سینا سبزیان

شبکه خبری اسکای‌نیوز، روز چهارشنبه‌ (پنجم دی‌ ماه) گزارش کرد که حسنی مبارک با شرکت در جلسه پرونده حمله به زندان‌های مصر در جریان انقلاب سال 2011، علیه مرسی و رهبران اخوان المسلمین مصر به‌عنوان متهمان اصلی پرونده، شهادت داد.

او در این جلسه عنوان کرد بیش از 800 عضو گروه حماس با وارد شدن به داخل خاک مصر به آشوب‌های مصر دامن زدند و در کشتار مردم نقش داشتند.

آن‌طور که شبکه خبری اسکای‌نیوز عنوان کرده است؛ این جلسه یک نکته متمایز داشت و آن حضور دو رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در یک دادگاه بود؛ آن‌هم روبروی هم. حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر بود که در پی انقلاب 25 ژانویه سال 2011 میلادی (پنجم بهمن 89)، از حکومت برکنار شد؛ پس‌ازآن محمد مرسی از گروه اخوان‌المسلمین که در سرنگونی مبارک نقش داشت و سپس از صندوق‌های رأی به ریاست‌جمهوری رسید، با کودتای السیسی دستگیر و برکنار شد.

دادگاه روز چهارشنبه رو در رویی این دو نفر را در پی داشت که مبارک با شهادت علیه مرسی در پرونده موسوم به زندان‌ها وی و نیروهای حماس را محکوم دانست.

مبارک در این جلسه ضمن خودداری از پاسخ به برخی سؤالات عنوان کرد که برخی از این سؤالات باید در حضور نیروهای امنیتی پاسخ داده شود.

مبارک مخلوع در جریان شهادت خود درباره چنین پرونده‌ای گفت: در جریان انقلاب ژانویه سال 2011 بیشتر از 800 عضو گروه حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی به واسطه تونل‌هایی برای حمایت از گروه‌ اخوان المسلمین وارد خاک مصر شدند و از آنجا که چنین تونل‌هایی به‌صورت مخفیانه و غیرمجاز حفر شده بودند ما از آن‌ها اطلاعی نداشتیم.

مبارک همچنین گفت این افراد به زندان‌های دولتی مصر هجوم بردند و زندانیان حزب‌الله،‌حماس و اخوان المسلمین را آزاد کردند و همچنین بعدها بر اساس اطلاعات امنیتی که به دست آوردیم این افراد در قتل افسران پلیس و حتی مردم نیز نقش داشتند.

البته مبارک هیچ اشاره‌ای به اینکه این گروه‌ها به شکل مستقیم در جریان تظاهرات‌های خیابانی نقش داشته‌ باشند اشاره‌ای نکرد.

مبارک در دادگاه عنوان کرد که نفوذ 800 نیروی حماس را عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات وقت مصر به اطلاع وی رسانده است.

مبارک در این مورد تشریح کرد: گزارش عمر سلیمان شامل تابعیت این 800 نفر نبوده است. در عین حال این افراد حامل سلاح‌هایی بوده‌اند که طریق سینا وارد مصر شده است.

به گفته مبارک محل استقرار این افراد ابتدا سینا بوده است و سپس به قاهره رفته‌اند و بعد از ورود به میدان التحریر به زندان وادی النطرون و دو زندان دیگر حمله کرده‌اند.

آن‌طور که مبارک شهادت داده است، اخوان المسلمین و سایر گروه‌هایی که در عملیات‌های مخرب سال 2011 نقش داشته‌اند؛ این افراد در زمان ورود از مرز شرقی به نیروهای پلیس در العریش و شیخ زوید و رفح حمله می‌کنند و آن‌ها را به قتل می‌رسانند و در جریان آن مردم بی‌گناه نیز کشته می‌شوند. وی همچنین این گروه‌ها را مسئول نفوذ به مقر سازمان امنیت ملی و امنیت مرکزی در العریش دانست. مبارک در پاسخ به اینکه آیا طرحی به رهبری آمریکا با مشارکت اخوان المسلمین، حزب‌الله و ترکیه برای سرنگون کردن خود وجود داشته است گفت که چنین چیزی را تاکنون نشنیده است.

او باز هم تأکید کرد که نیروهای حماس 28 ژانویه با سلاح‌های پیشرفته وارد مصر شدند و حماس بارها عنوان کرده است که بخشی از اخوان المسلمین است و من هم از هماهنگی میان این دو گروه از قبل اطلاعاتی داشتم.