مدیرکل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان ازدواج در کشور از سال ۸۹تاکنون ۴۰درصد کم شده و این زنگ خطری است که آینده کشور را در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی به مخاطره می‌اندازد.  به گزارش ایرنا، سید حامد برکاتی درباره کاهش ازدواج در کشور اعلام کرد: میزان ازدواج‌ها در سال ۸۹، حدود ۸۹۰هزار بود. که در سال ۱۳۹۸کمتر از ۵۵۰هزار مورد شد و ۴۰درصد کاهش یافت. از سال ۸۹به‌طور متوسط هرسال ۶درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده است. او گفت: یک علت آن کاهش موالید از دهه ۶۰به بعد و کاهش افرادی است که به سن ازدواج می‌رسند اما علت اصلی این مسئله نیست، سال ۹۲حدود ۱۳میلیون جوان در سن ازدواج داشتیم که اکنون به ۱۰میلیون نفر رسیده است. هم‌زمان تمایل به فرزندآوری کمتر هم در کشور داریم. مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: در مورد کاهش میزان ازدواج و کاهش فرزندآوری جوانان مقصر نیستند، حمایت‌های دولتی باید بیشتر و کامل‌تر بشود. درهرصورت از سال ۸۹سالانه ۶درصد از سال ۹۷هرسال ۸درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده است.

او با اشاره به سیاست‌های 14گانه دولت افزود: سیاست‌های ۱۴گانه حمایت از فرزندآوری و خانواده در سال ۹۳توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. ایشان در متن این ابلاغیه تأکید فرمودند که توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متناسب با این سیاست‌های کلی برای حمایت از خانواده‌ها انجام شود. اما از سال ۹۷به این بعد حتی سالانه به کاهش ۸درصدی موارد ازدواج رسیدیم با این روند در ۳۰سال آینده یکی از  کشورهای پیر دنیاخواهیم بود و این مسئله در همه حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور خطرناک است. برکاتی گفت: رشد جمعیت کشور اوایل انقلاب حدود ۲.۵درصد بود اما اکنون در سال ۹۹برای اولین بار به زیر یک درصد رسیده است. در سال‌های اول پس از انقلاب در سال‌های اول با افزایش نسبی جمعیت مواجه شدیم،  بعد با روند باثبات مواجه شدیم و امروز با روند رو به کاهش موالید مواجه هستیم. او ادامه داد: اوایل انقلاب سالانه ۲.۵درصد جمعیت کشور افزایش پیدا می‌کرد. در دهه ۷۰ناگهان، رشد جمعیت به حدود ۱.۵رسید. در ورود به دهه ۸۰بازهم کم شد و امسال در سال ۱۳۹۹رشد جمعیت کشور برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسیده است.

 ایران جزو کشورهای پیر دنیا

برکاتی درباره روند پیر شدن جمعیت ایران گفت: ۶سال پیش‌گفته می‌شد که ما جوان‌ترین کشور دنیا هستیم. سن کشور ما ۲۸سال بود اما با روند فعلی در حدود سال ۱۴۲۰یکی از کشورهای پیر دنیا و در صدر لیست خواهیم بود. با این روال در سال ۱۴۳۰یا ۱۴۴۰جزو سه کشور پیر دنیا یا شاید حتی پیرترین کشور دنیا بشویم البته با اقدامات و حمایت بخش‌های فرهنگی، اقتصادی از فرزندآوری ممکن است این روند تغییر کند.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: جمعیت مولد و جوان کشور که علم و تولید کشور را پاس می‌دارد از یک دهه آینده به چالش کشیده می‌شود. سال ۱۳۵۵سن ایران ۲۲سال بود و امسال متوسط سن ایرانیان حدود ۳۲سال است. از سال ۱۳۹۵ ایران پای در سنین میان‌سالی گذاشته است و از سال ۱۴۳۰ پای در سالمندی می‌گذارد. همچنین به گفته برکاتی آمار سقط بررسی‌شده است در سال ۹۲ حدود ۲۲۰ هزار سقط برآورد شد.

غربالگری ناباروری اجرا می‌شود

برکاتی در ادامه از اجرای طرح غربالگری زوجین نابارور خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه اجرای این طرح بین معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت بسته‌شده است و دیروز ابلاغ شد. این طرح تا یکی دو ماه آینده در ۶شهرستان اجرا می‌شود. پیش‌بینی این است که با شناسایی زودهنگام زوج‌های ناباروری و معرفی این افراد به مراکز درمان باروری؛ میزان موفقیت این درمان‌ها در کشور بیشتر شود.

درمان رایگان ناباروری در مراکز دولتی

او همچنین بیان کرد: در مورد ناباوری هزینه‌های درمان باید با حمایت بیمه پرداخت شود اما بیمه باید بداند این خدمات کجا با چه هزینه‌ای و برای چه کسی اجرا می‌شود. امیدواریم تا آخر امسال این خدمات وارد پوشش بیمه شود. در این مورد تصمیم‌گیرنده شورای عالی بیمه است. تا آن زمان دستور وزیر بهداشت این است که خدمات درمان ناباروری که در مراکز دولتی انجام می‌شود رایگان بماند. این خدمات شامل سه نوبت آی وی اف، آی یو آی و ویزیت پزشک است. برکاتی افزود: بین ۱۵تا ۲۰درصد جمعیت کشورها با توجه به سن ازدواج و اقلیم کشورها دچار ناباروری هستند و امیدواریم یکی دو سال آینده این خدمات ساماندهی شود.