محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین، برای اولین بار در بیش از یک دهه از شهر جنین در اراضی اشغالی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن دیدن کرده است.

این دیدار یک هفته پس از حمله نظامی گسترده اسرائیل به اردوگاه آوارگان این شهر صورت گرفته و به تلاشی برای کسب مجدد تسلط رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین بر این منطقه در بحبوحه بدترین بحران امنیتی و سیاسی این سرزمین در دو دهه اخیر تعبیر شده است.

در این سفر، محمود عباس متعهد شد که اردوگاهی را که او آن را «نماد مبارزه» نامید، بازسازی کند.

صحنه ورود محمود عباس به اردوگاه آوارگان که در آن پرچم‌های گروه اسلامگرای جهاد اسلامی در کنار پرچم تشکیلات خودگردان در اهتزاز بود، با هرج و مرج و آشفتگی همراه شد.

او با یک هلیکوپتر نظامی اردنی از مقر خود در شهر رام‌الله واقع در صد کیلومتری جنوب جنین به این شهر پرواز کرد. این سفر با تمهیدات امنیتی گسترده همراه بود و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به یگان هزار نفری گارد ریاست جمهوری پیوستند و مسیر حرکت محمود عباس ۸۷ ساله را به این اردوگاه زیر نظر گرفتند.

رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در میان جمعیتی که برای شنیدن سخنانش تجمع کرده بودند از مقاومت سخن گفت و اردوگاه جنین را قهرمانی نامید که «در مقابل تجاوز ایستاد و مردم خود را فدای میهن کرد.»

او همچنین خواستار اتحاد همه فلسطینیان شد و گفت: «ما آمده‌ایم تا بگوییم یک مرجع، یک دولت، یک قانون، یک منبع امنیت و ثبات برای همه ما وجود دارد.»

اما در نشانه دیگری از کاهش حمایت عمومی از تشکیلات خودگردان، تنها چند صد نفر از ۲۴۰۰۰ ساکن اردوگاه پناهندگان برای شنیدن سخنرانی عباس گرد آمدند.

در حال حاضر، بسیاری از فلسطینیان این تشکیلات را متهم می‌کنند که یک پیمانکار فرعی امنیتی برای تدام اشغال نظامی اسرائیل در کرانه باختری است که پنجاه و هفت سال سابقه دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر فلسطینیان از مقاومت مسلحانه طرفداری می‌کنند و معتقدند تشکیلات خودگردان در حمایت از آنان شکست خواهد خورد.

یکی از کسانی که برای شنیدن سخنرانی عباس تجمع کرده بودند، خواستار اتحاد میان همه جناح‌های فلسطینی شد، اما از اینکه نیروهای تشکیلات خودگردان هنگام حمله نیروهای اسرائیلی کناری می‌ایستند، گله کرد.

او با کاربرد اسم مستعار محمود عباس گفت: «ابومازن ارتش [فلسطینی] را با خود آورده است، تک تیراندازها و نیروهای مسلح که اگر آنها هنگام حمله ارتش اشغالگر [اسرائیل] اینجا بودند، [اسرائیلی‌ها] جرات ورود به این اردوگاه را نداشتند.»

با تشدید حملات نظامی اسرائیل در کرانه باختری، آقای عباس قول داده است که به هماهنگی امنیتی با اسرائیل پایان دهد، قولی که او قبلا بارها داده اما به ندرت به آن عمل شده است. در داخل اردوگاه و در حالی‌که محمود عباس مشغول سخنرانی بود، شبه‌نظامیان فلسطینی همچنان در حال گشت‌زنی در اردوگاه بودند.

به گفته منابع فلسطینی، برای دیدار رئیس تشکیلات خودگردان، گروه‌های شبه‌نظامی هماهنگی لازم را با نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به عمل آوردند. به گفته آنان، شبه‌نظامیان هنگام ورود محمود عباس به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان اجازه دادند تا تله‌های انفجاری کار گذاشته شده در خیابان‌ها را از کار بیندازند. این تله‌ها برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل نصب شده است.

استفاده اخیر از این بمب‌های دست ساز علیه نظامیان اسرائیلی عامل کلیدی در آغاز عملیات هفته گذشته اسرائیل در جنین بود.

به گفته این منابع، تشکیلات خودگردان در ازای این هماهنگی، حدود ۱۲ شبه‌نظامی فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کرد. عباس همچنین در بازدید کوتاهی از گورستان مجاور اردوگاه، تاج گلی را بر مزار ۹ تن از ۱۲ فلسطینی کشته شده در هفته گذشته قرار داد.