با گذشت یک سال از اعلام عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و تبدیل مأموریت‌های آنها به مأموریت‌های آموزشی، گروه‌های ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان مجدداً کمپین رسانه‌ای را برای اخراج این نیروها به راه انداخته‌اند.

به گزارش العربی الجدید، اواخر دسامبر ۲۰۲۱ دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق از پایان مأموریت‌های جنگی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش خبر داد و بر آمادگی نیروهای عراقی برای دفاع از این کشور تأکید کرد. وی اعلام کرد که مأموریت نیروهای آمریکایی به نقش آموزشی تبدیل شده است.

این اقدام بعد از چندین دور مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن انجام شد. از حدود دو سال پیش گروه‌های مسلح در عراق درخواست‌های خود را برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش داده‌اند. همچنین اهداف آمریکایی را در عراق مورد حمله قرار دادند اما بعد از تشکیل دولت محمد شیاع السودانی از سوی ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان هدف قرار دادن منافع آمریکا در عراق متوقف شده است اما در روزهای اخیر کمپین رسانه‌ای علیه نیروهای آمریکایی بالا گرفته است.

گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان می‌گویند که شک دارند دولت سابق این توافق را به صورت درست اجرایی کرده باشد. رهبران حشد شعبی معتقدند وجود نیروهای آمریکایی تأثیر منفی بر روند عملیات نظامی علیه داعش دارد. در مقابل السودانی نمی‌خواهد این پرونده را در دوره کنونی مطرح کند. به گفته یک سیاستمدار آگاه السودانی به خوبی اهمیت روابط با واشنگتن را می‌داند و برای تقویت آن تلاش می‌کند. وی نگران این مساله است که برخی از گروه‌های مسلح و طرف‌های سیاسی در داخل چارچوب هماهنگی شیعیان این مساله را مجددا مطرح کنند.

وی با احتیاط درباره واشنگتن قدم برمی‌دارد و تلاش می‌کند از روابط خود با این کشور برای ممانعت از تشدید تنش‌ها از سوی طرف‌هایی که مجدداً این پرونده را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند بهره برداری کند. محمود الحیانی، یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد: عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق واقعی نیست و صرفاً یک صحبت رسانه‌ای است. این نیروها همچنان در داخل عراق هستند و آمریکا نیز این مساله را تأیید می‌کند. دولت الکاظمی مورد حمایت جدی واشنگتن بود و برای همین نمی‌خواست نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج کند.

وی از عقب نشینی آنها خبر داد تا عملیات نظامی علیه پایگاه‌های نیروهای آمریکایی را متوقف کند. وی گفت: دولت محمد شیاع السودانی به صورت واقعی برای اخراج این نیروها تلاش می‌کند. رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان در این راستا از نخست وزیر حمایت جدی به عمل می‌آورند و هیچ گونه سهل انگاری درباره این پرونده وجود ندارد اما پرونده‌های دیگری که دولت السودانی برای اجرای آن تلاش می‌کند در اولویت است و برای قطعی کردن این پرونده به دور از فشارهای سیاسی و مداخله‌های خارجی تلاش می‌کند. نمی‌توان در برابر حضور نیروهای آمریکایی سکوت کرد.

آنها نیروهای اشغالگر هستند. سجاد سالم، نماینده مستقل پارلمان عراق اعلام کرد که در جدی بودن درخواست‌ها برای مطرح کردن مجدد پرونده اخراج نیروهای آمریکایی تردید دارد. وی گفت: اینها صرفاً شعارهایی برای تحقق دستاوردها و اهداف سیاسی است. این طرف‌ها بعد از اینکه دستاوردهایی را محقق کردند تحرک واقعی درباره این پرونده نداشتند با این که آنها اکنون تصمیم گیرنده اصلی در دولت عراق هستند. دولت السودانی نمی‌خواهد حمایت آمریکا را از دست بدهد و وارد این پرونده شود.

بازگشت به درخواست‌ها برای اخراج نیروهای آمریکایی صرفاً شعارهایی با نزدیک شدن انتخابات محلی یا پارلمانی است که هدف آن به دست آوردن آرا است. احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی گفت: گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان و همچنین گروه‌های مسلح از پرونده اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به عنوان بخشی از اهرم فشار بر واشنگتن یا دولت عراق استفاده می‌کنند.