رهبران اروپایی در مواجهه با بی میلی فزاینده واشنگتن برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین در جهت پر کردن شکاف ناشی از آن عمل کرده و متعهد به حمایت‌های جدید برای اوکراین در ضمن جنگ این کشور با روسیه شده‌اند. 

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت، چند کشور اروپایی شامل آلمان، انگلیس و نروژ در این راستا شروع به افزایش تولید تسلیحات به ویژه مهمات توپخانه که اوکراین شدیدا به آن نیازمند است، کرده‌اند. آلمان که در زمره کشورهای بی میل برای عرضه کمک به کی‌یف بود، یک هفته قبل اعلام کرد، برنامه‌ دارد تا حمایتش از اوکراین را در سال ۲۰۲۴ دو برابر کرده و به ۸.۵ میلیارد دلار برساند و تا پایان سال جاری میلادی هم سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. کشورهای اتحادیه اروپا از سوی دیگر در تدارک برای آموزش دادن به ۱۰۰۰۰ سرباز اوکراینی دیگر و رساندن مجموع رقم سربازانی که آموزش داده‌اند به ۴۰۰۰۰ تن هستند.

کایسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند ماه جاری میلادی در اجلاسی در اندیشکده کلینگندائل که از سوی دولت هلند بودجه دریافت می‌کند، اظهار کرد: ما واقعا باید تلاشهایمان در این حوزه را تشدید کنیم. با وجود این، مواضع اروپایی‌ها چندان به حال اوکراین تاثیری نداشته و همچنان ضد حمله این کشور علیه نیروهای روسیه با نزدیک شدن فصل زمستان در بن بست به سر می‌برد. مقام‌های اوکراینی می‌گویند با وجود منحرف شدن توجه تعداد زیادی از کشورها به جنگ حماس و رژیم صهیونیستی، باز هم به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

اتحادیه اروپا در اتفاقی نگران کننده احتمالا در آزمون زودهنگام بر سر قابلیتش برای حفظ پشتیبانی از اوکراین مردود خواهد شد. انتظار می‌رود این اتحادیه نتواند به قولش برای اعطای یک میلیون گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری در عرض یک سال به اوکراین عمل کند. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هفته گذشته اذعان کرد که این قول تا زمان ضرب‌الاجل مارس ۲۰۲۴ تکمیل نخواهد شد. او گفت: ما باید اکنون فرض کنیم که نخواهیم توانست به رقم یک میلیون گلوله برسیم.

مقام‌های اروپایی از سوی دیگر نگران مخالفت فزاینده جمهوریخواهان آمریکا با کمک نظامی که این کشور برای اوکراین می‌فرستد- و تا کنون در حوزه تسلیحات و تجهیزات دیگر به رقم ۴۵ میلیارد دلار رسیده- و همچنین تضعیف رهبری آمریکا در زمینه تامین مالی جنگ اوکراین در صورت شکست جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هستند. نگرانی‌های آنها در ماه جاری میلادی بعد از آنکه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا طرح ۱۰۵ میلیارد دلاری جو بایدن به منظور عرضه کمک اضطراری به چند بحران جهانی از جمله ۶۱.۴ میلیارد دلار برای اوکراین را لغو کردند بیشتر هم شد.

در حال حاضر مقام‌های آمریکا و اوکراین تا زمان حل بن بست بودجه‌ای در واشنگتن مجبور به بررسی بهترین شیوه خرج کردن ۴.۹ میلیارد دلار باقی مانده از کمک‌های امنیتی تصویب شده قبلی برای کی‌یف هستند، چون ممکن است تا اطلاع ثانوی آخرین کمک موجود آمریکا برای اوکراین باشد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا گفت: ما اروپایی‌هایی که تدابیر لازم را در اختیار داریم باید در حوزه‌های سیاسی و نظامی به اوکراین کمک کرده و این کمک را ادامه داده و حتی در صورت این احتمال که کمک‌های آمریکا به کی‌یف تضعیف شوند ما جایگزینش کنیم.

حمله فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین شوکی را به رهبران اروپایی وارد کرد و آنها دریافتند که ارتش‌ها و صنایع نظامی آنها آمادگی چندانی برای جنگی که در حیات خلوط آنها در جریان است، ندارند. پال جانسون، وزیر دفاع سوئد در اجلاس اندیشکده کلینگندائل گفت: این اتفاق مثل یک اتفاق غیرقابل باور بود اما باعث شد اکثر اروپایی‌ها در حمایت از اوکراینی که به عنوان یک منطقه حائل بین روسیه و ناتو مطرح است متحد شوند.