سینا سبزیان

منابع لبنانی اظهارات دیوید هیل، در مورد لبنان را مداخله‌جویانه خواندند و عنوان کردند امور سیاسی لبنان در تشکیل دولت با اقدامات آمریکا تهدید شده و از حضور گروه‌های هم‌پیمان مقاومت ممانعت به عمل آمده است.

منافع وزارتی در لبنان که با شبکه المیادین مصاحبه کردند گفته‌اند که اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا در روند تشکیل دولت لبنان به‌شدت محکوم است. این مقامات تأیید کردند اظهارات دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا درواقع تأیید ممانعت از حضور گروه‌های مقاومت در دولت است.

به گفته این منابع واشنگتن با بیانات اخیر درواقع تلاش دارد از اعطای پست‌های وزارت بهداشت یا سایر وزارت‌های اصلی به حزب‌الله ممانعت به عمل آورد. به گفته این مقامات این موضع‌گیری‌ها حتی در سخنان حریری نیز به‌شدت آشکار است.

حریری پیش‌تر در جریان یک مصاحبه عنوان کرده بود که غرب تهدید کرده که اگر حزب‌الله پست وزارت بهداشت را در دولت ائتلافی لبنان به دست بگیرد، دیگر خبری از کمک به این وزارتخانه نیست.

چندی پیش دیوید هیل، معاون وزیر‌ امور خارجه آمریکا، در سفری که به لبنان داشت بعد از دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور، عنوان کرد که انتخاب اعضای کابینه دولت به‌طورقطع به خود لبنانی‌ها برمی‌گردد، اما باید بدانید اعضای دولت برای همه ما اهمیت دارد و همگی ما لبنانی باثبات را می‌خواهیم.

وسیم بزی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی لبنان نیز ضمن اشاره به سفر هیل در یادداشتی نوشت: این سفر را می‌توان همسو با سفرهای منطقه‌ای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا دانست.

او افزود هیل کاملاً با شرایط سیاسی لبنان آشنا است و با برخی از طرف‌های لبنانی ارتباط قوی دارد، بر همین اساس او ابتدا به دیدار ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیال ترقی‌خواه، رفت، چراکه این رهبر حزب مواضع همسویی با آمریکا در قبال دمشق و متحدانش دارد.

هیل در دیدار با جنبلاط در مورد تحریم‌های حزب‌الله تأکید کرده و از وی خواسته بود مسیر خود را در قبال این گروه مشخص کند و در صورت همکاری با حزب‌الله دیگر انتظار همراهی واشنگتن را نداشته باشد.

بزی همچنین به مداخله آمریکا در تشکیل دولت لبنان اشاره کرد و گفت: سخنان و دیدارهای هیل حاکی از عدم رضایت از برنامه تشکیل دولت کنونی است و این مسئله اثبات می‌کند که برخی طرفین حامی آمریکا، در حال کارشکنی در مسیر تشکیل دولت هستند؛ درواقع این افراد صدای آمریکا در مخالفت با تشکیل دولت و اعطای پست‌های مهم به حزب‌الله هستند.