مریم علامه‌زاده

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان که برای حضور در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوئیس سفر کرده بود، در جریان سخنرانی خود عنوان کرد که از آغاز حکومت وحدت ملی افغانستان تاکنون حدود 45 هزار نیروی امنیتی این کشور جان خود را در مقابله با طالبان از دست داده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از آریانا نیوز افغانستان نوشت: محمد اشرف‌غنی در حاشیه نشست اقتصادی داووس که در سوئیس برگزار شده، عنوان کرده است که در چند سال گذشته نیروهای امنیتی این کشور تلفاتی بی‌سابقه داشته‌اند و میزان این تلفات در مقایسه با نیروهای خارجی حاضر در منطقه بسیار بیشتر است و قابل مقایسه نیست.

وی بر این باور است که جنگ کنونی در افغانستان برای مقابله با هراسی که تروریست‌ها ایجاد می‌کنند بار زیادی را بر دوش نیروهای امنیتی افغانستان به همراه داشته است و در مقابل نیروهای بین‌المللی کمترین فشار را در این زمینه تحمل می‌کنند.

به گفته غنی از زمان ریاست‌جمهوری وی در افغانستان بیش از 45 هزار نیروی امنیت این کشور قربانی جنگ شده‌اند در حالی که تعداد تلفات نیروهای بین‌المللی در این جنگ کمتر از 70 نفر بوده است که این ثابت می‌کند جنگ واقعی بر عهده کیست.

او همچنین اشاره کرد که طالبان با بزرگ‌ترین نهادهای مافیایی و جنایتکاران در سرتاسر جهان در ارتباط هستند و از طرف آن‌ها حمایت می‌شوند که همین مسئله جنگ را طولانی‌تر می‌کند.

وی پاکستان را مأمن و پناهگاه نیروهای تروریست و طالبان دانست و گفت این نیروهای به‌راحتی در خاک پاکستان با بزرگ‌ترین سازمان‌های جنایت‌کار همدستی می‌کند و همین مسئله منجر شده که سایر تروریست‌ها نیز زیر چتر حمایتی طالبان قرار بگیرند و به این گروه قدرت دهند.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین بابیان اینکه پیوند این گروه‌ها به طالبان محدود نمی‌شود گفت: این گروه‌ها در همکاری با طالبان با بزرگ‌ترین گروه‌های مافیایی دنیا در ارتباط هستند و پیوندی عمیق با حکومت پاکستان دارند که این کشور برای آن‌ها پناهگاه، منابع، حمایت و سایر ملزومات را فراهم می‌کند.

اشرف غنی از طرفی خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان را حق طبیعی مردم این کشور دانست و گفت این روند باید به صحت انجام شود و سربازان آمریکایی به خانه بازگردند.

او همچنین تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان به‌منظور حمایت از این کشور و دفاع از مردم نیست و آن‌ها مأموریت و منافع دیگری را دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهور افغانستان در جریان این سخنرانی گفت که حضور آمریکا در افغانستان نه همسو با منافع مردم بلکه برای امنیت خود آمریکا است و دلایل بنیادین دیگری برای حضور آمریکا در خاک افغانستان وجود دارد.

سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در حالی صورت گرفته است که بر اساس آمارهای ارائه شده، حملات هوایی نیروهای مأموریت پشتیبانی قاطع و نیروهای امنیتی افغانستان بر پناهگاه‌های طالبان اخیراً‌ شدت گرفته است. همچنین آمارهای سازمان ملل متحد اثبات می‌کند که شمار تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی افزایش چشم‌گیری نسبت به چند سال اخیر داشته است.

حکومت وحدت ملی بر اساس یک توافق دوطرفه بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله حدود چهار و نیم سال پیش با وساطت جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا شکل گرفت.

حضور نیروهای آمریکایی از حدود 10 سال پیش برای شکست طالبان در افغانستان همچنان بی‌نتیجه مانده است و طالبان هم‌اکنون در بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان دست به عملیات می‌زنند. اخیراً‌ مذاکراتی چند جانبه با دولت افغانستان، طالبان و سایرین از سوی آمریکا و روسیه در حال انجام است، اما با تندروی طالبان نتیجه‌گیری از این مذاکرات چندان مشخص نیست.