حسام‌الدین شمس، والی بادغیس در غرب افغانستان اعلام کرده که تمام شهرستان‌های این ولایت سقوط کرده و افراد طالبان به شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس نفوذ کرده‌اند. به گزارش طلوع‌نیوز، والی بادغیس اعلام کرده افراد طالبان از چند موضع وارد شهر شده بودند که با دفاع و مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند. به گفته او دشمن آسیب و تلفات دارد و در حال عقب نشینی هستند. وی گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی آمادگی کامل را برای دفاع از شهر دارند. او افزوده که شهر سقوط نکرده و آنان اکنون از شهر دفاع می‌کنند. طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان بدون دادن اطلاعات بیشتر نوشته که نیروهای امنیتی و دفاعی حضور دارند و هرنوع تهدید را پاسخ می‌دهند.

تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که نشان می‌دهد طالبان کنترل زندان را به دست گرفته و زندانیان را رها کرده‌اند. همچنین تصاویر نشر شده که افراد طالبان با موتور وارد شهر می‌شوند. ولایت بادغیس از ولایت‌های ناآرام افغانستان است و طالبان در این ولایت حضور گسترده دارند. روز سه‌شنبه نیز وزیر خارجه افغانستان تایید کرده بود که کنترل بیش از هشتاد شهرستان را از دست داده و این بخش‌ها به دست طالبان افتاده است. طالبان مدعی است که در دو ماه گذشته بیشتر از ۱۵۰ شهرستان را تصرف کرده‌اند و در سال‌های اخیر این بار اول است که افراد این گروه قادر می‌شوند به مرکز یک ولایت رخنه کنند. از سوی دیگر رویترز در خبر خود اعلام کرده که این ولایت روز گذشته (چهارشنبه) سقوط کرد و به دست طالبان افتاده است. این خبر از سوی چند منبع افغانستان تایید شده اما به هیچ رسانه‌های این کشور چنین خبری را منتشر نکرده‌اند.  در همین حال فرماندهی مرکزی آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد ارتش آمریکا بیش از ۹۰ درصد از فرایند خروجش از افغانستان را تکمیل کرده است. بیانیه شش ژوئیه همچنین تاکید دارد که آمریکا رسما هفت مورد از تاسیسات را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.

 این در حالیست که نیروهای طالبان در پایگاه نظامی سلطان خل در ولایت وردک افغانستان که به تازگی بعد از دو روز درگیری با سربازان افغان تصرف کردند، شبکه اسکای نیوز را به این پایگاه دعوت کردند. یک فرمانده طالبان به این شبکه انگلیسی گفت که شبه‌نظامیان تعدادی سلاح و ادوات نظامی را از نیروهای دولتی گرفته‌اند؛ ۷۰ تفنگ تک تیرانداز، ۹۰۰ سلاح، ۳۰ خودروی هاموی، ۲۰ وانت نظامی و ۱۵ کامیون نظامی. براساس این گزارش، بسیاری از اقلام نظامی نیروهای افغان که به تصرف نیروهای طالبان درآمده است، مهر اموال دولت آمریکا را دارد.

بحث مذکور تنها یکی از چندین مواردی است که طی روزهای گذشته در شمال افغانستان رخ داده است. براساس گزارش آسوشیتدپرس، طالبان کنترل یک سوم از ۴۲۱ بخش و مراکز بخش در افغانستان را در دست دارد.  محب الرحمان، عضو شورای شهر ولایت بدخشان در شمال شرقی افغانستان میگوید: متاسفانه اکثر مناطق بدون نبرد به دست طالبان افتاده است. او با اشاره به روحیه پایین و تعداد کم نیروهای دولتی گفت، ۱۰ بخش به دست طالبان افتاد که هشت مورد بدون درگیری بود. در مجموع ۱۹۵ بخش در افغانستان (۴۹ درصد) تحت کنترل طالبان است. دست‌کم ۱۲۰ بخش از اول مه به کنترل شبه‌نظامیان طالبان درآمده است. مسائل امنیتی دولت افغانستان در ماه‌های اخیر به علت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پیچیده شده است. این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که چند شب قبل نیروهای آمریکایی به صورت کامل از فرودگاه بگرام خارج شدند که این موضوع البته انتقاهای زیادی را متوجه وزارت دفاع آمریکا کرد اما واشنگتن روز گذشته (چهارشنبه) از نحوه خروج خود دفاع کرد.