شورای‌جهانی طلا، ذخایر طلای قزاقستان در پایان سال جاری میلادی را سیصد و چهل و یک و دودهم درصد، تن اعلام کرد که در مقایسه بازمان مشابه سال قبل 50 تن و سال 2016 میلادی 83 تن بیشتر است.

قزاقستان با سیصد و چهل و یک و دودهم درصد، هزار تن ذخیره طلا در رده‌بندی کشورهای دارای ذخایر طلا جایگاه پانزده را به خود اختصاص داد. در یازدهمین ماه سال جاری میلادی میزان تولید طلا در قزاقستان حدود هشتاد و هشت و نیم هزار تن برآورد شده که در مقایسه بازمان مشابه سال گذشته افزایش چشم‌گیری یافته است.

رشد تولید طلا در قزاقستان با راه‌اندازی معادن جدید و گسترش تولید آن در معادن موجود، تغییر در قانون‌گذاری و همچنین تقاضای بانک ملی این کشور مرتبط است.

بنابه داده‌های کمیته آمار قزاقستان، در ماه نوامبر سال جاری (آذر ماه) حجم تولید طلا در این کشور مانند چهار ماه اخیر از مرز هشت و نیم تن عبور کرده و در ماه سپتامبر (شهریور ماه) این شاخص حتی تا نه هزار و 110 کیلوگرم رسیده بود.

در ماه‌های ژانویه (دی ماه) تا نوامبر (آذر ماه) سال جاری در قزاقستان حدود هشتاد و هشت و نیم هزار تن طلا استخراج شده که در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر است.

برای مثال در طول سال 2014 میلادی چهار و نه و دودهم درصد تن، شصت و سه و هفت دهم درصد تن در سال 2015 میلادی، هفتاد و چهار و شش‌دهم درصد در سال 2016 و هشتاد و پنج تن در سال 2017 میلادی در این کشور استخراج شده بود.

تولید طلا طی سه سال اخیر بدون توقف رو به رشد بوده است. این رشد را از سال 2014 تا 2018 مورد بررسی دقیق‌تر قرار دادند تا این‌که به این نتیجه رسیدند که آخرین بار که تولید ماهانه طلا کمتر از ماه مشابه سال 2017 بود در ماه ژوئن (خرداد ماه) سال 2015 است.

از آن زمان شاخص حجم فیزیکی طلا به‌طور ثابت بیش از 100 است برای مثال در نوامبر سال 2018 میلادی نوزده و هشت دهم درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته استخراج شده است.

چرا تولید طلا رشد می‌کند؟

رشد تولید طلا در قزاقستان با عوامل زیادی مرتبط است.

در ماه ژوئن (خرداد ماه) در استان شرقی قزاقستان کارخانه تولید طلا باکرچیک راه‌اندازی شد که در آن‌جا یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا این کشور قرار دارد.

حجم ذخایر طلا در این معدن 280 تن تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود که با استفاده از ظرفیت کامل این کارخانه تا ده تن طلا سالانه در آینده آن‌جا تولید خواهد شد.

علاوه بر این رشد تولید طلا در سایر کارخانه‌ها و معادن قزاقستان مشاهده می‌شود. ازجمله شرکت قزاق خمیس تولید این نوع فلز گران‌بها را سی و یک درصد افزایش داده است.

انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری حجم تولید طلای تصفیه شده در کارخانه «تائو کن آلتین» تا بیست تن افزایش یابد.

طبق اظهارات الماس باتن اف رئیس کمیته توسعه و ایمنی صنعتی قزاقستان تا پایان سال جاری با هزینه دوازده و یک دهم درصد میلیارد تنگه یک کارخانه دیگر تولید طلا تحت عنوان پوستینایه راه‌اندازی می‌شود که در آن چهل شغل ایجاد خواهد شد. بنابه صحبت‌های وی، ظرفیت تولید این کارخانه دو و نه‌دهم درصد هزار تن آلیاژdore bar خواهد بود.

