ارتش اسرائیل روز چهارشنبه از ورود تانک‌های این رژیم به بخش‌های شرقی خان‌یونس و محاصره این شهر خبر داد، جایی که شدیدترین نبردهای دو ماه گذشته علیه حماس در جریان است.

بنابر گزارش دیده‌بان ایران؛ خبرگزاری فرانسه نوشت: بر پایه این گزارش، هزاران غیرنظامی با پای پیاده، موتورسیکلت‌ها، گاری‌ها و خودروهای شخصی در حال فرار به سمت جنوب و مرز با مصر هستند.

در همین حال، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ما خان یونس را در جنوب نوار غزه محاصره کرده‌اند». وی ادامه داد: «ما بسیاری از پایگاه‌های حماس را در شمال نوار غزه به مکان‌هایی امن بدل کرده‌ایم و اکنون هم در حال انجام عملیات علیه پایگاه‌های حماس در جنوب هستیم.»

او افزود: «نیروهای ما تقریبا در هر ساختمان و خانه‌ای سلاح‌های انباشته و پنهان شده شبه نظامیان حماس را پیدا می‌کنند و در خانه‌های بسیاری در حال مقابله با آنها هستند.»

تنها بیمارستان فعال در شمال غزه 

از فعالیت ساقط شد

رسانه‌های فلسطینی بامداد دیروز (چهارشنبه) از شهادت بیش از ۱۵۰ فلسطینی بر اثر بمباران یک منطقه مسکونی در «بلوک ۲» در اردوگاه جبالیا خبر دادند. خبرنگار المیادین نیز گزارش داد: پس از بمباران یک خانه متعلق به خانواده البرش در مرکز شهر جبالیا در شمال نوار غزه ۱۲ کشته از زیر آوار بیرون آورده شدند.  وزارت بهداشت در غزه نیز اعلام کرد، ۷۳ کشته و ۱۲۳ مجروح طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شدند. وزارت بهداشت غزه اظهار کرد: نیروهای اسرائیل بیمارستان کمال عدوان تنها بیمارستان فعال در شمال غزه را از کار انداختند.

این در حالی است که مدیر پزشکی بیمارستان شهدای الاقصی به الجزیره گفت: برخی بیماران در بخش‌ اورژانس به دلیل نبود اتاقی‌ها مراقبت ویژه می‌میرند. بیماری‌هایی نظیر التهاب ریوی و مشکلات پوستی در حال شیوع در بین آوارگان هستند. مدیرکل وزارت بهداشت در غزه گفت: بیش از ۱۰۰ جسد در داخل بیمارستان کمال عدوان هستند و اسرائیل اجازه دفن آنها را نمی‌دهند. وی اظهار کرد: کل شمال غزه بدون خدمات بهداشتی است. بیمارستان کمال عدوان اکنون سوخت ندارد و اسرائیل به همه کسانی که در داخل آن تکان می‌خورند، تیراندازی می‌کنند. به گفته این مقام، اسرائیل بیمارستان کمال عدوان را محاصره کرده و از هر جهت یک کیلومتر با آن فاصله دارند. تعداد زیادی مجروح به دلیل بمباران اسرائیل به بیمارستان اروپایی غزه منتقل می‌شوند.

خبرنگار المیادین نیز گفت، وضعیت بیمارستان در نتیجه حملات اسرائیل فاجعه آمیز است. در این راستا الجزیره گزارش داد، ۵۹ مجروح و هفت کشته، طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان اروپایی غزه منتقل شدند. مدیر بیمارستان اروپایی غزه در خان یونس نیز گفت که تعداد زیادی مجروح بر اثر بمباران اسرائیل به بیمارستان منتقل شده‌اند. وزارت بهداشت غزه همچنین افزود: ترس واقعی از شیوع بیماری‌های عفونی خطرناک به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در مراکز پناهندگی وجود دارد و برخی از این بیماری‌ها عملا شیوع یافته‌اند. ۴۰ تخت در مجتمع پزشکی الشفا آماده کرده‌ایم و در تلاش هستیم تا برای اسکان بیماران و مجروحان در بیمارستان کمال عدوان، آن را بازسازی کنیم.

این وزارتخانه ادامه داد: پس از هدف قرار گرفتن بیمارستان کمال عدوان، سه بیمارستان در شمال نوار غزه با ظرفیت بسیار محدود در حال فعالیت هستند. ۴۵۰ هزار نفر در شمال نوار غزه به دلیل هدف قرار دادن موسسات بهداشتی فاقد خدمات بهداشتی هستند. 

پزشکان بدون مرز فاش کردند که تجهیزات پزشکی و سوخت در بیمارستان شهدای الاقصی در نوار غزه به سطح بسیار پایینی رسیده‌است. این سازمان خواستار رفع محاصره نوار غزه و ارائه فوری تجهیزات و کمک‌های پزشکی بشردوستانه به کل نوار غزه شد.