همزمان با روند آهسته و کُند ضدحملات اوکراین، تصمیم برکناری وزیر دفاع این کشور اتخاذ شد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه یکشنبه با اشاره به «نیازی برای رویکردهای جدید» این خبر را اعلام کرد؛ اقدامی که از زمان حمله روسیه به اوکراین، «بزرگترین تحول و دگرگونی» برای دولت کی‌یف تلقی می‌شود. 

«اندرو ای. کرامر» رئیس دفتر روزنامه نیویورک‌تایمز در کی‌یف در گزارشی برای این روزنامه نوشت: همزمان با افشای رسوایی‌های مالی در وزارت دفاع اوکراین و تحقیقات دولت این کشور پیرامون این فسادها، زمزمه‌های برکناری «اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع سابق اوکراین به گوش می‌خورد. رئیس‌جمهوری اوکراین طی سخنرانی شبانه خود عنوان کرد: اولکسی رزنیکوف بیش از ۵۵۰ روز از این جنگ تمام‌عیار را پشت سرگذاشته است. من معتقدم که وزارت دفاع اوکراین به رویکردهای جدید و سایر فرمت‌های ارتباطی هم با ارتش و هم با جامعه نیاز دارد. 

رئیس دفتر روزنامه نیویورک تایمز در کی‌یف می‌گوید: همزمان با ضدحملات آهسته اوکراین که دستاورد چندانی بجز چند قلمرو کوچک در جنوب و شرق برای این کشور نداشته، تصمیم برای جایگزینی رزنیکوف اتخاذ شده است. چند روز پیش مقامات اوکراینی گفتند که روستایی به‌ نام «روبوتین» را واقع در جنوب اوکراین تصرف کرده‌اند و در ادامه مدعی شدند که چنین اتفاقی نشان می‌دهد که به اولین لایه از میدان‌های مین، تله‌های تانک و سنگرهایی که مسکو میان نیروهای اوکراینی و کریمه مستقر کرده، نفوذ پیدا کرده‌اند.

یک مقام اوکراینی در دفتر ریاست‌جمهوری این کشور بدون افشای نام خود گفت، همزمان با تداوم جنگ، این تحول و دگرگونی در اوکراین از درخواست رزنیکوف برای استعفا گرفته تا انتقادات تند و تیز گروه‌های جامعه مدنی اوکراینی و گزارش رسانه‌ها از رسوایی‌های مالی در قراردادها، بیانگر این هستند که اوکراین به «رهبری جدید» نیاز دارد. 

«اندرو ای. کرامر» خاطرنشان کرد: همزمان با افزایش بودجه وزارت دفاع اوکراین در حین جنگ، این وزارتخانه در سال جاری میلادی با یک سری اتهاماتی درخصوص قراردادهای نظامی و فساد مالی مواجه شده‌ است. برای مثال طبق آمار دولتی، ۹۸۶ میلیون دلار تسلیحاتی که وزارت دفاع اوکراین برای آن قرارداد بسته بود، براساس تاریخ‌های مشخص شده در قرارداد تحویل داده نشدند و برخی از آن‌ها هم با چندین ماه تاخیر ارسال شدند. 

جدای این موارد، روزنامه‌نگاران تحقیقی اوکراین از مشکلات دیگری در خرید کالاهایی مثل تخم‌مرغ، کنسرو لوبیا و کاپشن ارتشی با مبالغ هنگفت و چندین برابر قیمت بازار پرده برداشتند. همزمان با انتشار چنین گزارش‌هایی، برخی از منتقدان جنگ در ایالات متحده خواستار محدود شدن کمک‌های نظامی به اوکراین شدند و درنتیجه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیداری را با سه تن از مقامات بلندپایه اوکراینی ترتیب داد تا پیرامون فسادهای مالی در حین جنگ گفت‌وگو کنند.

کرامر در پایان گزارشش برای نیویورک تایمز می‌گوید: اگرچه گاها گزارش‌هایی پیرامون احتمال برکناری وزیر دفاع اوکراین منتشر می‌شد، اما تصمیم برای برکناری و یا تغییر اولکسی رزنیکوف غیرمنتظره بود. او تا همین جمعه قرار بود به آمریکا سفر کند و طی بازدیدی از پنتاگون با لوید آستین، همتای آمریکایی خود دیداری داشته باشد. البته طبق گفته یک مقام آمریکایی، این دو وزیر دفاع مرتبا با یکدیگر تماس‌هایی داشته و گفت‌وگو می‌کردند و آخرین دیدار حضوری آن‌ها به نشست ناتو در ماه ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برمی‌گردد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه از برکناری «اولکسی رزنیکوف» خبر داد و قرار شد این هفته نمایندگان پارلمان اوکراین برای انتصاب «رستم اومروف رئیس صندوق دولتی اوکراین به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور رای دهند. وزیردفاع برکنار شده اوکراین طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی «اوکرینفورم» عنوان داشت: هر یک روز از جنگ معادل ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا خرج برمی‌دارد.