تظاهرات ضد دولتی مردم سودان در شب دوشنبه (سه دی ماه) نیز باوجود وعده‌های رئیس‌جمهور این کشور برای اجرای اصلاحات، ادامه داشت و نیروهای پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان در منطقه سوق العربی واقع در مرکز خارطوم به استفاده از گاز اشک‌آور متوسل شدند.

شهرهای سودان این روزها شاهد اعتراض مردمی به دولت است و آنچه باعث انفجار خشم مردم شده، نابسامانی شرایط معیشتی گرانی، افزایش قیمت نان و کالاهای اساسی در کنار نوعی ائتلاف نظامی با دیگر کشورها مثل عربستان است.

در همین ارتباط کشورهای عضو تروئیکای ویژه سودان، آمریکا، نروژ، انگلیس و کانادا نیز از خشونت‌های اخیر در سودان و به‌خصوص استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضان ابراز نگرانی کردند.

بنا بر گزارش شبکه الجزیره، این کشورها با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر حق مردم سودان برای اعتراض مسالمت‌آمیز و بیان خواسته‌های مشروع خود تأکید کرده و از دولت سودان خواستند پاسخ مناسبی به خواسته‌های معترضان داده و با آن‌ها بر اساس قانون سودان و قوانین حقوق بشری تعامل کند.

اتحادیه اروپا نیز درباره افزایش قربانیان در جریان اعتراضات مردمی در سودان ابراز نگرانی کرد و از دولت سودان خواست به‌حق مردم این کشور برای بیان خواسته‌ها و دغدغه‌های خود احترام بگذارد.

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیل‌گر مشهور جهان عرب در یادداشتی به بررسی چرایی آغاز اعتراضات مردمی در شهرهای سودان پرداخت.

عطوان در روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم نوشت که شهرهای سودان این روزها با اعتراضات مردمی مواجه است و آنچه باعث انفجار این وضعیت شده، نابسامانی شرایط معیشتی، گرانی زیاد، افزایش قیمت نان و کالاهای اساسی است و درعین‌حال نمی‌توان سوء مدیریت، فساد، سیاست‌ها و ائتلاف‌های خارجی سودان به رهبری عمر البشیر، وزرای ارشد و معاونان وی را نادیده 

گرفت.

وی افزود: زمانی که البشیر روابط خود را با ایران قطع کرد و به ائتلاف سعودی-اماراتی برای جنگ علیه یمن پیوست درحالی‌که می‌پنداشت می‌تواند به رفع محاصره اقتصادی و سیاسی تحمیلی آمریکا بر سودان که دلیل آن درج نام سودان در فهرست تروریسم آمریکا عنوان شده است درحالی‌که این محاصره تنها به‌صورت جزئی رفع شد و نام سودان همچنان در فهرست تروریسم قرار دارد.

اشتباه البشیر در این بود که گمان می‌کرد کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که در جنگ یمن شرکت کرده‌اند، میلیاردها دلار به‌صورت کمک بلاعوض، کمک مالی و یا وام و سرمایه‌گذاری به سودان جهت نجات این کشور از بحران اقتصادی ارائه خواهند کرد تا از سقوط ارزش پول ملی سودان نیز جلوگیری کنند اما این پیش‌بینی‌های البشیر درست از آب درنیامد و کمک‌های مالی که از عربستان، امارات و قطر دریافت کرد در مقایسه با کمک ۵۰ میلیارد دلاری این کشورها به همسایه شمالی سودان، مصر ناچیز بود درحالی‌که مصر حتی در جنگ یمن نیز شرکت نکرده‌ است.

البشیر انتظار داشت به‌محض خروج از محور مقاومت و قطع روابط با ایران، دیوان کیفری بین‌المللی نیز دیگر او را تحت تعقیب قرار ندهد امری که به‌هیچ‌عنوان واقع نشد و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک نیز این امر محقق شود.

پیش‌تر نیز در اتفاقی مشابه در روز یکشنبه (دو دی ماه) پایان مسابقه فوتبال بین گروه‌های الهلال سودان و الأفریقی تونس به صحنه اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی و معیشتی تبدیل شد.

معترضان با راهپیمایی در خیابان‌های اطراف استادیوم نادی‌الهلال شعارهایی علیه دولت سر دادند و نیروهای پلیس نیز برای پراکنده کردن معترضان به استفاده از گاز اشک‌آور متوسل شدند و نیروهای پلیس خیابان‌های اصلی را به محاصره درآورده و بیش از ۳۰ کامیون حامل نیروهای امنیتی در منطقه نزدیک به استودیو مستقر شده بود.

نشست وزارت خارجه سودان با هیئت‌های دیپلماتیک

وزارت‌خارجه سودان روز دوشنبه (سه‌دی ماه) نشستی با هیأت‌های دیپلماتیک در خارطوم برگزار و اوضاع کشور را برای آن‌ها تشریح کرد.

بابکر الصدیق سخنگوی وزارت‌خارجه سودان دراین‌باره گفت دولت اعتراض شهروندان به کمبود برخی کالاهای اساسی و افزایش قیمت‌ها را درک می‌کند و مسئولان مربوطه نیز به روش متمدنانه با اعتراضات مسالمت‌آمیز برخورد کرده‌اند.

وی همچنین به وجود خرابکاری و غارت اموال عمومی و خصوصی اشاره کرد و گفت که بایستی با خرابکاران بر اساس قانون برخورد کرد.

عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان نیز در تاریخ (سه دی ماه) در نشست با فرماندهان دستگاه امنیت ملی و اطلاعات وعده داد که اصلاحات اقتصادی حقیقی در کشور به‌منظور پایان دادن به گرانی‌ها اجرا خواهد شد.

اتحادیه مشاغل تونس نیز روز دوشنبه (سه دی ماه) را اعتصاب عمومی اعلام کرده بود که برخی از کارکنان ازجمله پزشکان به این فراخوان پاسخ داده و دست به اعتصاب زدند.

دامنه اعتراضات نیز گسترده شده و به ایالت الجزیره رسیده است، البشیر قصد دارد برای خاموش کردن این اعتراضات هر چه سریع‌تر به ایالت مذکور سفر کند.

اعتراضات مردمی در سودان از هفته پیش (اواخر آذر ماه) آغاز شده و بنا بر گزارش‌های رسمی تاکنون هشت نفر در این اعتراضات کشته‌ شده‌اند که البته الصادق المهدی رهبر معارضان سودان تعداد کشته‌ها را ۲۲ نفر اعلام کرده است.