نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل در اوکراین گفت که سازمان ملل متحد مذاکره در مورد صادرات غلات اوکراین را متوقف نخواهد کرد، اما جامعه بین‌المللی باید تلاشی فراتر از ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام دهد.

به گزارش ایلنا، «متیو هولینگ ورث» با اشاره به پس از خروج روسیه از توافق غلات دریای سیاه، افزود که «کاملاً مطمئن است که سازمان ملل متحد از این موضوع دست نمی‌کشد و به هرگونه تلاشی برای دستیابی به نتیجه ادامه می‌دهد».

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم در شرایطی که جهان در حال حاضر شاهد سطوح عظیمی از ناامنی غذایی است، اگر می‌خواهیم واقعاً به نوعی از ثبات دست یابیم - و به آن ادامه دهیم - باید گامی فراتر از داشتن یک سیستم تحویل بشردوستانه از طریق نوعی توافق جزئی برداریم».

این مقام سازمان ملل همچنین گفت: «قطعاً از نظر خطوط همبستگی و از نظر مسیرهای دیگر خارج از کشور، گزینه‌هایی داریم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها جایگزین چیزی که در حال حاضر از دست داده‌ایم، نخواهد بود».

«دیوید هارلند» مدیر اجرایی مرکز گفت‌وگوهای بشردوستانه که در میانجی‌گری توافق غلات نقش داشت، در این‌باره گفته است که در مورد بازگشت روسیه به میز مذاکره بسیار تردید دارد.

 وی افزود که ممکن است روسیه در صورتی که از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و رهبران کشورهایی که با کمبود عرضه مواد غذایی مواجه هستند، تحت فشار قرار گیرد، فقط با انتقال «محموله‌های بشردوستانه» موافقت کند.