تغییرات در قانون

دلیل دوم رشد تولید طلا در قزاقستان با اصلاحات مربوط به قانون درباره منابع زیرزمینی مرتبط است.

با وارد کردن اصلاحات به این قانون ساکنان قزاقستان عملاً امکان استخراج طلا را به دست آوردند. البته با شرط این که حجم تولید طلا در یک سال بیش‌تر از 50 کیلوگرم نباشد. همچنین انتظار می‌رود که در پی این اقدام تولید طلا در معادن کوچک این کشور افزایش خواهد یافت.

طلای قزاقستان به کجا صادر می‌شود؟

دلیل سوم افزایش تولید طلا در قزاقستان با تقاضای ثابت و پایدار آن مرتبط است.

صادرات طلای تصفیه نشده به خارج از کشور در قزاقستان ممنوع به همین دلیل بعد از استخراج، طلا به کارخانه‌های تصفیه طلا که در مناطق بلخش، اوست کامنوگورسک و ستپنوگورسک قرار دارند منتقل می‌شود. سپس، در بیشتر موارد این طلا به بانک ملی قزاقستان فروخته می‌شود.

بنابر گزارش بانک ملی قزاقستان از اوایل سال جاری میلادی در ماه ژانویه (دی ماه) قیمت ذخایر طلا در صندوق ملی این کشور هشت و چهل و پنج درصد افزایش و در پایان ماه نوامبر (آذر ماه) سال جاری به سیزده و پانصد و پنجاه و پنج درصد میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر چهل ‌و پنج درصد تمام ذخایر ناخالص بین‌المللی به‌صورت طلا نگهداری می‌شود.

بنابر گزارش شورای جهانی طلا، حجم ذخایر طلای قزاقستان سیصد و چهل ‌و یک و دودهم درصد تن را تشکیل و در مقایسه بازمان مشابه سال 2017 میلادی پنجاه تن و سال 2016 میلادی هشتاد و سه تن بیشتر است.

با توجه به داده‌های بالا قزاقستان ازنظر ذخایر طلا در رتبه پانزدهم در میان تمام کشورهای جهان که در زمینه ذخایر طلا و تولید آن تأثیر گذارند قرار گرفت. بخشی بزرگی از طلای تولید شده و استخراج شده از معادن طلای قزاقستان به ساکنان این کشور فروخته می‌شود.

از 31 می (اردیبهشت ماه) سال 2017 میلادی تا اول سپتامبر (شهریور ماه) سال جاری از طریق بانک‌ها بیش از چهار هزار شمش طلا به حجم صد و شصت ‌و شش‌ و نه دهم درصد، کیلوگرم فروخته شد. در پایان ماه نوامبر (آذر ماه) سال جاری به صرافی‌ها نیز اجازه فروش طلاهای استخراج شده را دادند.

آن زمان همچنین اعلام شد که بانک ملی قزاقستان شمش‌های طلای با وزن دوازده تا سیزده کیلوگرمی را برای فروش آماده می‌کند که هم اشخاص حقوقی و هم حقیقی می‌توانند این شمش‌های نسبتاً سنگین را خریداری کنند. این شمش‌های طلا می‌توانند در بازار جهانی به اشخاص حقیقی و حقوقی نیز به فروش گذاشته شوند.

بانک ملی قزاقستان از شروع ماه ژانویه (دی ماه) در سال 2019 میلادی آماده است شمش‌های طلای را به شرکای تجاری خود بفروشد. بااین‌حال، بخشی از طلای قزاقستان به قرقیزستان نیز صادر می‌شود. بنابر داده‌های کمیته آمار قزاقستان، از صادرات دو و دودهم درصد تن طلای خام یا نیمه‌خام طی ده ماه سال جاری میلادی این کشور چهار میلیون دلار به دست آورده است.