از آنجایی که اختلافات بر سر امور مالی در اروپا، ۵۰ میلیارد یورو «شاهراه حیات» کی‌یف را تهدید می‌کند و مجارستان متعهد شده تا مانع مذاکرات عضویت آن در اتحادیه اروپا شود، رهبران اتحادیه اروپا با این بحران مواجه هستند که اوکراین را در «برهه‌ای مخاطره‌آمیز» در جنگ علیه روسیه دست خالی رها کنند. 

اختلافات درون اتحادیه اروپا بر سر پول و آینده اوکراین، وعده‌های مهمی را که ماه‌ها پیش به کی‌یف داده شده، به خطر می‌اندازد؛ آن هم درست زمانی که جریان حمایت مالی و نظامی ایالات متحده از اوکراین، در کنگره‌ای که به لحاظ سیاسی چند دسته شده، ناگهان متوقف شد. مقامات درگیر در این گفت‌وگو به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا رسیدن به توافق بر سر تکمیل بودجه مشترک اتحادیه، از جمله ۵۰ میلیارد یورو برای اوکراین، قبل از نشست سران در بروکسل در ۱۴ و ۱۵ دسامبر فاصله زیادی دارند. 

تلاش‌های اتحادیه اروپا برای دستیابی به مصالحه، با پیروزی یک حزب راست افراطی در انتخابات ماه گذشته هلند و حکم اخیر دادگاه آلمان مبنی بر محدود کردن وام‌گیری دولت با مشکل مواجه شده است. یک مقام ارشد گفت که توافق بودجه «بسیار بسیار دشوار» خواهد بود. در همین حال، بسته پیشنهادی ۶۰ میلیارد دلاری دولت بایدن در کنگره متوقف شده است؛ رویه‌ای که خشم ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را برانگیخته است. 

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روز جمعه بار دیگر تهدید کرد که آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را وتو کند. اوربان گفت که این عضویت مغایر با منافع چندین کشور عضو است و الحاق اوکراین ممکن است سال‌ها بعد امکان‌پذیر باشد. ما به اندازه کافی در شرایط خوبی هستیم که به جرأت حرفمان را بزنیم، آن هم بدون توجه به فشاری که تحت آن قرار می‌گیریم.  

عدم تصویب بودجه بلندمدت، تسهیلات ۲۰ میلیارد یورویی جداگانه برای خرید تسلیحات و آغاز مذاکرات الحاق، ضربه سنگینی به کی‌یف وارد می‌کند که ضدحمله تابستانی آن هم شکست خورده و نگرانی فزاینده‌ای هم در مورد حمایت متزلزل غرب وجود دارد. اوکراین هشدار داده که عدم اطمینان در مورد بسته‌های حمایتی آمریکا و اروپا، «ثبات مالی کلان» این کشور را به خطر می‌اندازد. ۵۰ میلیارد یورو پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ وضعیت کیفی تا سال ۲۰۲۷ طراحی شده است.

شالاندا یانگ، مدیر بودجه کاخ سفید در نامه‌ای به رهبران مجلس سنا و نمایندگان آمریکا که آن را هم علنی منتشر کرده، نوشت: ایالات متحده آمریکا تا پایان سال جاری میلادی بودجه خود را برای ارسال تسلیحات و کمک به اوکراین تمام خواهد کرد.

بنابر آنچه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، یانگ در این نامه نوشته است: آمریکا پیشتر پولی را که صرف تقویت اقتصاد اوکراین می‌کرد، به اتمام رسانده است. اگر اقتصاد اوکراین از هم فرو بپاشد، آن‌ها قادر به ادامه جنگ نخواهد بود. تمام. او تاکید کرد: ما پول نداریم و تقریبا زمان رو به اتمام است. ما دیگر پولی نداریم که اوکراین را در این مبارزه حمایت کنیم. 

این مشکل سال آینده نیست. زمان کمک به اوکراین دموکراتیک برای مبارزه علیه روسیه اکنون است. زمانش رسیده تا کنگره اقدامی انجام دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال یک بسته کمکی تقریبا به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و دیگر نیازها بوده است اما این درخواست رئیس‌جمهور با موانعی در کنگره و به خصوص از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه مواجه شده است. این نمایندگان معتقدند که این هزینه باید صرف مسائل دیگری از جمله سیاست‌های مربوط به مرز آمریکا-مکزیک و توقف جریان مهاجران شود. 

از سوی دیگر آنا پسونرو، سخنگوی کمیسیون اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت که در سال جاری اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو را ماهانه به کی‌یف منتقل می‌کند.