مسئولان عراقی اعلام کردند که نخست وزیر این کشور به مسئولان ترکیه اعلام کرده که خواسته‌های این کشور درباره نیروهای پ.ک.ک و ضرورت توقف فعالیت‌های نظامی آنها علیه ترکیه از خاک عراق را درک می‌کند. 

به گزارش العربی الجدید، ترکیه طی روزهای گذشته مذاکراتی را با مسئولان عراقی درباره پایان دادن به خطر نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و از بین بردن پادگان‌های آنها در داخل خاک عراق آغاز کرد. با اینکه هیچ‌گونه بیانیه‌ رسمی درباره توافق یا یک تفاهم جدی در این خصوص صادر نشده است؛ اما منابع عراقی اعلام کردند مسئولان ترکیه بر اهمیت پایان دادن به حزب کارگران کردستان تأکید کردند.

آنها همچنین پیشنهادهایی را در این باره اعلام کردند که از جمله آن دادن کمک‌های نظامی برای سیطره نیروهای عراقی بر تمام خاک‌ این کشور و کمک به بغداد در زمینه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی برای تحقق این هدف بود. مسئولان عراقی تأکید کردند که این خواسته‌ها را درک می‌کنند.

 محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اخیرا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار و درباره تقویت همکاری و هماهنگی میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کرد. قبل از آن نیز فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی عراق به آنکارا رفت و با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. فیدان همچنین با خمیس الخنجر، رئیس ائتلاف حاکمیت عراق دیدار کرد.

این دیدارها بعد از سفر ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق به آنکارا با یک هیئت نظامی صورت گرفت. العباسی و مسئولان ترکیه درباره ادامه همکاری و اتخاذ اقدامات مشترک به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت مرزها گفت‌وگو کردند. مشاور دفتر نخست وزیر عراق گفت: این کشور به تقویت روابط با ترکیه به ویژه با وخیم شدن بحران آب نیاز دارد. همچنین عراق به توافقی با ترکیه درباره پ.ک.ک برای توقف دستاوردهایی به نفع خود در زمینه آب نیاز دارد. واشنگتن به دلیل روابطش با نیروهای سوریه‌ دموکراتیک (قسد) از هیچ‌گونه توافقی بین بغداد و آنکارا حمایت نمی‌کند.

مسئول دیگری در دفتر امنیت ملی عراق اعلام کرد: نادیده گرفتن درخواست‌های آنکارا از سوی بغداد در خصوص پایان دادن به نفوذ پ.ک.ک در سنجار در غرب نینوا روابط میان دو کشور را تهدید می‌کند. حزب کارگران کردستان ترکیه در مناطق پراکنده‌ای از اقلیم کردستان عراق و مناطق غرب نینوا مستقر هستند. آنکارا رسما در اواسط ۲۰۲۱ عملیات نظامی زمینی و هوایی را علیه مقرهای در شمال عراق آغاز کرد. 

به گفته وزارت دفاع ترکیه این عملیات در دوره گذشته به کشته شدن صدها تن از نیروهای پ.ک.ک و تخریب مقرها و انبارهای سلاح آنها منجر شده است. همچنین وزارت دفاع ترکیه جمعه از کشته شدن یک سرباز در شمال عراق به ضرب گلوله نیروهای پ.ک.ک 

خبر داد.

در این راستا نایف الشمری، عضو کمیته امنیت دفاع در پارلمان عراق گفت: عراق نیاز به تقویت روابطش با کشورهای همجوار از جمله ترکیه دارد. گروه‌های مسلح تهدیدی علیه روابط بغداد و آنکارا هستند. برای همین دولت کنونی این وضعیت را درک می‌کند؛ اما طرف‌های داخلی و خارجی هستند که می‌خواهند بر پرونده نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه تأثیر بگذارند.

وی گفت: رسیدن به یک توافق امنیتی با آنکارا برای بغداد بسیار مهم است چرا که منافع و دستاوردهای بزرگی برای عراق دارد. به ویژه اینکه این مساله حملات ترکیه در عمق عراق را کاهش می‌دهد. عراق همچنان برای اجرای توافق ویژه شهر سنجار تلاش می‌کند؛ اما وجود گروه‌های مسلح مانع آن می‌شود. 

وفا محمد کریم، عضو حزب دموکراتیک کردستان عراق نیز گفت: ترکیه به مسئولان عراقی درباره توافق جدیدی برای پایان دادن به خطر کارگران کردستان ترکیه اطلاع داده است. دولت اقلیم کردستان نیز قبلا در جریان این مساله قرار گرفته است.