به نظر می‌رسد شورش نظامیان گروه «واگنر»علیه رهبران نظامی- سیاسی مسکو طی ساعات گذشته، برخی از رهبران جدایی‌طلب یا مخالفان حکومت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را به سرپیچی از اوامر حکومت و دست‌زدن به شورش، ترغیب کرده است. والری ساخچیک، فرمانده نظامی مخالف حکومت لوکاشنکو، شنبه 3 تیر طی ویدئویی با حمله به آنچه که آن را «رژیم فاسد روسیه» توصیف کرد برای کودتا علیه لوکاشنکو، تنها متحد پوتین، فراخوان داد.

به گزارش العربیه، این فرمانده جدا شده از حکومت بلاروس و بنیانگذار نخستین گردان نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین، در ویدیویی که مشاور وزیر کشور اوکراین در حساب کاربری خود در «توئیتر» نشر کرده، از شهروندان بلاروسی خود خواست از این فرصت تاریخی، نهایت استفاده را ببرند. ساخچیک با اعلام این که روند فروپاشی نظام فاسد روسیه، آغاز شده، پیش‌بینی کرد که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه «واگنر» بر پوتین پیروز شود. او همچنین تاکید کرد که ارتش بلاروس باید از این فرصت تاریخی برای سرنگونی لوکاشنکو استفاده کند.

ساخچیک قبل از جدا شدن از ارتش، سمت فرماندهی تیپ در نیروی هوایی بلاروس را بر عهده داشت ولی در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین، چندین‌بار نیروهای بلاروس را به مخالفت با شرکت در هرگونه حمله علیه اوکراین فراخواند. این فراخوان او اما پس از اعلام شورش پریگوژین، علیه فرماندهان ارتش روسیه و انتقاد از پوتین به دلیل خائن قلمداد کردن گروه «واگنر»، مطرح شد. ساخچیک همچنین به مردم روسیه وعده داد که به زودی رئیس جمهوری جدیدی، جایگزین پوتین خواهد شد.

فارغ از این مسائل، سی.ان.ان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از مدتی قبل از شوروش گروه واگنر بر این باور بودند که یوگنی پریگوژین، رئیس این گروه نظامی برای ایجاد چالشی بزرگ علیه رهبران نظامی روسیه برنامه ریزی کرده اما هدف نهایی این برنامه‌ برای آنها مبهم بوده است. دو نفر از این منابع گفتند، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به هشت رهبر اصلی کنگره این کشور مشهور به گروه هشت چند روز قبل از شورش واگنر، گزارشهایی را درباره تحرکات گروه واگنر و تقویت تجهیزات آنها در نزدیکی روسیه اعلام کردند.

یک مقام اطلاعاتی غربی و منبع آگاه گفتند، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و غرب نشانه‌هایی از این که پریگوژین برای دست زدن به این اقدام از جمله با انباشت سلاح و مهمات تدارک می‌بیند، مشاهده کردند. یک منبع آگاه دیگر اظهار کرد: همه این تحولات خیلی سریع رخ دادند و تشخیص جدیت پریگوژین در تهدید کردن ارتش روسیه و اینکه سربازانش را کجا خواهد برد دشوار بود.

پریگوژین جمعه به رهبران روسیه در خصوص تلافی کردن حمله به یک اردوگاه نظامی واگنر هشدار داده و مدعی کنترل تاسیسات نظامی در دو شهر روسیه شد. رئیس گروه نظامی واگنر روز شنبه ساعاتی بعد از آغاز شورش این گروه علیه کرملین، در نهایت فایلی صوتی را منتشر و در آن اعلام کرد، نیروهای خود را از عملیات پیشروی به سمت مسکو کنار می‌کشد.

او بعد از آنکه نیروهایش مدعی کنترل چند تاسیسات ارتش روسیه شدند و گروهی از سربازانش را به عملیات به سمت مسکو اعزام کرد در پیامی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: ما ستونهای نیروهای خود را برگردانده و طبق برنامه در مسیری دیگر به مقصد اردوگاه‌های میدانی خود حرکت خواهیم کرد.

کرملین اواخر روز شنبه اعلام کرد، پریگوژین در توافقی که ظاهرا با میانجی‌گری آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و از متحدان مهم پوتین حاصل شد، قبول کرده که روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند. چند منبع مطلع به رویکرد دولت آمریکا به سی.ان.ان گفتند، همچنان که شورش در روسیه در حال بروز پیدا کردن بود، مقام‌های آمریکایی و غربی در مداخله در این موضوع جانب احتیاط را پیش گرفتند.