در شهر ساندرلند انگلیس که به‌طورکلی حامی برگزیت است بسیاری از رأی‌دهندگان صبر و شکیبایی خود را نسبت به تعلل‌های نمایندگان مجلس در خصوص خروج کشورشان از اتحادیه اروپا ازدست‌داده‌اند.

ساندرلند واقع در شمال شرق انگلیس که سابقاً شهر کشتی‌سازی بود و در حال حاضر کمپانی نیسان، نیروی حیاتی این شهر محسوب می‌شود نقش بسیار مهمی در تصمیم متزلزل انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ایفا کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه ۶۱ درصد از رأی‌دهندگان در این شهر در رفراندوم سال ۲۰۱۶ میلادی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی دادند و به‌طور چشم‌گیری بر سرنوشت آینده انگلیس در شب ۲۳ سال ۲۰۱۶ میلادی تأثیر گذاشتند.

در حال حاضر هم‌زمان با آماده شدن قانون‌گذاران انگلیسی برای رأی‌گیری روز سه‌شنبه (25دی‌ماه) در خصوص این‌که آیا از توافق برگزیت میان لندن و بروکسل حمایت کنند یا خیر  رأی‌دهندگان در شهر ساندرلند از آن‌ها می‌خواهند عجله کنند و انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کنند. سال‌ها مشاجره و اختلاف از زمان برگزاری این رفراندوم طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روحیه، انگیزه و نشاط خود را در مقایسه با شب ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی (سوم تیر ماه) 1395 شمسی که به خاطر نتیجه رفراندوم جشن گرفته بودند از دست دادند. آدام گرین ۲۳ ساله یکی از حامیان برگزیت در شهر ساندرلند گفت: این کاملاً به یک جوک تبدیل‌شده است. این تعلل‌ها بی‌احترامی کامل به رأی من است. من و کل خانواده‌ام به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی دادیم. قانون‌گذاران انگلیسی باید عجله کنند و ما را از اتحادیه اروپا خارج کنند. من فقط می‌خواهم این مسئله تمام شود، چراکه از شنیدن موضوع برگزیت دیگر خسته شده‌ام. ساندرلند یکی از بنادر تجارت زغال‌سنگ بوده و معادن زغال‌سنگ خود را داشته و مرکز شیشه‌گری نیز محسوب می‌شد. در حال حاضر صنعت خودروسازی نیروی حیات ساندرلند محسوب می‌شود و کمپانی نیسان که بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی انگلیس محسوب می‌شود بیش از ۷۰۰۰ کارگر استخدام کرده و سالانه ۵۰۰ هزار خودرو تولید می‌کند که حدود ۵۵ درصد از آن‌ها بدون تعرفه به اتحادیه اروپا صادر می‌شود. پیتر هایس، یکی از مقامات ارشد دانشگاه ساندرلند گفت: ساندرلند شهری است که در آن مردم به‌شدت احساس اتحاد با یکدیگر دارند. این تعلل‌ها باعث شده آن‌ها این احساس خود را تا حدودی از دست دهند.

وی افزود: اگر ما با شرایط بد از اتحادیه اروپا خارج شویم مشکلات اقتصادی بسیار جدی‌ به وجود می‌آیند که ساندرلند با آن‌ها مواجه خواهد شد. اگر نیسان تولید خودروهای خود را به اروپا منتقل کند این یک فاجعه محسوب می‌شود.

استفان اوبرایان، یکی از اعضای شورای شهر ساندرلند از حزب اپوزسیون لیبرال دموکرات‌ها که حامی اتحادیه اروپاست، گفت: تأثیر عدم توافق برگزیت بر خودروسازی این شهر بسیار مخرب‌تر از دست دادن معادن و صنعت کشتی‌سازی این شهر است. یکی دیگر از شهروندان ساندرلند گفت: این تعلل‌ها شرم‌آور است. من به برگزیت رأی دادم. من می‌خواهم ما از اتحادیه اروپا خارج شویم. به نظر من ما به‌تنهایی و خارج از اتحادیه اروپا بهتر عمل می‌کنیم. من ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس را دوست دارم، اما هیچ‌کس از روندی که او در پیش گرفته حمایت نمی‌کند؛ ما باید اتحادمان را حفظ کنیم و بهترین راهی را که می‌توانیم برگزینیم.

یکی دیگر از شهروندان ساندرلند گفت: قانون‌گذاران به‌جای آن‌که به نتیجه رفراندوم احترام بگذارند همچون کودکان رفتار می‌کنند. من به برگزیت رأی دادم و ما پیروز شدیم. این کشور تصمیم خود را اتخاذ کرده و همه آن‌ها باید در راستای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اقدام کنند. اما یکی دیگر از شهروندان ساندرلند نگرانی خود نسبت به تأثیرات یک برگزیت بدون توافق بالقوه بر نوه‌هایش ابراز کرد.

وی افزود: در حال حاضر ساندرلند به‌خوبی فعالیت نمی‌کند و فکر نمی‌کنم پس از برگزیت نیز اوضاعش بهتر شود. با اتفاق‌ افتادن برگزیت ما بسیاری از مشاغل را از دست می‌دهیم. ما این را در ساندرلند نمی‌خواهیم. این چیزی است که در جنوب انگلیس در حال رخ دادن است به نظر نمی‌رسد آن‌ها قصد مراقبت از ما را داشته باشند. اگر ما نیسان را از دست دهیم متحمل ضرر هنگفتی خواهیم شد.