترامپ باشد،‌ امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد. اروپا در کنار شرایط بی‌ثباتی که خود دارد، از روسیه به‌عنوان ابرقدرت شرق اروپا می‌ترسد.

مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء به جلوگیری از اجرایی شدن تهدید دونالد ترامپ به خروج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رأی داد. سنا هم باید مسیر مشابهی را در پیش بگیرد. این ایده که ایالات‌متحده می‌تواند از ناتو خارج شود فرا واقع‌گرایی است.

در سرمقاله روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به رابطه ایالات‌متحده آمریکا و ناتو آمده است: ائتلاف ناتو که اکنون ۲۹ کشور عضو آن هستند، در هفت دهه گذشته شالوده ثبات و سعادت دو سوی اقیانوس اطلس بوده است. ناتو همچنان روسیه درنده را در تنگنا قرار داده است و این خطر که سربازان آمریکایی ممکن است بار دیگر در خاک اروپایی مبارزه کنند، از میان برد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: حال در ریاست جمهوری یکه‌تاز دونالد ترامپ، احتمال خروج آمریکا چنان نگرانی ایجاد کرده است که کنگره گام‌هایی برای متوقف کردن آن برداشته است. مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری دموکرات‌ها در ۲۲ ژانویه به یک لایحه دوحزبی ۳۵۷ رأی موافق و ۲۲ رأی مخالف داد که عملاً دست و پای ترامپ را می‌بندد؛ طبق آن ترامپ اجازه ندارد با پول دولت فدرال هزینه‌های هرگونه خروج احتمالی از ناتو را پرداخت کند.

در این مطلب تأکید می‌شود سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان باید تاوَن وارد عمل شود. نیویورک‌تایمز پیشنهاد می‌دهد سناتورها یا لایحه مجلس نمایندگان آمریکا را تائید کنند، یا یک لایحه جداگانه به تصویب برساند که بر اساس آن دونالد ترامپ برای تعلیق، خاتمه یا خروج از ناتو نیازمند دوسوم رأی سنا باشد و چنانچه رئیس‌جمهوری آمریکا از رأی سنا برای حفظ عضویت ناتو پیروی نکرد، لایحه مذکور اجازه نمی‌دهد از ذخایر فدرال برای تأمین هزینه خروج استفاده شود. در سرمقاله نیویورک‌تایمز تأکید می‌شود: واضح است که ترک ناتو یک افتضاح سیاست خارجی، اصطکاک نفوذ آمریکا در اروپا و تقویت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواهد بود که خواستار یک ناتوی ضعیف شده است تا بتواند دستور کار سیاسی و نظامی خود را پیش ببرد. بااین‌حال میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا قصد ندارد که در صورت اقدام ترامپ برای عملی کردن تهدیدات مکرر خود، بخواهد حرکتی در توقف آن انجام دهد.