رئیس جمهور مصر با تاکید بر اینکه توافق میان اتیوپی و اقلیم جدایی‌طلب سومالی‌لند مورد قبول هیچ کسی نیست، گفت، مصر اجازه هیچ‌گونه تهدیدی علیه سومالی یا امنیت آن را نخواهد داد. عبدالفتاح السیسی برای انجام مذاکراتی درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه و شرایط منطقه‌ای در کاخ الاتحادیه میزبان حسن شیخ محمود، همتای سومالیایی خود بود. السیسی در این  دیدار تاکید کرد که توافق میان اتیوپی و سومالی‌لند مورد قبول هیچ‌ کسی نیست.

رئیس جمهور مصر در ادامه نیز گفت: مصر اجازه هیچ‌گونه تهدیدی علیه سومالی یا امنیت آن را نخواهد داد. السیسی در پیامی برای اتیوپی اعلام کرد، همکاری و توسعه میان کشورها بسیار بهتر از هر چیز دیگری است و آدیس آبابا از راه‌های سنتی و شناخته شده از برادران خود در سومالی، جیبوتی و اریتره، تسهیلاتی را دریافت کرده و توافقنامه‌های دوجانبه‌ مربوط به بهره‌برداری از بنادر را به امضا می‌رساند.

رئیس جمهور مصر در ادامه گف: هیچ کسی با این مساله مخالف نیست، اما ما با تلاش برای کنترل مناطق مخالف هستیم به ویژه که سومالی کشوری عربی است که براساس منشور اتحادیه عرب، حقوقی در دفاع مشترک در برابر هر گونه تهدیدی علیه‌اش دارد. او افزود: کاملا روشن می‌گویم مصر هرگز به کسی اجازه نخواهد داد که سومالی را تهدید کرده و یا به امنیت آن خدشه وارد کند، کشور مصر هرگز اجازه نخواهد داد امنیت برادرانش به خطر بیفتد به ویژه زمانی که از ما بخواهد مداخله کنیم.

السیسی در ادامه خطاب به همتای سومالیایی خود گفت: به لطف خدا ما با شما هستیم و به تمام جهان می‌گوییم که به دور از هرگونه تهدیدی و یا خللی در امنیت و ثبات با هم همکاری و گفت‌وگو می‌کنیم. رئیس جمهور مصر افزود: سومالی در سه مساله موفقیت‌هایی را رقم زد که اولین آنها کنترل بر سومالی‌لند و مبارزه با تروریسم است که تاثیر گسترده‌ای در بی‌ثباتی طی مدت ۲۰ تا ۳۰ سال داشت، دومی حذف بدهی‌هایی است که بر دوشش سنگینی می‌کرد و سومی رفع تحریم واردات تجهیزات و سلاح به این کشور بود که از سال ۱۹۹۱ تحمیل شد.

او ادامه داد: رهبری حکیمانه رئیس جمهور سومالی نقش بسزایی در پیشرفت این کشور داشت و این مساله مصر را خوشحال می‌کند چراکه روابط دو کشور تاریخی و بلند مدت است، مذاکرات بسیار سازنده بودند و ما در آن به تقویت روابط در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی پرداختیم. السیسی در تکمیل اظهارات خود گفت: سومالی کشوری عربی آفریقایی است که تعداد سکنه آن به حدود ۲۵ میلیون تن می‌رسد، ما با اراده‌ای قوی آماده همکاری با آن هستیم، این کشور از بیش از ۳۰ سال پیش وارد بحرانی شد که توانمندی‌هایش را تضعیف کرد، اما تا زمانی که این کشور پایدار و امن است، مقابله با هر چالشی ممکن است.

رئیس جمهور سومالی نیز در محکومیت توافق اتیوپی و اقلیم سومالی‌لند گفت که کشورش مصر را همپیمان تاریخی و شریکی راهبردی می‌داند و مگادیشو امیدوار است در مرحله آتی همکاری‌های بیشتری بر اساس احترام متقابل میان دو کشور انجام شود.

او اظهار کرد: در مذاکراتم با همتای مصری‌ام بر تمایل جدی‌ام به همکاری با قاهره در تقویت امنیت و ثبات به ویژه با توجه به آشوب و تنشی که سازمان جهانی شاهد آن است، تاکید کردم. به شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای‌مان اهمیت پایبندی اتیوپی به قوانین بین‌المللی و احترام به تمامیت ارضی سومالی را تاکید کردیم. رئیس‌جمهور سومالی در ادامه گفت: با توافقی که آدیس آبابا به تازگی امضا کرده، مخالف هستیم چراکه هدف از آن تضعیف حاکمیت‌مان بر سرزمین ما است.